Masserande kineser och gatuförsäljare

keyser söze

Ny medlem
Har senaste veckan sett hur både "masaje" kineserna och gatuförsäljarna från Senegal betalar strandvakterna några euros.

Hur funkar det där egentligen? Betalar dom för att få gå runt och störa på stränderna?

Förr i tiden här nere kastades dom ut från barer m.m men idag går dom fritt omkring överallt med sitt skräp.
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Garanterat!
Dom pröjsar för att få "jobba i fred"
Samvetslösa solsänguthyrare utnyttjar
de här slavarbetarna.

Det går i vågor.
Under några månader är de som "Egyptens gräshoppor"
och myllrar överallt.
Och så plötsligt slår polisen till och hugger alla de får tag i.
Ligor sprängs.Folk sätts i karantän, en del skickas iväg.
CD-fabriker slås igen. Grossisterna tar ett steg tillbaka..

Du hinner lugnt med åtm två öl på baren
utan att få erbjudande om förmånliga köp
men sakta men säkert skymtar en och annan
gatuförsäljare här och var.
Det brukar börja med att några står på
strategiska gathörn och håller koll på Policia
och plötsligt är det full ruljans igen.'

Härtill kommer numera ganska påflugna
tiggare och musikanter som spelar som krattor.
Polisen kan ingripa mot försäljning
men tiggeri är tillåtet överallt inom EU
 
Ja tiggeri är tillåtet men i Sverige finns ju en gräns för hur mycket pengar dom som tigger får ha på sig. Tror det där därför alla romska tiggare i Sthlm tex alltid har 4 st fina 500-lappar på sig. Man får ju inte vara till börda för ett annat lands system inom eu.

Men är vi säkra på att afrikanerna bara säljer billigt skräp och träbitar? Har flera gånger blivit erbjuden att köpa narkotika av dom. Dag som natt. Såvida jag inte är i sällskap av barn dvs.
 
Ja det är tragiskt vad kriminella och korrupta regimer
i diverse länder utsätter sina medborgare för.
Att behöva lämna sitt hemland och fly från svält
och från en arbetslöshet till en annan
och leva på marginalen ofta utanför lagens råmärken
är inget man önskar ens en ovän.

Att sådana människor försöker få ihop maten för dan
genom att kränga några prylar får vi stå ut med.
Däremot bör våra myndigheter klämma åt förbrytarna
som ”sätter ut” tiggarna på gathörnen och hämtar in dem
framåt natten och plockar dem på inkomsterna.

Jag har nämnt det förut här tror jag-
Om vi ser just den människohandelstrafiken dagligen
framför ögonen på oss så kan det inte vara svårt
för en något så när omutad polis att klara den biffen?

Frågan är om man vill. Var skall man göra av alla
man fångar in?

Du är inte ensam om att bli erbjuden narkotika på stan.
Inte bara svarta invandrare langar tjack. Spanjorer är lika flitiga.
Häromdan blev ett anhörigt par- med barn i sulky-
erbjudna att köpa canabisprodukter på paseon mitt på dan.

Nedresta tonåringar hinner inte många meter på stan innan
drogsäljarna är på dem. Lika ofta spanska säljare i den businessen.

Jag kanske har fel här- men min uppfattning är att Policia
i det här fallet ser genom fingrarna om turistungdomar utsätts för
frestelserna. När jag pratar med poliser säger de ofta att det är
"föräldrarnas sak att hålla reda på sina barn".
-"Spanska föräldrar dom minsann"... o.s.v. låter det.

Alla har väl snart varit med om att försöka göra en eller
annan polisanmälan. Ofta får du besked om att det
är fel polis. Du skall gå till Policia National istället.
-eller tvärtom -"gå till Policia Local det är deras bord"
Guardia Civil gäller bara i skarpt läge.

Om tillräckligt många skriver till alcalden, tillräckligt ofta,
så hajjar kanske vederbörande att kommun o. näringsliv
skulle tjäna på att hålla bättre renhållning i det sociala träsket.

Man kunde ju börja med nattklubbarna som öppnar
vid 01-02 på och håller på till 5-6 tiden på morgonen.
Med en drogruljans av pyramidala mått och ett oherrans
liv på gatorna i närheten innan alla hunnit hem och somna av.
Pengar tycks vara det minsta problemet.
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Ja tiggeri är tillåtet men i Sverige finns ju en gräns för hur mycket pengar dom som tigger får ha på sig. Tror det där därför alla romska tiggare i Sthlm tex alltid har 4 st fina 500-lappar på sig. Man får ju inte vara till börda för ett annat lands system inom eu.

Men är vi säkra på att afrikanerna bara säljer billigt skräp och träbitar? Har flera gånger blivit erbjuden att köpa narkotika av dom. Dag som natt. Såvida jag inte är i sällskap av barn dvs.

Min son och hans kompis blev erbjudna narkotika i Torrevieja får några år sedan. Men de bad killen fara åt h-e.
 
Hur är det med dom spanjorer som börjat traska omkring på playorna och sälja kalla drycker då? Det är ju iaf uppskattat, tycker jag.

Igår ville ett brittiskt sällskap köpa 5 öl för 5 euro av en sån kille varpå han förklarade att han inte kan ha samma priser som affärerna och ville ha sina 10 euros. Men dom stod på sig. Då tog spanjoren upp en iskall san miguel och höll den framför dom ett tag innan han öppnade den, tog några klunkar, och traskade vidare. Han hade iaf humor :-)
 
Hur är det med dom spanjorer som börjat traska omkring på playorna och sälja kalla drycker då? Det är ju iaf uppskattat, tycker jag.

Igår ville ett brittiskt sällskap köpa 5 öl för 5 euro av en sån kille varpå han förklarade att han inte kan ha samma priser som affärerna och ville ha sina 10 euros. Men dom stod på sig. Då tog spanjoren upp en iskall san miguel och höll den framför dom ett tag innan han öppnade den, tog några klunkar, och traskade vidare. Han hade iaf humor :-)

Det mà vara uppskattat, men det är inte lagligt. De enda som fàr sälja varor eller tjänster pà stranden ska ha ett ID kort med deras licens nr väl synligt.
 
Förstår, såg faktiskt en mörk glasögonsäljare idag med id bricka runt halsen, bra att de försöker göra rätt. Såvida inte id kortet är falskt!
 
I vissa kommuner är det olagligt att köpa produkter ifràn olagliga säljare. Har de dock ett ID kort sà fàr man väl hoppas pà att det är god tro... Vilket det säkert skulle bli om det gick upp i rätten. Men eftsom polisen kanske kan bötfälla dig med en gàng, sà fàr man överklaga etc etc.
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jag måste dock säga att dessa gatusäljarna är jäkligt driftiga, arbetsamma, artiga, har humor, flerspråkiga och hade jag sökt en anställd hade jag hellre anställt dom än en spanjor. Är rätt säker på att de kan hålla tider också (de har ju massor av klockor).

Jag har blivit polare med flera stycken så nu känner de igen en och "säljer" inte på mej massa krams.
 
Last edited:

Nya trådar

Back
Toppen