Mobil internet och fast telefon

leco

Ny medlem
hejsan,
den 8:e maj bär det av till Torrevieja ( Altos del la Bahia) men självklart är kommunikationen med våra nära och kära i Sverige och övriga Europa en stor prioritering. Vi tänkte oss mobil bredband ( bärbar data+ipad) samt mobiltelefoni men även fast telefon . Kan någon hjälpa oss med tips på några pålitliga leverantörer. Har själv kollat Orange, Telefonico och broadband men ärligt sagt är jag vilsen.
Tack för hjälpen
Leonie
think
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
tittade på "äldre" svar i samma topic men är faktiskt lika förvirrad, någon som har tecknat hos en spanks leverantör? Vi kommer att bo i Torrevieja minst 1 år ( antagligen längre).
 
Hej Leonie, och välkommen till Torrevieja.
Vi bor periodvis här i Altos de la Bahia och har Olé Comunication som leverantör av c:a 3 mb internet för 20 E per månad och har för mig att de kan erbjuda telefon också.
Uppkopplingen har funkat hyggligt för oss, det är nån trådlös variant, man sätter en mottagare på taket och drar in en kabel.
Värt att kolla iaf, de finns på nätet om du söker på dem.

MVH

"Solen"
 
Om inte något under skett senaste månaderna, finns inga bra mobila bredband. Yoigo är ytterligare ett alternativ som troligen fungerar sådär. Kan duga att mejla lite och kolla enklare hemsidor. De har en begränsning i nedladdning så att lyssna på P1 på sr.se en förmiddag, kan kosta 5 EUR.

Vi kör också Olé. Lite svaj, men ändå helt ok. Jag misstänker att det är skräproutern som får nätet att gå ner.
 
Ja en djungel är det med mobilt bredband.
Yoigo är ju svenska Telias dotterbolag. Dom har butik vid
kyrktorget inne i Torre och det är väl bra.

Själv har jag sen 5 år Telefonicas Movistar 10 mb fast bredband
med fast telefon. Fungerat prickfritt och det är ju oftast deras
nät alla andra hyr in sig i, (hade ju monopol förr)
Tillsammans ca 40E eftersom dom sänkt priserna.
Fria tfnsamtal inom landet. Har man mobil med abonnemang har dom
ett erbjudande om ännu billigare och en massa fria samtal med mobilen.
Hemsidan är bedrövlig :eek: När jag beställde nyligen till en bekant
så fanns inte just det våningsplanet...blev lite svårt då. Ringde
i stället och då blev det bytt namn på personen. Ja har man inte två efternamn
så får man heta sina förnamn :D OK, en parentes...har ju autogiro.
Man kan kanske få tala med en engelsktalande person.

Olé går väl rätt hyfsat, har bekanta som har det men en fick nobben av
el presidente att sätta kabel och nån mojäng på taket.

Ps. Leonie, har du läst i "Leva och bo" och i underkategorin TV,bredband,telefoni ?

Ciao P :sol:
 
Last edited:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jag bor på annan ort , men har provat mobilt = värdelöst.

Movistar ADSL , bra men fult system tillbud 40 E första året. sedan 70 E fick aldrig någon räkning , fick inte koden till dataräckning trotts 10 samtal till
kundtjänsten som skulle vara engelskspråkig. Sa då upp skiten.
Men ADSL var bra.

Provade sedan Next 30 E , 3MB fungerar bra men klarar inte Play TV fullt ut.

Till hösten blir det Movistar igen!
 
Jag bor på annan ort , men har provat mobilt = värdelöst.

Movistar ADSL , bra men fult system tillbud 40 E första året. sedan 70 E fick aldrig någon räkning , fick inte koden till dataräckning trotts 10 samtal till
kundtjänsten som skulle vara engelskspråkig. Sa då upp skiten.
Men ADSL var bra.

Provade sedan Next 30 E , 3MB fungerar bra men klarar inte Play TV fullt ut.

Till hösten blir det Movistar igen!

Movistar har ju sänkt i år 2012. Både min egen 10 mb och syrrans nya.
Kod till dataräckning? Vad är det?
Iaf - har man stort behov av bra och säker uppkoppling så är ju
fortf Movistar bäst. Aldrig haft ett enda avbrott på 5 år.
Men - nu bor jag inne i Torre och vet inte hur det funkar i andra
delar och på "landet". Men nätet är ju deras (i de flesta fall) så vad
funkar då bra :confused:
Ciao P ;;;;;)
PS. Flyttar nu denna tråd till där den ska vara dvs underkategori
till Leva och bo DS.
 
Ol'e

Hejsan
Vi bor i södra delen av Torrevieja och har Ole' bredband.Kostar 20 euro/mån.
Vi installerade det i februari i år. Vi mailade dem hemifrån och bokade in dem till när vi kom ner.
Snabbt svar, snabb service och trevlig personal.

Som någon skrev så är det trådlöst. Installatören hade med en "stång" till antennen men den behövdes inte eftersom han kunde använda vår TV-antenns "stång"( hittar inte rätt ord ..) Vi fick en router inne.

Internet fungerar bra, vår dotter (21) med kompis, är nere nu sedan någon månad och använder det en del... :)
De har inte klagat ;:;;)
 
Internet via fast telefoni är bäst. Snabbast tror jag ono är med fiberoptik... 3G ock 4G ligger långt efter Sverige.. Det finns så kallade trådlösa operatörer som kommer o går. Trådlöst är väderkänsligt, så under regn perioden kan det brytas av.. Glöm inte att enligt lagen behöver inte en Spansk teleoperatör hålla mer en max 20% av vad dom låvar. I många kontrakt står detta på sidan sjuttioelva del fyrahundratio B, ja det står oftast i alla kontrakt att operatören behöver endast hålla 10-20% av vad som kommits överens i kontraktet.. Tex: med internet. Man gör reklam för hastigheter på upp till 30mb/s. I praktiken innebär detta 3-6Mb/s..Har man tur kan man med fd telefonica, nuvarande Movistar komma upp i dom hastigheter som kontraktats. Telefonnätet är väldigt gammallt o dåligt + sedan gamla telefonväxlar, o kablar hemma i bostäderna. Svårt att få röksignaler att fungera snabbare..
 
Movistar har ju sänkt i år 2012. Både min egen 10 mb och syrrans nya.
Kod till dataräckning? Vad är det?
Iaf - har man stort behov av bra och säker uppkoppling så är ju
fortf Movistar bäst. Aldrig haft ett enda avbrott på 5 år.
Men - nu bor jag inne i Torre och vet inte hur det funkar i andra
delar och på "landet". Men nätet är ju deras (i de flesta fall) så vad
funkar då bra :confused:
Ciao P ;;;;;)
PS. Flyttar nu denna tråd till där den ska vara dvs underkategori
till Leva och bo DS.

Koden är till för att kunna se räkningen på Internet. Blev inte insläppt själv via data. Fick inloggningen per telefon och sedan skulle de skicka koden med post - den kom aldrig!
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
det verkar komplicerad men tack alla snälla forumister för era svar, det lutar åt Movistar! Vi flyttar ner den 8:e Maj så det blir en av prioriteringar.
En gång till STORT TACK

Leonie
 

Nya trådar

Back
Toppen