NIE Nummer (Madrid)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hej, har strulat mig igenom de flesta sidor som handlat om att ansöka det förbannade nie-numret och kommit fram till att de verkar behandla detta ämne olika från stad till stad. Själv bor jag i Madrid sen ett par månader tillbaka och behöver detta nummer men har tidigare blivit så less att jag gett upp. Men nu är det tredje gången gillt så nu ska jag besegra de spanska myndigheterna. Men lite hjälp från någon erfaren skulle sitta fint.

Efter att ha läst att detta nie-nummer snabbast införskaffas på den lokala polisstationen så gick jag dit och blev ivägskickad till ett annat kontor som hänvisade mig till Residencias Comunitarias nära Embajadores. Väl där så angav jag mitt ärende och blev tilldelad två dokument, en ansökan (EX16), en (vad jag listat ut) är en inbetalningsblankett + att jag fick ett nummer till SAMMA byggnad där jag befann mig för att kunna boka ett möte med en handläggare. Min spanska är ganska medioker och att prata med snabbtalande myndighetspersoner är väl inte min starka sida men jag försökte fråga om jag kanske inte skulle kunna få boka ett möte direkt face-to-face när jag ändå var där. Svaret blev inte helt oväntat "No, necesitas llamar el numero te di!".

Så nu har jag mina papper men har några frågor:
1. Behövs någon bevis/intyg från min arbetsplats (börjar 1:a sept).
2. Inte en fråga riktigt men jag antar att jag gör rätt i att ta en kopia på ALLA dokument som jag tar med mig när jag bokat mötet.
3. Kan jag gå och betala in de 10€ som blanketten säger även fast jag inte har ett spanskt bankkonto? Det borde väl gå ändå precis som i Sverige?
4. Någon som varit på något sådant "handläggarmöte" och vet vad som väntar mig när/om jag nu lyckats komma till det stadiet?

När jag väl fixat allt detta så hade jag tänkt att posta ett steg-för-steg inlägg om hur man ansöker om detta (i Madrid) för det är något som iaf jag skulle uppskatta!

Tack på förhand för alla hjälpsamma svar ;)

Jimmy

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej Jimmy!

Ta det lungt, de kommer inte att äta upp dig men kanske har du en spansk kompis som talar engelska som kan följa med dig, det kan vara svårt att förstå allt om din spanska inte är så bra. Ta med dig allt, inklusive arbetsintyg , och ta kopior för spanien älskar att lägga sig till med orginalen.

I Madrid som är så stor stad har de centraliserat allt detta, ute i landet handläggs det på det lokala poliskontoret. Telefonsamtalet går på många platser till en data som ger dig tid för besök, därför kan man inte boka vid personligt besäk, likadant är det med skattekontoret, hacienda.

Lycka till, lovar dig att det är knepigare att få en tid på en vårdcentral i Sverige.......

Hej,
Jag bor I Madrid sedan ett år tillbaka och var tvungen att skaffa ett provosoriskt NIE. Det är verkligen super struligt men för att svara på några av dina frågor,

Du kan betala in pengar även fast du inte har ett bankkonto i Spanien ta med Pass.
(Du kan också skaffa ett bankkonto utan att du är medborgare eller har NIE , fast det kostar dig lite mer.)
Du måste ha med dig kopior på alla dina papper + passet.

Eftersom jag bara har skaffat provisoriskt NIE så blev jag inte intervjuad, men hoppas det går bra!

Hej, jag fick tipset här i Barcelona att åka till en mindre ort. Så jag tog pendeltåget 20 min till Sant Cugat. Blanketten ifylld, orginal och kopia av passet löste allt, även med knagglig spanska.

Att tänka på
- EU-medborgare måste motivera varför de vill ha ett NIE, det behövs inte i de flesta fall. Påstå att du ska köpa en hus/lägenhet, då behöver du inte visa arbetspapper mm
- efter registreringen fick jag ett inbetalningskort. Betalade 9,18 på ett bankkontor och fick mitt papper när jag visade kvittot hos polisen.
- om du bara har ett efternamn, se till att de inte registrerar 2 förnamn som efternamn (apellidos) istället och det ensamma efternamnet som förnamn. De flesta har ju dubbla efternamn här.

Lycka till

Hej Jimmy!
I Madrid som är så stor stad har de centraliserat allt detta, ute i landet handläggs det på det lokala poliskontoret.
Detta sker numera på en central plats i Madrid, nära Puerta de Toledo om jag har fattat det hela rätt, men det har du säkert sett vid dina undersökningar.

Kan inte adressen i huvudet, men har flera vänner som varit där och det lär inte vara komplicerat. Vad du behöver ha med dig står i här i tråden. Hellre ett kopia för mycket än för lite.

Nya DNI:n består av ett pappersark I A-4-format som inte får plastas in, bedrövligt! Hoppas att reglerna ändras sen det blir min tur att förnya igen, i februari 2011!

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Tack för alla svar, gjorde det lite klarare på några punkter. Ett nytt problem har dock uppstått vilket är: jag inte fick betala in blanketten på 10 € hos banken för att jag inte fyllt i fältet för NIF-nummer (NIE för extranjeros) vilket jag förstår är precis vad jag vill betala för att kunna ansöka om! Man blir ju lite lost... Börjar undra om de gav de mig rätt ansökningsblankett (EX-16) eller är det denna jag ska ha? Heja, heja, administriva Spanien!

Man får alltid två blanketter På den blankett man lämnar till banken kryssar man för att det gäller förskottsbetalning för ansökan om NIE. På ansökningsblanketten fyller man i personuppgifter. Om de krånglar på banken borde de acceptera att man fyller i sitt passnummer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Nya trådar

Back
Toppen