Medelhavsdiet förlänger livet...

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Det här tror jag på. Naturligtvis beror det säkert på kostens sammansättning, men jag tror också att frukt och grönsaker blir mer näringsrika om de äts där de odlas. De spanska tomater jag köper på ICA i Göteborg smakar ungefär hälften så mycket som de tomater jag äter när jag är i Spanien. Det måste väl bero på frakten... Gissar jag. Grönsaker som får mogna i solsken blir nog både godare och nyttigare. (Usch o fy vad jag längtar till Spanien just nu...:()

Visst e det så. Våra tomater plockas ofta halvmogna innan de fraktas genom hela Europa och sen får de mogna på lagret/affären osv. Det blir aldrig samma smak som "färdigt mogna nästgårds" tomater i Spanien. Därför köper jag inte ofta tomater under vintern (i Sverige vs) utan kör med paprika t ex. Min affär (i Gbg) har ofta de där avlånga röda paprikorna från Almería, de är jättegoda.

Nu odlas det inomhus i Norrland.

Franska damer i Arles lever längst men inte gubbarna.

Last edited:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Visst e det så. Våra tomater plockas ofta halvmogna innan de fraktas genom hela Europa och sen får de mogna på lagret/affären osv. Det blir aldrig samma smak som "färdigt mogna nästgårds" tomater i Spanien. Därför köper jag inte ofta tomater under vintern (i Sverige vs) utan kör med paprika t ex. Min affär (i Gbg) har ofta de där avlånga röda paprikorna från Almería, de är jättegoda.
De spanska grönsakerna är superbra, men ännu godare blir de som man odlar själv under den spanska solen. Vi har en liten köksträdgård där vi odlar både vanliga tomater och körsbärstomater, samt dessutom paprika, spansk peppar, chili, kiwi, vita och röda druvor mm. Sen har vi dessutom ett citron och ett apelsinträd. Inget slår det nyplockade solmogna smakmässigt, att odla här nere är ju så vansinnigt mycket enklare än i Sverige. Bara man har vatten så växer det...:sol:

Spanska grönsaker och nu är väl fresca frezas jordgubbar aktuella, sägs vara mer besprutade.

Såg ett apelsinträd på en vanlig gångbana på ett foto, för att inte tala om Plaza de naranjos och finns lite överallt, får de plockas?

Spanska grönsaker och nu är väl fresca frezas jordgubbar aktuella, sägs vara mer besprutade.

Såg ett apelsinträd på en vanlig gångbana på ett foto, för att inte tala om Plaza de naranjos och finns lite överallt, får de plockas?

Ja, men de gàr inte att äta. Kallas "naranjas bordes" och är väldigt sura och torra

Nya trådar

Back
Toppen