Olika poliser i Spanien?

Status
Stängd för vidare inlägg.

alva

Medlem
Något jag alltid undrar är vad det är för skillnad på alla dessa poliser man ser överallt, och ja, tycker faktiskt att man ser dem överallt nuförtiden.. till skillnad mot förr.. Det finns ju ngt som heter gendarmeria, policia, vad är det för skillnad på uppgifter och områden och så... kanske bara jag som funderar på sånna här saker redface

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Vet också att det finns en mängd olika typer av poliser, de jag vet är:
Guardia Civil: Landsbygden har dessa hand om. Dessa är motsvarigheten till Gendarmerie.
Policia national: Stadsområden och bebyggelse
Servicio de Vigilancia Aduanera: Tullpolisen
Någon speciell trafikpolis tror jag det finns också, sen så har vi som du nämner Gendarmeria, vet inte exakt deras uppgift.
Sen så finns det ju i varje region också deras egna benämningar,
- Ertzaintza i Baskien
- Mossos d'Esquadra i Katalonien
- Policía Foral i Navarra

Polissystemet...

i Spanien är lite komplicerat tycker jag.

Mest för att dom har så olika funktioner beroende på vilken
region, kommun eller stad det gäller.

Där jag bor finns:
Policia local - har hand om ordning och reda på gator/torg och i hus.
Guardia Civil (paramilitär kår) har hand om mer kriminella saker som
knark,mord mm
Policia Nacional är verksamma mest i städerna, civil kår..och?

Sen finns det regionala egna kårer i Baskien,Katalonien och Navarra, säkert flera.

När en närstående 8:e jan blev påkörd av en bil på ett övergångsställe kom
många poliser - både från P local och Guardia civil...
Här i Torrevieja har det blivit många fler poliser. Det är bra. Mindre brott.

Rätta mig om jag har fel på någon punkt, jag har bara reflekterat över hur det
verkar fungera i min lilla stad med omnejd.

Ser att HåkanP hann före med inlägg men mitt får vara som det är i alla fall...

Saludos P;;;;;)

Last edited:
Här finns en ganska tydlig sammanställning:

sv.wikipedia.org/wiki/Polisen_i_Spanien

Det regionala självstyret är ju större än svenskar är vana vid, dessutom varierar omfattningen mellan områdena. Här i Katalonien ser man knappt Guardia Civil mer än på flygplatsen och när man ska ha sitt residencia.

just det ja, policia local finns ju också.. :)
Min generella uppfattning är iallafall att alla är väldigt trevliga och får bra bemötande av de flesta.

(tycker inte jag får detta bemötande av den svenska polisen, vidare så är min åsikt att poliser i många länder inklusive spanien så är de till för befolkningen och inte tvärtom som det ibland blir i sverige. men men lite offtopico)

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Ett av skälen - som kanske inte alltid framkommer - till att det fanns väl beväpnad polis i form av Policia Nacional var Franco kunde ställa den ena poliskåren mot den andra (Guardia Civil) om så skulle behövas. Fortfarande i slutet av 80-talet förekom knappast något samarbete mellan dessa poliskårer; hur det är nu vet jag inte.

oj va intressant, tack för era svar. Ett lands poliskår säger en del om landet känns det som. Tycker också precis som du HåkanP att denna yrkesgrupp i spanien är vänligt hjälpsamma och trevliga! Nån som vet hur spaniens militär är uppbyggd, är det allmän värnplikt?

Om man ska lita på ..

Wikipedia så avskaffades den allmänna värnplikten
år 2002.
Nu finns frivillig yrkesmilitär (dom har lön alltså) som består av
armén,flygvapnet och marinen och så är Guardia Civil med på ett
hörn.

Saludos P ;;;;;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Nya trådar

Back
Toppen