"Korkade hundägare"
Jag är så gammal att i min ungdom fick man inte levande djur som leksaker eller keldjur utan då krävdes ett ansvar, aktiviteter, intresse och kunnighet för att skaffa ett djur. Dessa saker är en bristvara hos de flesta hundägare idag, därför har hundarna fått smeknamnet ”bajsmaskiner”, hos den breda allmänheten. Visa tror även att städer är en kennel/hundgård och låter hundar skälla i tid och otid.
Jag började intressera mig för hundar, tack vare att detta passade in i mina arbetsuppgifter på den tiden. Utbildade hunden (valpen) till skyddshund som efter cirka 2år fick godkännande av polisen för att användas i tjänst, precis som polisens hundar. Lärdomen av denna resa, saknar eller bryr sig inte dagens hundägare om, ATT, skaffa sig kunskaper om hunden och lydnad.
Exempel: hundar springer lösa, respekten finns inte, att alla människor inte gillar hundar, dessa smutsar ner kläder, luktar hund, en del skäller och verkar arga och det enda dessa hundägare förmår att säga, den är inte farlig eller kallar förtvivlad hunden till sig. Skall vi icke hundägare ha kontakt med en hund, så skall detta ske på våra villkor, inte när hundägarna förlorar kontrollen av sitt djur. Sedan är ju många hundägare riktigt ”korkade” och tror att hundar måste revir pinka på alla möjliga olämpliga ting. Det är den som håller i kopplet som skall bestämmer vad hunden får göra eller inte göra inte tvärtom som de flesta befintliga hundägare gör och tror.
OBS. Detta gäller Europa i allmänhet och inte bara Spanien, det är lika illa i alla länder där människor skaffar hundar för det är trendigt!