Polisanmälda pass vad göra?

Lundberg

Medlem
Hej alla, i somras när vi var i Torre så "försvann" våra pass. Jag gjorde då en polisanmälan i spanien men inte i Sverige då vi hittade dom samma dag som vi skulle flyga hem.

Vad bör vi göra nu, bör vi återkalla polisanmälan i Spanien. Vad kan hända?

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Eftersom Spanien inte har nàgra befogenheter över era svenska pass, sà tror jag att ni inte behöver göra nàgot àt det. Det enda som skulle kunna hända vore ju om ni sitter pà en lista nàgonstans och skulel bli stoppade, dà skulle ni sàklart bli tvugna att vänta medans dom kollar med Svenska myndigheter.
Risken för att detta skulle hända är nog väldigt väldigt liten inom EU.

Fràga Spanska ambassaden annars vad som gäller.

Precis så. Åtminstone jag skulle inte röra på caset.
Mest sannolikt är det att fallet ligger begravd någonstans i väntan på makulering. Skulle detta hänt i Sverige eller i Tyskland, vore risken överhängande att du fastnar i tullen om du skulle resa till USA.
Med förseningar och missade anslutningar som följd.
Om du har i anmällan bifogat passnumren, så är risken överhängande, anmälde du bara era namn, utan nummer, så är risken liten, bedömmer jag...

Hmm jag bifogade alla passnummer och allt då vi hade med oss kopior på passen från svenska ambassaden. Är det krångligt tror ni att bara ta med mig polisrapporten och gå tillbaka till polisen och ta tillbaka anmälan?

Ska man kanske fråga svenska polisen vad de tycker att jag ska göra också?

Pass

Hmm jag bifogade alla passnummer och allt då vi hade med oss kopior på passen från svenska ambassaden. Är det krångligt tror ni att bara ta med mig polisrapporten och gå tillbaka till polisen och ta tillbaka anmälan?

Ska man kanske fråga svenska polisen vad de tycker att jag ska göra också?

Det lär inte vara mer krångligt att anmäla passen upphittade än att anmäla dem stulna. Om ni har tänkt att åka utanför Shengen så bär ni absolut göra detta, annars kan det bli mycket mer krångel och försening i tullen.:sol:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].

Nya trådar

Back
Toppen