mobilknöl

• Thread starter Thread starter SolenLyser
  • Startdatum Startdatum
S

SolenLyser

Guest
Sedan drygt ett halvår har vi ett konto på BBVA med var sitt uppladdningsbart VISA-kort. Vitsen är att man kan inte stjäla mer än det som finns upplagddat på kortet. Det har fungerat bra tills jag fick ett meddelande att jag inte har någon mobiltelefon kopplat till kontot. Banken hade upptäckt att jag uppgett min hustrus mobilnummer, jag vägrar nämligen att skaffa en egen mobil. Nu har jag fått banken att acceptera att jag använder sonens mobilnummer. För att kunna ladda kortet i framtiden måste jag således ha tillgång till hans mobil. Det tog fyra timme totalt för att få det "moderna systemet" att fungera. Jag fundera stark på att återgå till kontanter. Man kan ju ha ett begränsat antal sedlar i plånboken.

Last edited by a moderator:

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Du kan ju ocksà ha vanliga bankkort med en daglig gräns... dà kan de ju iaf inte stjäla mer än den gräns du satt.

Sedlar Är väl det mest osäkra betalningsmedel man kan bli av med. Jag väljer ju hellre att de stjäl min pl+anka med 10 bankkort än en plànka med 10 papp i...

Nu finns ju E wallet ocksà, dÄr du betalar med din mobiltelefon. hur det funkar vet jag inte...

Nalle, BBVA har inga kort med "daglig gräns". Det står att mitt uppladdningar kort kan laddas i bankomaten. Jag testade detta och konstaterade bara att det inte gick att överföra pengar från vårt konto till kortet, bara genom att stoppa in sedlar i bankomaten. Sådant imponerar inte på mig.

Nalle, BBVA har inga kort med "daglig gräns". Det står att mitt uppladdningar kort kan laddas i bankomaten. Jag testade detta och konstaterade bara att det inte gick att överföra pengar från vårt konto till kortet, bara genom att stoppa in sedlar i bankomaten. Sådant imponerar inte på mig.

Ja, det làter ju som att de verkligen utnyttjar tekniken ));)

:):)Det där var ju bara aningen bättre än att trycka in sedlarna för hand direkt in i kortet.:):)

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Det verkar som om bankerna vill komma åt kortbedrägerierna efter det att brottet begåtts.
Banco Santander lanserar kortet Box Gold. Det går ut på att man skickar ett SMS till kunden när korets debiterats. Fördelen är att kunden inte blir ersättningsskyldig vid ett brott. La Caixa lanserar CaixaProtect som fungerar på ett likartat sätt. På alla kort från Caja Laboral ingår en försäkring som täcker upp vid bedrägeri, stöld eller om man förlorat kortet. I slutändan är det ändå kunden som betalar.

http://www.consumer.es/web/es/economia_domestica/finanzas/2014/02/07/219270.php

Visst är det bra att snabbt få veta att någon tömmer ens kort, men hade det inte varit bättre om korten gjordes så säkra att ingen utom jag själv kan tömma det?

Ett alternativ är att använda betalkort där man får hemskickat fakturan, som man sedan betalar inom en viss tid, vanligtvis 30 dagar.

hej jag har konto hos Caja Murcia. Vanligt bankkort som jag kan ladda på flera sätt, antingen om jag har kontanter som jag vill sätta in går jag till kassan eller om jag vill överföra från bankkontot till kortet så kan jag göra på 3 sätt, antingen gå till kassan eller gå ut på internetbanken som jag är ansluten till,(Caja Murcia) och föra över pengar därifrån eller jag kan gå ut på svenska internetbanken och föra över pengar från mitt svenska kontot.

Gumman, kan du via internetbanken föra över pengar från kontot till kortet utan att använda en mobiltelefon. Det kunde jag från början. Jag funderar starkt på att undvika kort och hämta kontaneter i kassan. Annars blir det som i Sverige där banker överhuvudtaget inte vill befatta sig med kontanter. Om jag har pengarna i banken eller kassaskåpet spelar ingen roll beträffande räntan som ju är noll. Vänner jag talar med menar att det säkraste är att undvika att ha pengar på banken. En spanks vän är så iriterad på bankerna att han varje månad går till en bank för att betala de löpande räkningarna - det är gratis i Spanien.

Last edited by a moderator:

Nya trådar

Back
Toppen