Min dotters fråga.

Mr Frisk

Ny medlem
Hej alla glada Spanien Svenskar,

Igår kväll satt vi som vanligt runt datorn och tittade på olika objekt som vi är sugna på att köpa runt Torrevieja.

Plötsligt så frågade min dotter, " vad tycker alla spanjorer om att det bor så många utlänningar där?

Jag svarade att dom tycker nog det är jättebra, dom tjänar ju pengar på oss.
Jag tror inte själv att det är hela sanningen, men det lät bra just då :).

Det är svårt att förklara för barnen, dom är ju uppvuxna med att invandring
är något negativt.

Vi måste berätta om det positiva med det också, eller som jag hörde en mindre intelligent medelålders man sa till sin kompis på tunnelbanan,
"Nää, nu flyttar jag utomlands, så slipper man alla invandrare":confused:

Må gott,

Mvh Mr Frisk

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Det är skillnad pà invandring och invandring.
Spanska nazister/rasister bryr sig inte särskilt mycket om nordeuropeer vid kusten, utan mer mot sydamerikaner, afrikaner etc. dvs "traditionell invandring" Har mest sett detta i förorter till stÄder, speciellt dÄr de inte är vana vid turister

DÄremot är det mànga spanjorer i kustomràden som direkt undviker att gà pà vissa ställen för att det är fullt med "guiris" Mest för att de anser sig fà en sämre och dyrare service samt inte kan lyssna pà sin musik.

Men även de Spanjorer som inte är överförtjusta i utlänningar (nordbor) vill inte vara utan dem.

Hej Mr Frisk!

Ja det är en berättigad fråga dottern hade :) Spanien är ju största invandrarlandet i Europa och
det för klart med sig problem som tex arbetslöshet. Byggbranschen som många jobbade i kapsejsade ju 2007-
2008.
Massor av människor kommer ju från Latinamerika, tex ecuadorianer och
colombianer. Enl dom själva - har känt några stycken - så är spanjorerna rasistiska...
Dom ser ner på dom...Men man kan ju inte generellt säga
att dom är såna...Vi nordbor märker ju inte sånt...vi tycker ju att spanjorer är
generösa och vänliga mot oss...det är sant. Ändå fast så många av oss inte
lär oss spanska utan umgås i egna kretsar precis som många tycker är fel
med våra invandrare i Sverige.

Ja så är det...vi nordbor märker inget av det men andra gör det...

Chao P :sol:

Last edited:
hallå mister frisk. Har hängt i Mil Palmeras i mer än 25 år till och från och lärt känna en del av alla dessa Spanjorer som både bor där permanent och dom som har det som "sommarstuga". Har frågat fler av dom samma sak, och
nästa alla säger att det är jätteviktigt att det finns "utlänningar" för då känns det som att vara utomlands fast man är i Spanien. Visst kan dom reta sig på vissa ibland, men vem kan inte det?;:(

Nya trådar

Back
Toppen