Om barnet blir sjukt

lillalind

Ny medlem
Jag fick nyligen höra om en släkting till mig som var på besök i Spanien med sina barn. Ett av barnen skadade sig svårt och de var tvungna att åka in akut till sjukhus. Väl där fick de (föräldrarna) inte följa med barnet när läkaren undersökte, utan sjuksystrarna tog barnet och gick iväg och föräldrarna fick stanna ute.

Vi har ju förstått att föräldrar inte är välkomna på spanska skolor, inte ens under en inskolningstid, är det alltså samma sak på sjukhusen?

Jag skulle personligen bli galen om mitt barn skadade sig eller blev sjukt och jag inte fick följa med henne. Kan det verkligen gå till så?

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
När ett av våra vänners barn blev påkörd av en bil (på 90-talet) och blev skjutsad med ambulans till sjukhuset i Elche, fick endast EN person följa med patienten in på undersökning-och behandlingsrummet. Eftersom föräldrarna till barnet inte kunde spanska så följde jag, som dock kunde göra mig förstådd och förstå spanska, med in. Allt ordnade sig efter några dagars sjukhusvistelse och vården var utmärkt.
rocio

Det brukar ju vara att en person får följa med in även om det är
vuxna. Så det ska du inte oroa dig för.
Går så mycket rykten och allt ändrar sig ju med åren.

Dock om man kan spanska händer det att den medföljande får gå ut :)
Har hänt mig flera ggr :)
Eller inte får följa med in men det handlar då om vuxna.
Och det offentliga sjukhuset.
Men det gäller knappast barn nuförtiden som dessutom inte kan språket.

Chao P :sol:

Nya trådar

Back
Toppen