Leva med MS

Marie-L

Ny medlem
Finns det någon i gruppen, som bor i Spanien, periodvis eller resident, som har erfarenhet av MS?
Vill veta allt om hur vården fungerar till hur det är att leva med MS i varmt klimat.
Bor man periodvis är kontakten/ kontroller den svenska sjukvården, men vad händer om ett skov uppkommer i Spanien, kan man påverka vilken medicin man kan få, eller bör man ta med ev mediciner från Sverige?
Om man är resident hur ser vården ut för MS sjuka i Spanien?

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jag gick tidigare på Tysabri som ges intravenöst var 4:e vecka, i samband med att jag spenderade mer tid i Spanien så kontaktade jag vården för att undersöka möjligheterna att få behandling i Málaga. Dock kom jag inte längre än att jag besökte vårdcentral och fick remiss till stora sjukhuset. Att jag inte kom längre var för jag fick möjlighet att byta till Gilenya som är en tablett om dagen. Så nu för tiden ser jag bara till att ta med mig tabletter så det räcker för tiden jag ska vara här.

Den spanska läkare jag har varit i kontakt med var mycket väl insatt i MS. Men jag har ingen insyn hur MS-vårde här nere är då jag inte är resident. Skulle skov uppstå så går jag till vårdcentral eller akuten och hoppas att de vet vad de ska göra :)

Jag personligen upplever värmen som besvärlig när termometern klättrar över 30 grader eller däromkring, det jobbigaste är att somna i värmen. Jag rekommenderar verkligen en inverter för kyla till sovrummet om inget annat. Jag kommer väl ihåg MS avdelningen i Lund där jag fick min Tysabri-behandling, många beklagade sig över värmen på sommrarna - även om jag har fått för mig att värmekänslighet inte är ett "officiellt" MS symptom.

Då medecinen jag tar har risk för biverkningar så ska vissa blodvärden kontrolleras var 4:e månad, det löste jag som så att min svenska läkare skrev ett brev där det angavs vilka värden som behövde kontrolleras. Sedan gick jag till ett lokalt (privat) labratorium som tog proverna varpå jag sedan mailade provsvaret till min MS-sköterska. Det varkade inte vara några problem med namnen på sakerna även om det kanske hjälpte att damen på labratoriet råkade vara svenska.

Kostnaden låg på drygt 300kr fast jag tror det skulle kunna gå att ordna provtagningen billigare via besök på vårdcentral med blå EU-kort. Jag tyckte dock inte kostnaden var värt besväret då min spanska är lite skral och deras engelska på vårdcentralen är nära nog obefintlig.

Nya trådar

Back
Toppen