Ny i Punta Prima-Sea Senses

rolund

Ny medlem
Hej! Vi har nyss köpt en lgh i Punta Prima. Lgh ligger vid havet och är under byggnation. Blir klart Sept 2014. Jag undrar hur områden är? Fick höra igår vid turistbyrå att det kommer jordbävning ibland. Är lite oroligt om hög hus klarar sig? Känner nån till TM group som bygger husen nu. Har de bra rykte?

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej!
Grattis till lägenheten. Jag bor i ett TM-hus i Villamartin och är jättenöjd med dem. Vad gäller jordbävningar så tror jag inte dem brukar vara speciellt kraftiga så det behöver du nog inte vara speciellt orolig för.

Kere

Tack för svaret. Tjejen i turistbyrån Torrevieja sa att hela stan var förstört under jordbävningen 1892. Hon sa också att det har varit en på 2, 5 förra veckan. Fast jag kände inget. Hon sa att hon kontakte bygg företaget på hennes hus när det gäller förstärkning om byggnaden. Känner du till områden? Den är rätt lugnt just nu;)

Hej Rolund!

Torrevieja utplånades 1829...Fanns inte många hus och människor här.

Det går inte att gå omkring att oroa sig. Det är som det är. Och jag tror
el rättare sagt - jag vet att dom bygger med många ton armeringsjärn
nuförtiden. Såg det på första parkett när grannhuset byggdes :)
TM är en seriös byggis vad jag vet.

Det jordskalv som var värst på senare tid här i närheten var Lorca som
som ligger i Murcia. Det var 2011. Småskalv är det ju ständigt och i Torre
2003 kände vi av ett ordentligt som hade 4,8 på Richter-skalan.
Men knappast nån skada nånstans.

Här är en tråd om bl a Lorca:
http://spanienforum.se/spanska-nyheter-haendelser/2861-fyra-doeda-i-jordbaevning-i-spanien.html

Chao / P :sol:

Hej Rolund!
Lyckliga du som har köpt lgh. i Punta Prima! Costa Blancas bästa område. Vi bor där så jag är väl jävig :). Vi har "bott" här sedan 1987 och skulle aldrig vilja bo någon annanstans. Vi bor så att vi ser ert bygge 200–300 m nedanför oss. Inte rakt uppifrån förstås, marken sluttar ju från N-332:an och ner mot havet. Här är lugnt, inget "liv" och ingen biltrafik att tala om. Gott om butiker och restauranger o.s.v.
Det där med jordskalv behöver ni inte oroa er för. Det skälver till ibland enl. Seismolog. Inst. Men det är ingen som märks.
TM är nog ett stabilt byggföretag. Det fanns här när vi kom hit och jag har aldrig hört något negativt om dom.
Lycka till!
rocio

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej Preciosa! Har läst många av dina inlägg. Mycket brathumb Har hört flera sa att TM är ett bra företag. Det känns bra att få bekräftelse en gång till.:):)

Hej rocio! Vad härligt att höra Punta Prima är ett bra ställe. Det är vårt första besök till Costa Blanca och 2 dagar efter köpte vi lgh. Jag var lite oroligt eftersom vi känner inte till området. Har kollat upp på nätet. Det finns enorm mycket chsrter reser till Punta Prima! Fast jag har svårt att tror den lilla stranden rymmer såå många turister o det finns bara ett hotell vid rondellen. Finns det flera Punta Prima vid kusten?

Nej, det finns bara ett Punta Prima. Vilken strand är det du talar om? Det är väl inte den lilla steniga pyttestranden vid rest. Nautilus? P.P-stranden ligger ju 5 min. promenad till höger. Det finns ju massor med mycket fina stränder både till höger och till vänster, om man står med näsan mot havet. Alla stränder under hålls minutiöst med maskiner och har badvakter i torn under sommarsäsongen. Tyvärr anser ju spanjorerna att sommaren är slut den 15 sept.:confused:. Och det finns en eller flera små strandbarer på dom mindre stränderna.på dom större finns det större serveringar och rest.
Vad det gäller hotell, så finns det många hotell, både större och mindre inne i Torrevieja och lite utanför.
Du kan skicka ett PM till mig om du vill veta mer. Jag svarar gärna på det jag kan.
Enligt TM:s hemsida blir det väldigt flott där nere vid vattnet där ni har köpt. Kul med lite nytt och modernt thumb.
rocio

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.

