Padron resp resident

myramis

Medlem
Har jag fattat rätt?
Padron är enbart en registrering att man vistas i t ex Torrevieja för att kommunen skall få statsbidrag till infrastrukturen då även vi som bor där längre tid nyttjar denna och fler invånare kräver mer. Man är ff folkbokförd och betalar all skatt i Sverige. padron är i princip frivillig från min sida. jag har en del fördelar av padron t ex billigare busskort o.d.
Resident, man är utflyttad från Sverige, folkbokförd (skriven i Spanien) och betalar skatt både här och där. Har kvar sitt svenska medborgarskap men inga rättigheter utan dom har man i Spanien.
Tycker att det råder en begreppsförvirring även bland en del som bott länge i Spanien så om ngn klok kan reda ut det en gång för alla vore det kanon!

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Du har ner eller mindre rätt...

Padron är igentligen inte frivilligt och ska endast göras om du är resident, dvs bor här. Men mànga gör det iaf eftersom det har vissa fördelar.

Padron är för spanjorer och utlänningar som bor i Spanien att registrera sig i en viss kommun.

Den närmaste översättningen blir väl Padron folkbokföring (i din kommun) och residencia uppehàllstillstànd.

Nya trådar

Back
Toppen