Ley de Costas

callej

Ny medlem
Har just börjat titta på spanska husmarknaden och min fråga har kanske diskuterats tidigare på detta site. Läste iaf på en engelsk site om en spansk lag (Ley de Costas) för att skydda strandremsa (upp till 500 meter) från bebyggelse. Kunde användas retroaktivt och tydligen finns exempel på husköpare som i efterhand sitter på en SvartePetter. Och myndigheterna verkade inte ha full koll på sina register. (Citat: Anyone buying property in the region who, despite best efforts and fulsome checks, is found to have an illegal property, will face the full wrath of the law and be punished. In other words, there is no safety net and homes will continue to be demolished willy-nilly without proper debate or consultation with wronged parties).

Kan detta stämma? Det måste ju finnas massor av sådana 'kustnära' bostäder!

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jag har läst och hört liknanade. För några år sedan såg jag ett TVprogram i England "A Place in the sun" där det visades sådana exempel där famijer hade blivit av med sina hus av en eller anledning. Tex pga huset var för nära stranden. Jag tycker att du ska fråga en advokat vad som gäller just nu, så att du inte åker på en Svarte Petter.

Har just börjat titta på spanska husmarknaden och min fråga har kanske diskuterats tidigare på detta site. Läste iaf på en engelsk site om en spansk lag (Ley de Costas) för att skydda strandremsa (upp till 500 meter) från bebyggelse. Kunde användas retroaktivt och tydligen finns exempel på husköpare som i efterhand sitter på en SvartePetter. Och myndigheterna verkade inte ha full koll på sina register. (Citat: Anyone buying property in the region who, despite best efforts and fulsome checks, is found to have an illegal property, will face the full wrath of the law and be punished. In other words, there is no safety net and homes will continue to be demolished willy-nilly without proper debate or consultation with wronged parties).

Kan detta stämma? Det måste ju finnas massor av sådana 'kustnära' bostäder!

Kan du länka till sidan ????

Ley de Costas ska skydda kusten och bevara allmän tillgàng till hav och strand. Den skyddar 100 meter inàt landet ifràn den gräns där havet kan nà upp vid flod. Men kan utökas ytterligare. inom bebyggelse, är den 20 meter.

Problemet är att den här lagen kan bli retroaktiv, men det har varit lite si och sà med vem som har varit tvungen att riva och vem som kan bo kvar.
Lagen är tydligen uppe i Europadomstolen för prövning.

Huvva! Retroaktivt!!! Jag tänker på husen i Torre, vid Playa de Naurfragos. De är så nära stranden att man kan doppa fötterna i havet från sin ytterdörr...

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Tack för svaren! Länken efterfrågades, se nedan.
Har tidigare bott i England och följer några av deras tidningar. Finns ju mycket sensationsskriverier med låg sanningshalt, men The Telegraph (och deras Expat homepage som jag initialt kollade på) tror jag är rätt reko.
http://my.telegraph.co.uk/expat/ann...ts-warn-britons-not-to-buy-property-in-spain/
Finns oxo en länk till en elektronisk karta som sägs vara uppdaterad (år 2009) med avseende på 'alltför kust-nära objekt'. Svår att förstå.. Åtminstone från min nordiska horisont, där jag sitter och surfar på potentiell soligare bostad och väldigt gärna skulle vilja vara så nära kusten som möjligt. (Känns kanske som lägenhet vore 'säkrare' val jämfört ett fristående hus?)
http://siu.vivienda.es/portal/

Lägenheter är inte säkrare än fristànde hus, men om det värsta skulle hända, sà sitter man ju inte ensam i smeten. (om det nu är nàgon tröst)
Det bästa man kan göra är att gà in pà kommunens "plan urbanistica" där man kan se vad den aktuella tomten kan användas till. Samt skaffa en "Nota Simple".

I artikeln nämner dom bla "Land grab" sàdan lag finns ju överallt, och borde inte innebära nàgra problem. Man fàr ju ersättning om man skulle ràka ut för det.

Sen fnns det en Valenciansk lag om bebyggelse. (LRAU) Den är lite mer intressant för dom som köper lantställen. För du kan bli betalningskylding om du köper en hus pà landet (eller varsomehelst), där du inte har avlopp, trottoarer etc, Skulle vid ett senare tillfälle det omràdet bli uppbyggt, dvs att trottoarer, avlopp, el etc etc dras in i din gata, màste du betala din del av kostnaden, eftersom du anses tjäna pà att ha all den service som nu finns tillgänglig. Och det kan inbland handla om mycket pengar.

Huvva! Retroaktivt!!! Jag tänker på husen i Torre, vid Playa de Naurfragos. De är så nära stranden att man kan doppa fötterna i havet från sin ytterdörr...

Problemet är ju att (tror jag iaf) pga korruption, fàr vissa hus stà kvar men andra rivs. Sen sà har lagen kritiseras hàrt fràn EU och är just nu i prövning, för att vara retroaktiv. Det är ju ungf. som att sänka hastigheten pà motorväg till 90 och sedan skicka ut böter till varenda bilägare för attdom körde i 120 àret innan....

I Benidorm, finns det 2 tvillingtorn som blev stoppade av lagen, men byggfirman har nu vunnit ärendet i domstol och kan fortsätta bygga eftersom dom fick alla tillstànd etc etc INNAN lagen trädde i kraft.
Men det är nog inte mànga som privatpersoner som har samma resurser om en stor byggfirma.

Andra problem, speciellt i Malaga. Har ju varit att alla tilstànd varit förfalskade.

Nya trådar

Back
Toppen