Nya skatter på solenergi?

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Samma sak har ji varit uppe på tal även i Sverige, då av MP och S.
Känns ju som idioti att beskatta egenproducerad energi.

Man kan nästan tro att de ledande politikerna är betalda av de stora energibolagen med baktanken att säkra statliga skatteinkomster

Hej ja snart kan man inte sola på stranden för då kommer dom och begär att man skall betala skatt

Francisca Luengo (PSOE) är ansvarig för sysselsättning, industri och handel på Kanarieöarna. Hon och sekreteraren för klimatförändringar och hållbar utveckling på Kanarieöarna, Pilar Luicio (PSOE), besökte nyligen EU-Kommisionen för att beklaga sig över den sittande regeringens huvudlösa energipolitik. Luengo menade att Kanarieöarna kommer att upphäva ”solskatten” om den träder i kraft. Vårt bidrag blir att rösta bort PP i valet i höst. Vi har också köpt en rymligare sparbössa där vi kan lagra 60 miljoner Euro, om det vill sig riktigt illa.

Last edited by a moderator:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Samma sak har ji varit uppe på tal även i Sverige, då av MP och S.
Känns ju som idioti att beskatta egenproducerad energi.

Visst är det så, men ju mer jag läser in mig på ämnet energiförsörjning desto osäkrare blir jag. Områden är galet komplext. Det jag främst tittat på (i mitt arbete) är tyska energiewende, alltså den pågående energiomställningen i Tyskland.

Där har det konstaterats att de småskaliga leverantörerna innebär en kostnad för systemet, då distributionssystemet måste uppgraderas med omfattande investeringar för att kunna ta emot strömmen. Dessa kostnader måste fördelas på ett lämpligt sätt mellan producenter och konsumenter på elmarknaden, menar åtminstone IEA, International Energy Agency.

Distributionssystem är alltså de nät som tar vid där de stora stamnäten slutar.

Att bygga upp ett småskaligt reverserat system kostar alltså mycket mer än vad man skulle kunna tro. Det är långt ifrån så enkelt som att sätta upp en inmatningsmätare och sedan ge ägaren av solpanelen betalt.

Tyvärr finns det inga enkla lösningar när det handlar om energiförsörjning.

Däremot borde det finnas vision. Oavsett vad man tycker om tyska Energiewende är det just det, dvs en vision, som dock går åt fel håll för närvarande.

Och Spanien borde verkligen ha en vision för solkraft. Potentialen är ju enorm.

:sol:

Det är nyttigt att betrakta denna bild av hur man genererar el under fyra dagar i Tyskland:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/8089083/klimat/8.jpg

Om det fanns ett billigt ekologiskt system för att lagra energi kunde man satsa vidare på mer vind- och solenergi. Miljöpartiet och Greenpeace vill i ett slag ta bort ”det bruna” i Tyskland, dvs reglerkraft från kol- och gaskraft. Jag är inte övertygad att det tyska folket vill ställa sina bilar och enbart jobba i fabriken de dagar solen lyser kraftigt och det blåser lagom starkt.

Sätter jag upp en eller två paneler på södra Teneriffa, levererar dessa upp till halva dagsbehovet, ca 5 kWh/dag. Jag är beredda att skänka bort överskottselen. Däremot vill jag inte betala skatt på den el som jag producerar, inte heller är jag beredd att betala 60 miljoner i böter. Min vision är att man i vår soliga kommun sätter upp paneler som maximalt genererar 10% av behovet. Alternativet är att man själv lagrar överskottet i egna batterier, men även det motsätter sig Partido Popular. Om man kan gå in på IKEA i Storbritannien och köpa ett komplett solenergi system, borde man kunna göra detsamma i Spanien.

Last edited by a moderator:

Nya trådar

Back
Toppen