Ring Annika pà Sabadell i Gran Alacant. hennes tel är +34 966 698 193. Hon är ifràn Boràs tror jag.
NIE kan du skaffa via konsulate eller ambassad i Sverige. kanske gàr fortare än att vänta pà att fixa det här nere.
Notarien blir säkert i Santa Pola. Vilken mäklare har ni använt?
Vi har köpt via At Home som jag i och för sig inte hört talas om innan vi kom ner till Alicante. Men under den veckan vi var nere gick vi på många visningar med såväl svenska, engelska som spanska mäklare. Generellt var de icke-svenska mäklarnas objekt billigare. Men det avgörande var att just den här mäklaren hade det hus vi ville ha - till ett bra pris.
Undrar ff om det är någon som kan tipsa om billigaste sättet att betala slutlikviden. Har kollat med flera banker nu och vissa tar betalt för att ta emot överföringen från Sverige och de flesta tar betalt för att utfärda växeln/checken. När jag säger betalt är det oftast rejält betalt. Vet inte hur man ska komma runt detta. Jag frågade min advokat om jag inte bara kunde överföra slutlikviden direkt till säljarens konto men han tyckte detta var en risk då vi ju inte kan vara 100% säkra på att alla kommer och skriver under affären hos notarien. Då är det bättre att ha med sig pengarna via check eller växel. Ser som sagt tacksamt fram emot tips här!