Mc - Utrustning

Hej!

Jag funderar på att skaffa mig en Mc i Spanien och funderar kring detta med kläder, I Sverige krävs ofta säkerhetsställ i försäkringen hur är det i Spanien?

Ni som har erfarenhet att köra Mc i Spanien vad har ni för rekommendationer kring den personliga utrustningen? vad kan man ha som inte blir för varmt -men ändå ger skydd?

Tacksam för tips!

Joe :sol:

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
I vàr fösäkring nämns det inget om kläder överhuvudtaget.
Du behöver heller inga speciella kläder (förutom hjälm dà) för att inte fà böter, men hur kul är det att vurpa i shorts, foppatofflor och T-tröja?

Brukar köra i vanliga kläder, vanliga skor samt handskar. Nu har jag bara en 250... sà det Är ju inga mega hastigheter jag kommer upp i

Hej

Har ingen erfarenhet av att åka MC i Spanien bara i Sverige, men säger som Nalle, hur kul är det att vurpa med shorts och foppatofflor.

Vi har kevlarjeans som är förstärkta vid höfter och knän dessa borde vara användbara även i Spanien. Våra jackor har avtagbara foder. Har sett i MC-butiker att det finns förstärkta skjortor och hoodtröjor. Kolla vad som säljs i Spanien.

Säkerheten kommer först

När det är riktigt varmt skyddar flera lager, även skinnställ, faktiskt mot värmen (När du kör) Så fort du stannar gäller det förstås att ta av sig så fort som möjligt :)
Jag har kört MC långa sträckor i 40 graders värme inklusive Spaniens inland.
Att köra i något annat än skyddsutrustning är helt idiotiskt. Att jag sitter här och kan skriva beror bl a på en BMW glasfiberhjälm och att jag kan gå är tack vare bra stövlar. Det är inte frågan om det händer utan när.

Stort Tack för intressant svar/inlägg & tips! Som jag skrev var jag nyfiken på kläder som har lättare struktur -men ändå skyddar. När det gäller skinnbyxor tycker jag ofta de är för varma redan i Sverige..

Kevlarjeans och förstärktskjorta låter som en spännande lösning när man skall ta den lilla svängen, vid längre turer tror jag också att skinnstället kommer till heders.

Någon som har alternativ till stövlar, när man skall ta de där kort rundorna kunde det vara skönt att ha något enklare -men som fortfarande ger skydd! Hoppas på tips!

Joe :sol:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
När det är riktigt varmt skyddar flera lager, även skinnställ, faktiskt mot värmen (När du kör) Så fort du stannar gäller det förstås att ta av sig så fort som möjligt :)
Jag har kört MC långa sträckor i 40 graders värme inklusive Spaniens inland.
Att köra i något annat än skyddsutrustning är helt idiotiskt. Att jag sitter här och kan skriva beror bl a på en BMW glasfiberhjälm och att jag kan gå är tack vare bra stövlar. Det är inte frågan om det händer utan när.

Du har haft tur!! Förstärkta stövlar eller boots är ett måste. Många tänker inte på detta utan kör i vanliga skor. Händer ngt så tar fötter och underben stryk. Att tänka på är att med en vit hjälm syns du bättre än med en mörk.

Nya trådar

Back
Toppen