Mobiltelefon - ett bra sätt att bli bestulen.

• Thread starter Thread starter SolenLyser
  • Startdatum Startdatum
S

SolenLyser

Guest
Jag har ingen mobiltelefon. Ett av skälen är att jag inte vill ha problem. I går hjälpte jag en vän till en telebutik som spärrade två nummer vilka använts för att tömma hennes mobil på pengar via SMS. Jag frågar mig hur i h-e är det tillåtet att ha ett abonnemang för att tömma folks telefoner på pengar? Jag misstänker att telefonbolaget delar stöldgodset! Annars hade man kunnat kräva att telefonbolaget plockade bort numret permanent. Om det nu är legalt att stjäla pengar från folks telefoner, kontaktar man Telefónica och ber att få ett "stöldnummer" som man kan koppla till sitt konto?

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jag förstår ingenting! Hur kan man göra detta? Jag har haft både kontantkort och abonnemang (i Sverige) och aldrig råkat ut för någonting liknande. Mobilen har varit min enda telefon i 10 år eller mer.

Jag vet inte om detta är något unikt för Spanien men min hustru råkade ut för samma sak för något år sedan. Hon trodde att genom att genom att inte öppna och läsa SMS, skulle hon klara sig. Så var inte fallet. I båda fallen jag nämnt handlar det om kontantkort, tror emellertid inte det spelar någon roll vilket abonnemang man har.

Jag vet inte om detta är något unikt för Spanien men min hustru råkade ut för samma sak för något år sedan. Hon trodde att genom att genom att inte öppna och läsa SMS, skulle hon klara sig. Så var inte fallet. I båda fallen jag nämnt handlar det om kontantkort, tror emellertid inte det spelar någon roll vilket abonnemang man har.

Bra info!
Hm..jag tycker att saldot tar slut fort..nu ska P vara vaksam hädanefter..
Jag ringer muy poco på den. Iofs är det svindyrt men i bland tycker jag
att det är konstigt att saldot är så tomt..:mad:
Tillägg: Jag menar den spanska kontantluren. Den svenska har jag inte märkt något lurt på.

Ciao P ;;;;;)

Last edited:
Eh... ni får gärna förklara mera... Om jag fattar det rätt så får mottagaren ett sms och bara genom att sms:et kommer till dennes telefon så blir han/hon av med pengar på sitt kontantkort...? Är det verkligen så ni menar?? Utan att denne ens vet från vem sms:et kommer och inte öppnar sms:et så får jag mottagaren betala??? Låter helt absurt i sådana fall!!

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
AuroraBorel, exakt så fungerar det. Alla som funderar över konstiga sms i kombination med att pengarna man fyllt på bara försvinner, bör inte bara rulla tummarna.

Finns det en motsvarande svensk konsumentombudsman i Spanien? Om så, hon/han bör kontaktas omedelbums...

Nya trådar

Back
Toppen