Områden i Torrevieja

limoronga

Ny medlem
Hej!

Vi funderar på att köpa bostad i Torre och tänkte höra vilka områden som man ska helst undvika eller bättre sagt, vilka områden ska man helst söka sig till.

Vi har hittat på nätet ett trevligt radhus i Punta Prima, söder om staden och jag undrar om området är ok.

Tack på förhand!

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jag har inte hört något negativt om Punta Prima (men är inte fastboende ännu).
Här en liten länk att börja med:
http://www.punta-prima.my-costa-blanca.co.uk/

Jag har varit där en gång för att titta på en lägenhet. Området verkade vara lugnt och det var fint och städat överallt.
Ganska nära till Punta Marina, det stora köpcentret.

Hej "Limoronga"
Vi har bott i Rocio del Mar, Punta Prima, från några veckor/år till numera 6 mån/år sedan 1987. Som du förstår så trivs vi alldeles utmärkt, annars skulle vi naturligtvis inte ha stannat i detta område i alla år. Här finns allt: tandläkare, läkare, apotek, mäklare, spelbutik, parfymeri, järnhandel, banker, hårfrisörer, elektronikbutik (Milar), möbelaffär, Jysks, Superercados, för att inte tala om alla China-affärer, barer, cafe'er, restauranger (tysk, engelsk, spansk, italiensk, skandinavisk, kinesisk, tai, indisk mat....) alla smakriktningar finns representerade.
Vi har ett par mindre badplatser och den fina, rena Punta Primastranden förstås. Vi har en busshållplats varifrån lokalbussarna går till sjukhuset och även till privatsjukhuset San Jaime och till Torrevieja givetvis.
Om du vill veta mer så svarar jag gärna om jag kan. Skicka ett pm till mig i så fall.

Rocio

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej

I somras hyrde vi en lägenhet i just Punta Prima för vi trodde att det skulle vara platsen för oss att köpa något i. Men vi sågade det ganska snart av flera anledningar. Visst är det fina lägenhetsområden men en stor nackel var att det så kallade centrumet var koncentrerat till huvudvägen N332, vilken är hårt trafikerad och gör att man i princip är bilberoende för att ta sig till allt. Det finns inget levade kvällsliv med restauranger etc utefter strandpromenaden och dessutom så är kustlinjen väldigt klippig och kan endast erbjuda ett fåtal små badvikar med sandstränder.
Efter att vi under flera veckor letat runt och tittat på olika områden så hittade vi tillslut ändå vad vi sökte och när vi väl varit där så fanns inget annat alternativ. Det vi fastnade så starkt för var området precis ovanför i början av La Mata stranden. Vi tittade på ett radhus som vi slog till på och köpte den allra sista dagen innan vi åkte hem. (Tror att området kallas Los Locos eller TorreMata) Området har en mysig centrumkänsla med många restauranger, små butiker, bank, apotek som är öppna året rumt samt busshållsplats för lokaltrafit till Torrevieja och La Mata centrum etc. Området är levande året runt eftersom det finns många året runt boende utlänningar (många skandinavier) samt inhemsk befolkning. Sist men inte minst så måste La Mata beach också prisas då det är en underbar långgrund strand som inbjuder till härliga bad och många långa strandpromenader (flera mil). Ett annat tips är att även själva byn La Mata är väl värd att övervägas som alternativ.

Mitt råd är ändå att du åker ner och upplever området på plats innan du slår till för intrycket man läser sig till stämmer tyvärr inte alltid mot verkligheten.

Lycka till
Eva

Hej Eva!

Välkommen till forumet spainsmile

Bra att vi får mer info om olika områden här nere thumb
Många trådar handlar om "var ska man bo"...ja sen 2004.

Området du köpte i kan ju inte vara Los Locos...La Mata heter ju
egentligen Torrelamata...Kanske det var Torremarina ni köpte i :D
Eller...ja ni vet ju vilken gata ni köpte på...
Jag gillar La Mata. Är en egen liten stad i staden. Har eget rådhus,kyrka och
ny fin plaza, många restauranger och onsdagsmarknaden som är lagom
stor.
Stranden är jättefin. Dock ska man se upp när det är
röd flagga för farliga underströmmar. Kan inte nog påpekas!

Grattis till köpet/ Ciao P :sol:

Jag tittade mycket runt Torre när jag skulle köpa, jag fastnade för områden som är lugna och lite utanför den värsta turistträngseln. Om man planerar att skaffa bil så rekommenderar jag typ. runt och ovanför Villa Martin, eller varför inte San Miguel eller någon av de andra små byarna runt Torre. Jag är enda svensken i mitt område -och det kan lätt kännas som man bor i en engelsk kolloni... Men allt finns i närområdet och när till allt med bil i 10 minuter. Jag köpte en ny bil i samband med bostad och denna lilla bil var 3000€ billigare i Spanien än i Sverige!
Joe

Vi köpte inte inne i själva La Mata utan på andra ändan av stranden mot Torrevieja, närmare bestämt på Calle Segovia som ligger ganska nära det nya området Azul Beach som håller på att byggas. Vad heter det området? Vi har försökt hitta information om det via mäklares sidor men där kallas det ofta La Mata, TorreMata etc. olika varje gång och vi vet fortfarande inte i vilken stadsdel vi bor;-)

//Eva

Vi köpte inte inne i själva La Mata utan på andra ändan av stranden mot Torrevieja, närmare bestämt på Calle Segovia som ligger ganska nära det nya området Azul Beach som håller på att byggas. Vad heter det området? Vi har försökt hitta information om det via mäklares sidor men där kallas det ofta La Mata, TorreMata etc. olika varje gång och vi vet fortfarande inte i vilken stadsdel vi bor;-)

//Eva

Hej Eva!
Nej jag tror inte det har något namn, man säger nog La Mata.
Leffe (medlem) som bloggar därifrån i bland bor ovanför er och jag brukar
beskriva att han bor ovanför Cabo Cervera - ungefär :D
http://dromhuset.blogspot.se/
Han har även
http://mittlillautrymme.blogspot.se/

Ciao P :sol:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

//Eva

Lomas del Mar är det namn på området som man ser på kartor,
dvs runt de serveringar som ligger i ett pärlband där, men i det mycket vanligt att mäklare och annat löst folk kallar allt i den delen av Torrevieja för LaMata, eftersom det är ett känt begrepp och "alla" vet var det ligger
Torrelamata är på samma sida som Calle segovia men närmare vägen 332
/ m

Hej Eva

Gissar att Du har köpt inom urb. La Provenza som ligger inom Lomas del Mar. Bor där själv, sedan urbanisationen byggdes i slutet av 1980-talet. Grattis!

Ja det med att hitta rätt är ett dilemma, vi har varit nere i många omgångar och funderat på vart och i februari 2012 var vi nere hela familjen och leta efter det rätta och kom till sist fram till att det mest bekväma om man t.ex. skulle vara utan bil någon gång var i områdena La Rosaleda eller Los Frutales. Dessa var nära till stan, inte helt dött på vintern samt gemytligt område nära till havet, sagt och gjort köpte vi vårt hus på Calle Gandhi i våras och är mycket nöjda med det. Frun och jag flög ner för en vecka i augusti utan bil och det behövdes verkligen inte utan vi klara os till fots överalt också till stranden.
Hela området från centrum till Cabo Cervera är finna områden att bo på och vist är Lamata fint men tyvärr för dyrt i förhållande till vad man får och tittar på alternativen, vi var också och titta på 2 olika fastigheter på Calle Segovina men dom var så man hade grannar över eller under och det var vi inte ute efter.

Nya trådar

Back
Toppen