Pengarna i madrassen....

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Då kommer vi utsökt in på nästa fråga i min tjötaserie.lita
Eftersom man bör ha ett bankkonto för att betala hyra, el och vatten; Vem i hela världen (Spanien) kan man lita på? I mitt fall gäller det alltså banker i Malaga-Nerja-området. Skulle helst vilja betala kontant, men det går väl inte. :confused:

Spanien har samma bankgaranti som Sverige. Så för ditt ändamål kan du ha vilken bank som helst. Själv nöjd med Caja Mar.

Visst sant att staten garanterar men vad ska de ta till om det inte finns dinero i statens kassa?

Visserligen har Spanien samma bankgaranti som Sverige, men jag läste just igenom villkoren för de slantar jag spara på BBVA under ett år men räntan 3,28%. Där friskriver man sig från denna garanti. När/om jag får ut pengarna syr jag in dem i madrassen och trycker in med alltsammans i kassaskåpet.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Visserligen har Spanien samma bankgaranti som Sverige, men jag läste just igenom villkoren för de slantar jag spara på BBVA under ett år men räntan 3,28%. Där friskriver man sig från denna garanti. När/om jag får ut pengarna syr jag in dem i madrassen och trycker in med alltsammans i kassaskåpet.

stort kassaskàp om du ska ha in madrassen ocksà :P

Som det ser ut efter nattens EU-möte kommer de flesta banker att tas över, helt eller delvis, av EU. Om det betyder att spanska regeringens garantier finns kvar áterstár att se. Sannolikt blir det sá.

De spanska banker som, enligt Standard and Poor, är mest solida är BBVA, Santander och Caixabank.

Nyheterna om överenskommelsen är lite vinklade.
Lysnar man på vad de faktiskt säger tex "de länder som uppfyller villkoren"
så låter det mer som politisk rappakalja på EU nivå. Jag menar de länder som uppfyller ECB:s monetära villkor behöver ju inte låna..
Men som nyheten presenterades fick det börserna att rusa. En bankunion betyder i klartex, i värsta fall, att konkar en så konkar alla! Knappast konstruktivt i längden, men stillar marknaden då alla flyr från Euron.
För Spaniens del är inte problemen över, tror jag, då det finns mycket "konstruktiva bokföringar" att redovisa från de olika regionerna.
Frågan är vilken region startar lavinen, och hur det påverkar att lösa bank krisen....

Bästa kommentaren om överenskommelsen läste jag i DI.
Ungefär så här:
"Har en besvärande topplån på 11.5 miljoner, faktum är att jag klarar inte räntan! Kan jag nu ringa direkt till ECB för att kunna låna mer?"
;) ;)

Nya trådar

Back
Toppen