Playa del Cura - Torrevieja

Hej,

Planerar att köpa en bostad nära Playa del Cura (Torrevieja) och skulle uppskatta att få era synpunkter. Här kommer några konkreta frågor, men ni får gärna fylla på själva med sådant ni tycker är viktigt;

Är det en bra playa?
När kommer solen dit på morgonen?
Hur länge på kvällen är det soligt?
Är själva sanden bra?
Blåser det mycket/lite?
Är det behagligt att gå in i vattnet (inga farliga vassa stenar etc)?
Lugnt vatten?
Rent vatten?
Hur är vattentemperaturen (hur många grader blir det som varmast respektive kallast?
Blir det snabbt djupt?
Är det stora vågor?
Finns det farliga undervattensströmmar?
Badar man där året runt eller när är badsäsongen?
Är det någon speciell grupp av människor som dras hit, t.ex. barnfamiljer, pensionärer, ungdomar...?
Är playan trygg?
Finns det mycket "strandförsäljare" där? Risk att bli bestulen / rånad?

Massor med funderingar, men man svarar på det man kan och har lust ;-)

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hola DS!

Bra playa...lite liten och trång, ståplats på sommaren :D Cirka 365 m lång.

IMG_3265.jpg
Skulle tro att solen kommer upp vid 8-tiden och ner vid 19- iaf nu.
På sommaren kl 6 resp 21-21.30
Sanden är bra, sköts bra.
Blåser väl men den är ju lite skyddad med vågbrytare.
Lugnt, ja när det inte är vind. Inga stora vågar normalt.
Går bra att gå i. Kommer inte ihåg några vassa stenar.
Djupt...vet ej
Undervattenströmmar tror jag inte det är där.
Tror vattnet är hyfsat utom när det är ståplats se ovan...
Nej badar året runt är väl att ta i...fast jag har sett en annan
badtok förra veckan :wall: Sällsynt iaf.... Vet inte temp nu. Kallt!! 10-14 gr?
Alla går dit oavsett ålder. Ligger ju mitt i stan.
Trygg...ja något så när men man får hålla reda på sina prylar iaf...
Ev bestulen kan man bli på alla playor...tror inte det är så ofta.
Poliser patrullerar paseon ofta.
Strandförsäljare är väl få, dom finns på paseon.

OK, har väl glömt nåt :D Nån får rätta mig i så fall...och fylla i
Ciao P :sol:

Last edited:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Ja visst är det klokt! Vi bor där, ute på udden, har aldrig ångrat köpet för snart 8 år sedan. Där är lugnt och fint! Nära till allting! Bra mataffär, små bröd och fruktbutiker. 5 min promenad till torget.
Se bara till att inte få någon skramlig, rökig restaurang nedanför. Den överbefolkade stranden kan man fly sommartid. Pool kanske ingår? Ett stort plus är att strandpromenaden är bilfri till skillnad mot Loccos.
Lycka till!
thumb

Jag bor i närheten, dock inte sá att jag kan doppa fötterna i havet frán balkongen :) men tillräckligt nära (=5min).
Vattnet är väl kallast februari - mars, vet inte hur kallt det är. Under säsongen är det ju mycket folk oavsett vilken strand man än väljer (i Torre).
Strandnära läge gör att det blir fuktigt och rákallt under vintern. Betydligt torrare inne i landet. Som alltid, man fár prioritera,väga för - och nackdelar mot varandra.

Jag bor i närheten, dock inte sá att jag kan doppa fötterna i havet frán balkongen :) men tillräckligt nära (=5min).
Vattnet är väl kallast februari - mars, vet inte hur kallt det är. Under säsongen är det ju mycket folk oavsett vilken strand man än väljer (i Torre).
Strandnära läge gör att det blir fuktigt och rákallt under vintern. Betydligt torrare inne i landet. Som alltid, man fár prioritera,väga för - och nackdelar mot varandra.

Hmm det är därför vi har det lite rått på vintern alltså. Det blåser rakt in från stranden! :-) Som du säger man får väga fördelar mot nackdelar, sen gillar ju inte alla samma saker som tur är. :-) Ojoj vad jag längtar till Torre nu!

Men den vinden är väldigt skön under sommarn när solen gassar och det är +35 i luften!
Jag har släktingar som har hus i Los Balcones och en annan som bor i Los Dolses och det är redan lite torrare hos dem fast avstándet till havet är inte jättelángt.

Tror ni att det går bra att hyra ut en lägenhet på 2-3 sovrum där, på första linje Playa del Cura (helst till skandinaver)? Någon som har någon känsla för vad en rimlig hyra skulle kunna vara (för lång- resp. korttids-uthyrning).

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.

Tror ni att det går bra att hyra ut en lägenhet på 2-3 sovrum där, på första linje Playa del Cura (helst till skandinaver)? Någon som har någon känsla för vad en rimlig hyra skulle kunna vara (för lång- resp. korttids-uthyrning).

Tror inte det är svårt alls :)
Hyror beror ju på säsong. 3-400E/v på vintern, 5-700/v på sommar-
månaderna, maj-sept. Beroende på standarden på lgheten också
anser jag...Långtidshyra kanske 600E i mån el/vatten utom.
Man får annonsera flitigt i början sen har man säkert fasta kunder tidvis.
Jag vet dom som har så thumb

Ciao P :sol:

Tips på förmedlare!

Vi har en jättebra förmedlare som faktiskt inriktar sig just till skandinaviska kunder. Dom sköter allt med uthyrningen och mycket annat så skriv till dom så kan dom säkert hjälpa dig.
Lycka till!

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Angående att strandnära läge ger "fuktigt och rákallt under vintern" och antagligen stekhett under sommaren... är det att föredra solsidan eller skuggsidan på fönstren?

Angående att strandnära läge ger "fuktigt och rákallt under vintern" och antagligen stekhett under sommaren... är det att föredra solsidan eller skuggsidan på fönstren?

Solsidan. Pà sommaren stàr solen sà pass högt att den inte lyser in i lghtn under större delen av dagen. Men pà vintern märker du en enorm skillnad. Pà solsidan behöver du oftast ingen värme under dagtid.

Hej!
Varför inte titta på playa Acequion nära Marina Internacional.Kallas även `Spanjorernas
egen strand`Jag valde mellan Los Locos,bitvis stenigt,väg går mellan bostäder strand,mkt folk.Cura för mkt folk,för liten strand.Acequion inga undervattenströmmar ,husen ligger precis på strandkanten,sandbotten dvs ingen sten,mindre turister mest spanjorer,nära toppenstranden Naufragos.Detta gjorde att vi köpte på Acequion 2009 vilket vi absolut inte ångrar.Vi blev rekade av uthyrningsfirma i Torrevieja
Lycka till med jakten

Nya trådar

Back
Toppen