Hejsan, jag är en 53 årig man med sjukpension, bor med sambo som snart har CE-kort (tung lastbil + släp).
Min första fråga är: Min sambo ska jobba 1 år i Sverige som långtradarchaufför, sen funderar vi på flytt.
Hur ser arbmarknaden ut för långtradarchaufförer (CE) I Spanien?
Orsaken till ev flytt är min reumatism (ankolyserande spondylit), den Svenska vintern knäcker mig då jag är i stort sett sängliggande 7 mån/år.
Var I Spanien vet vi inte, där det finns jobb och ett hyfsat klimat typ.
Språk ska vi försöka lära oss innan flytt, iallafall grund-spanska.
Engelska pratar båda flytande.
Fackföreningar? Har dom nån makt eller ska man förhandla själv?
Anställningsvillkor: finns det nån anställningstrygghet?
Lönen verkar ligga mycket under den svenska (2850€ i Sverige, ca 10€ lägre i Spanien efter vad jag hittat på nätet), är skatten lägre?
Som jag förstått då är det aningen billigare att bo i Spanien, stämmer det (billig alkohol är ointressant, båda är nykterister)?
Har säkert fler frågor men börjar med detta, tack på förhand för svar.
M.v.h Mats
Min första fråga är: Min sambo ska jobba 1 år i Sverige som långtradarchaufför, sen funderar vi på flytt.
Hur ser arbmarknaden ut för långtradarchaufförer (CE) I Spanien?
Orsaken till ev flytt är min reumatism (ankolyserande spondylit), den Svenska vintern knäcker mig då jag är i stort sett sängliggande 7 mån/år.
Var I Spanien vet vi inte, där det finns jobb och ett hyfsat klimat typ.
Språk ska vi försöka lära oss innan flytt, iallafall grund-spanska.
Engelska pratar båda flytande.
Fackföreningar? Har dom nån makt eller ska man förhandla själv?
Anställningsvillkor: finns det nån anställningstrygghet?
Lönen verkar ligga mycket under den svenska (2850€ i Sverige, ca 10€ lägre i Spanien efter vad jag hittat på nätet), är skatten lägre?
Som jag förstått då är det aningen billigare att bo i Spanien, stämmer det (billig alkohol är ointressant, båda är nykterister)?
Har säkert fler frågor men börjar med detta, tack på förhand för svar.
M.v.h Mats