Olika inlärningssätt i Spanska språket

• Thread starter Thread starter Yedi
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Y

Yedi

Guest
Jag har lärt/försökt lära mij ett antal olika språk men främst det spanska språket och för mig har helt klart det bästa sättet att lära mej ett nytt språk på varit att lära mej det någorlunda naturligt och utan för mycket grammatik. För mej har grammatikövningar i för tidigt stadium bara satt krokben för språkinlärningen.

Jag har använt mig av "de Delftse Methode" tillämpat på inlärning av svenska och tycker att det fungerade väldigt bra. De studerande lär sig språket nästan dubbelt så fort som med en något mer traditionell undervisningsmetod.

Jag skaffade en lärobok med cd och lärde mej genom att lyssna och läsa och försöka prata, och bara ägna grammatiken uppmärksamhet när det är ytterst nödvändigt. Med den metoden kommer grammatiken ändå av sej själv allt eftersom. Tyska hade jag svurit att aldrig prata mer efter gymnasiet, men jag tog upp tyskan igen på detta sätt och nådde upp till nära modersmålsnivå.

Men, jag vet också att andra avskyr att vara utan grammatiken, även om jag själv anser att den på europeisk nivå A1, A2 och B1 hindrar mer än den hjälper. Och jag känner folk som på helt andra sätt har tagit ett språk till sig.

Så nu till frågorna, hur har ni lärt er Spanska och vad är era erfarenheter med andra språk? Vilken metoder funkar för er?

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jag är en av dem som alltid avskytt grammatik och som du tyckt att det bara sätter krokben och tar bort glädjen i lärandet.

Detta var innan jag flyttade till Spanien för att verkligen lära mig språket. Jag studerade spanska under 4,5 månad med stenhård fokus på grammatiken vilket ledde till en otroligt snabb inlärning, och med ett korrekt tal dessutom. Jag anser att för att lära sig ett så omfattande språk som castellano så måste man studera grammatiken. Jag träffade många "utlänningar" som bott i spansktalande länder i 4-5 år utan att plugga mer än grunderna och deras språk bestod i de allra flesta fall enbart av indicativo. Visst talade de "bra" (allt är ju relativt) men det är ju liksom något som saknas om man inte förstår hur språket är uppbyggt och inte förstår att använda sig av alla verbformer på ett korrekt sätt.

Det absolut viktigaste är givetvis att tala och få "användning" av språket men förutom det skulle mitt tips vara att kasta alla fördomar man har om grammatikövningar och lägga ned en hel del krut på det som faktiskt är nyckeln till språket. Jag tror att många, liksom jag själv blev, skulle bli väldigt förvånade över hur fort det då går att "låsa upp" språket med denna metod!

Intressant inlägg Janoz! Det var inspirerande att höra, ska kanske själv försöka lägga mer krut på just grammatiken, för i mitt fall känns det som jag "fastnat" lite, och kommer inte vidare. Sen beror det väl självklart på vilka förutsättningar man har, du kanske har väldigt lätt för språk generellt? Vilka verbformer fokuserade du på?

Det som man måste komma ihåg och som kanske inte framgick helt tydligt är att grammatiken enligt mig inte tjänar sitt syfte om man inte övar på att prata spanska. Det var aldrig när jag pluggade grammatiken som den där snilleblixten dök upp och jag förstod vad det var jag egentligen höll på med. Det hände alltid när jag pratade. Jag liknade ju i mitt förra inlägg grammatiken vid en nyckel till språket, och jag vill hävda att om man bara pluggar grammatik utan att prata så är det som att stå med en nyckel i handen utan att ha en aning vilken dörr den går till. Helt värdelöst alltså! Däremot så är det väldigt mycket lättare, om man nu har en nyckel och vet vilken dörr det gäller, att enkelt låsa upp sin dörr med nyckeln istället för att försöka bryta upp den som man gör utan grammatikstudier.

Jag gick från europeiska språkrådets A1 till början av C1 på 16 veckor med 4 timmars studier om dagen i Spanien. Jag skulle inte kalla mig själv språkgeni, men jag har ett stort intresse för det och då är det såklart att det blir lättare.