Nej, det finns bara ett Punta Prima. Vilken strand är det du talar om? Det är väl inte den lilla steniga pyttestranden vid rest. Nautilus? P.P-stranden ligger ju 5 min. promenad till höger. Det finns ju massor med mycket fina stränder både till höger och till vänster, om man står med näsan mot havet. Alla stränder under hålls minutiöst med maskiner och har badvakter i torn under sommarsäsongen. Tyvärr anser ju spanjorerna att sommaren är slut den 15 sept.:confused:. Och det finns en eller flera små strandbarer på dom mindre stränderna.på dom större finns det större serveringar och rest.
Vad det gäller hotell, så finns det många hotell, både större och mindre inne i Torrevieja och lite utanför.
Du kan skicka ett PM till mig om du vill veta mer. Jag svarar gärna på det jag kan.
Enligt TM:s hemsida blir det väldigt flott där nere vid vattnet där ni har köpt. Kul med lite nytt och modernt thumb.
rocio

Vad glad jag blev att få höra av Dig som kan områden:):).
Jag gillar att springa, gärna över en mil. Märklaren sa att jag får springa två varv i områden, t v eller t h av restaurangen, eftersom vägen tar slut på ca 2km på varje håll. Har du nån tips om jogging ställe? Har kollat idag på google.map. Den tipsar mig att springa på N332:(

Tyvärr Rolund, mycket kan jag svara på om Punta Prima, men joggingrundor känner jag inte till :(. Men det finns det säkert någon annan som gör. Starta en ny tråd framöver och efterlys "Joggingrundor" eller liknande, om ingen som vet något läser just detta :).
rocio

Hej Rolund!

Om du springer söderut på strandpromenaden framför Sea Senses så kan du fortsätta, åtminstone, till Cabo Roig. Vissa sträckor är mellan bostadsområden men det finns hur mycket som helst.
Ta en av, de alltför få, gång-/cykelövergångarna så du kommer till "inlandssidan" av N332. Där har du ännu mer!
Du kan springa på nya vägar varje gång under många dagar.
:)

Detta från min man, som praktiserar joggandets ädla sport. Själv håller jag till i gymmet på Fit4All men vi tar långa promenader alt. cyklar så jag kan intyga att det stämmer.

Hälsningar Helen

Vad glad jag blev att få höra av Dig som kan områden:):).
Jag gillar att springa, gärna över en mil. Märklaren sa att jag får springa två varv i områden, t v eller t h av restaurangen, eftersom vägen tar slut på ca 2km på varje håll. Har du nån tips om jogging ställe? Har kollat idag på google.map. Den tipsar mig att springa på N332:(

Gissar att google.map vill att du springer på cykelvägen som går norrut bredvid N332, det är mest folk som går där och inte så många som cyklar. Om du tar den vägen in mot Torrevieja, lite bakgator i San Roque så kan du komma in på Via Verde som är ett gammalt järnvägsspår som går halvvägs runt rosa saltsjön.

Annars kommer man längre än 2km längs med havet om det ok med lite varierande underlag typ sand, grusväg, trädäck och asfalt + någon trappa :)

Last edited:
Vi köpte av TM i våras( Azulbeach2) Kvaliteten är hög och vi är helnöjda förutom några småsaker. Kändes gediget i jämförelse med vad vi tidigare har tittat på

Mvh Fredrik

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Hej Rolund!

Om du springer söderut på strandpromenaden framför Sea Senses så kan du fortsätta, åtminstone, till Cabo Roig. Vissa sträckor är mellan bostadsområden men det finns hur mycket som helst.
Ta en av, de alltför få, gång-/cykelövergångarna så du kommer till "inlandssidan" av N332. Där har du ännu mer!
Du kan springa på nya vägar varje gång under många dagar.
:)

Detta från min man, som praktiserar joggandets ädla sport. Själv håller jag till i gymmet på Fit4All men vi tar långa promenader alt. cyklar så jag kan intyga att det stämmer.

Hälsningar Helen

Tack för bra tips:). Det ska jag prova. Hoppas den fina strand promenaden kommer att förlängs snart. Vi gillar att cykla också:) Det första vi gör när vi flyttar in lgh blir köpa cyckel.

Nya trådar

Back
Toppen