Orsakerna till krisen

Backis

Ny medlem
Last edited:

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
I El País finns en intressant analys av bakgrunden till Spaniens nuvarande kris. Om den stämmer kan jag inte bedöma riktigt, men om man orkar läsa finns mycket tänkvärt och en prognos.

¿Que hacer con España? heter stycket, finns även en engelsk version i denna länk:

http://elpais.com/elpais/2012/09/12/inenglish/1347449744_053124.html

Glömde spanska orginalet: http://politica.elpais.com/politica/2012/09/08/actualidad/1347129185_745267.html

Tänkvärt. Jag hâller med om att det inte var sâ lätt att installera en fungerande demokrati som det verkade frân början. Mycket av strukturen och mentaliteten hänger kvar frân diktaturen. Folk i allmänhet protesterar inte heller mot systemet och kräver âtgärder och nya lösningar, det blir mest förolämpningar mot Zapatero (förr) och Rajoy (nu), som om statsministern var det största problemet.

Jag för min del tror att problematiken kan härledas till mentaliteten hos befolkningen och "julklapps politik" Dvs. totalt ansvarslösa politiker.
Kanske är footbollen viktigare än politiken för Spanjorerna?
Trots att krisen förvärras månad för månad, görs inget radikalt annat än massdemostrationer som leder ingen vart.
För mig verkar det som folket inte klarar av treans matte, för skulle de det, så skulle diskussionen låta annorlunda..

Låt oss ta matematiken en gång till:

Jag har som spanks medborgare en skuld till Staten: 15.000 Euro.
Den spanska staten måste lösa lånen och någon gång börja betala av dem.
Det är inte lätt eftersom långivarna vill ha mellan 6 - 7% ränta. Staten har inga pengar utan det är jag som spansk medborgare som skall se till att inte åtminstone ränteutgiften täcks.
Jag borde följaktligen betala in 75 - 87,50 euro/månad. Med rådande arbetslöshet är ju bördan mycket större för dem som skall skrapa fram pengarna, det rör sig säker om 150 euro/månad.
Orsaken till rådande situation: 45 % de spanska politikerna, 5 % den spanska riksbanken, 50 % EU!

I El País finns en intressant analys av bakgrunden till Spaniens nuvarande kris. Om den stämmer kan jag inte bedöma riktigt, men om man orkar läsa finns mycket tänkvärt och en prognos.

¿Que hacer con España? heter stycket, finns även en engelsk version i denna länk:

http://elpais.com/elpais/2012/09/12/inenglish/1347449744_053124.html

Glömde spanska orginalet: http://politica.elpais.com/politica/2012/09/08/actualidad/1347129185_745267.html

Intressant att läsa. Tänkvärt. Det ju intressant också då de länder som fått djupast problem först är ganska unga demokratier (med fåtal undantag), och som tidigare varit ganska tuffa diktaturer. Sverige blev demokrati 1917, om jag inte minns fel, men vägen dit började redan drygt hundra år tidigare, med grundlagsändringen. Kanske är det så ett ett politiskt system behöver lång tid för att utvecklas?

Krisen i Europa har ju flera orsaker och är kanske egentligen inte så överraskande. Möjligen är de länder som haft störst problem i dagsläget, symptomen på något som är mycket djupare.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Det finns naturligtvis många faktorer som samverkat för att denna kris kommit till. Största boven är att inte EU på ett tidigt stadium sett att låneskulden i förhållande till BNP är för hög. Där skulle automatiskt varningsklockor ringa, o ekonomin skulle sanerats mkt tidigare.
Nästa stora problem är att den svarta ekonomin är för stor. Stora summor undanhålls från skatt, vilket gör att staten får för lite intäkter. O naturligtvis har man byggt rent för mkt bostäder, som inte kan säljas/eller återtagits av bankerna. Detta gör att många banker har gigantiska underskott i sina balansräkningar. Detta tar många år att lösa.
Spanien kommer att gå genom en tuff tid framöver. Det blir värre innan det blir bättre. Kan inte tänka mig att fastighetspriserna bottnat än. De bottnar i bästa fall nästa år, o kanske ännu senare.

Att inte EU tog itu med problemen i tid beror på att det var Tyskland och Frankrike som var först med att inte följde spelreglerna. Finland påtalade detta men ombads att hålla käft. Sedan följde år av tystnad, man fick ju inte ha en kritisk syn på EMU.

Nya trådar

Back
Toppen