Daddy, vad som är viktigt att fokusera på beror givetvis vilket nivå man ligger på. Nummer ett i alla lägen är väl, förutom att man lär sig böjningarna, att man ska förstå verbformens funktion och användande. Jag läste ju till C1 och då har man gått igenom alla verbformer som finns i castellano. Här har du en liten länk med det helt och hållet regelbundna verbet "comer". Den enda verbformen som saknas mig veterligen är "imperativo negativo" men den är i stort sett identisk med "presente de subjuntivo". I övrigt gäller det väl att få grepp om de oregelbundna verben och förstå att det faktiskt finns en slags regelbundenhet bland dessa verb också.

http://www.verbix.com/webverbix/go....d.com/spanish_verb_conjugation.htm&verb=comer

Och något som jag glömt men som faktiskt kanske är ännu viktigare än allt annat- ORD! Det är viktigare än alla verbformer till att börja med. Utan ord kan man inte prata, man har ingen nytta av grammatik och det spelar ingen roll hur många verbformer man kan. Och ett bra tips från mig där är att skippa den här glosinlärningen som man minns från skoltiden, vilken innebär att man håller på med ett tema, säg köket, och man får 50 glosor om saker i köket. Sådant anser jag är totalt slöseri med tid. varför ska man lära sig vad tryckkokare heter på spanska? Eller slickepott och elvisp? Välj istället de 5-10 mest nödvändiga orden och satsa på dem.

Om man någon gång i livet finner sig i ett kök ensam med en spansktalande person så går det att använda sig av det hederliga kroppsspråket eller i bästa fall förklara med en "omväg" vad man vill göra eller ha. Jag tror att de flesta skulle uppskatta mer att tala om sina intressen, vad man gjort i sitt liv och vad man vill göra än att kunna det korrekta ordet för "teskedsmått"...

Tack för länken. Ja, helt sant det du säger samt själv så blir jag mer motiverad nu efter att ha läst dina inlägg.
En sak om dessa nivåer du gått igenom, C1 är detta "sista" nivån, samt vad kan man respektive saknar man i kunskapsförådet efter detta?

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Tack för ett jättebra...innehållsrikt inlägg Janoz...jag gillar inte heller gramatik men förstår att man måste kunna det...jag är livrädd för att säga fel :/ men man måste ju börja öppna munnen och våga prata..det är där skon klämmer för min del...

Last edited:
Ja verkligen, håller med Anneli och daddy, nu ska jag själv sätta igång! Ska ge järnet nu under 3-4 månader, åker till Barcelona om en vecka. Posta gärna fler inlägg om tips och trix som du stött på under din inlärning av spanskan! ;)

C1 är den näst sista nivån för invandrare enligt Europarådets ramverk.
Här är en länk för den som är intresserad:

Europeisk språkportfolio

För mer utförlig information om vad nivåerna innebär rekommenderar jag Instituto Cervantes hemsida:

INSTITUTO CERVANTES - Spanska kulturinstitutet Stockholm

För övrigt så funderar jag på att ta någon kurs på Cervantes för att hålla språket vid liv nu när man är hemma i Sverige. Är det någon som har erfarenhet av skolan? Är det värt pengarna att ta en konversationskurs för att hålla igång?

japp, har bekanta som gått på Cervantes skolor i Spanien, bra och pedagogiska lärare tyckte de, enda nackdelen var att priserna var ganska höga jämfört med konkurrenter om minns rätt. Dock vet jag inte så mkt om konversationskurserna.. finns även privata sådana, dvs folk som vill gå ihop med en lärare och träffas och pratar spanska för hela slanten, berätta om du börjar på ngn, jag är också sugen, men är på en lägre nivå än vad du är på.

Jag har många gånger funderat på det bästa sättet att lära sig spanska. Något av det bästa jag råkat ut för är "CoffeeBreakSpanish"

En förutsättning är att man kan litet engelska.

Coffee Break Spanish is the award-winning beginners’ Spanish show from the Radio Lingua Network. Through weekly episodes, taught in a relaxing manner, you will learn the basics of the Spanish language, and quickly build your confidence so that you can use Spanish where and when you need to.

Coffee Break Spanish is presented by teacher Mark and student Kara. Mark has many years of experience in teaching Spanish and has brought this experience to the world of podcasting with Coffee Break Spanish. Kara will be learning along with you, so you don’t need to worry about mispronouncing a word or getting things wrong.

Det finns 80 avsnitt som man GRATIS kan ladda ner till sin dator:

Radio Lingua Network | Learn Spanish online with free podcasts

T.o.m. programmet för att ladda ner avsnitten (iTunes) är GRATIS.

Om man dagligen måste göra resor med buss eller bil, tankar man upp sin iPod och lyssnar - mycket underhållande och lärorikt!

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Nya trådar

Back
Toppen