Psykologhjälp/utskriving av medicin

12345

Ny medlem
Hej.

(är bosatt och folkbokför i Danmark)

För att göra en lång historia kort:

Har sedan ett år tbx gått i terapi pga "depression" som sedan har visat sig vara mer eller mindre generalliserat ångestsyndrom.

Dock har både jag och min terapaut ansett att KBT-terapi är nog, då det ibland kan gå månader mellan mina dåliga perioder och vissa månader har jag ångest varje dag, men som jag kan avfärda med mina övningar ocg verktyg som jag har lärt mig genom terapin.

Befinner mig sedan januari i Granada då jag har en termins utbyte med migg universitet och de senaste veckorna har inte varit någon höjdare.

Har mailat lite med min terapeut, och hon uppmanar självklart till att jag ska fortsätta med mina övningar, dock känner jag just nu att jag skulle vilja få utskrivet något ångestdämpande, som jag kan ta vid behov, först och främst kvällar och nätter då det är som värst och inte varje dag.

Fick för några år sedan Atarax receptfritt i Valencia (mot nässelutslag) gick bara dit, pekade på mina utslag och fick medecinen. Jag vet att Atarax används som ångestdämpande/insomningstabletter i sverige ut över lindrandet av utslag.

Så nu till min fråga.
Hur går jag tillväga i Spanien? Kontaktar jag bara en läkare som täcks av EU-försäkrings kortet och berättar om mina problem? Vill inte börja i terapi här då jag varken har råd eller tid till det. (har fått hjälp av en privat legitimerad terapaut i DK, så "officiell" finns det ingen journal på att jag har problem, så kan med andra ord inte få henne till att skriva ett intyg/recept till mig)

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Du kan testa att gå till apoteket och be att få Atarax, om det hjälper. Ibland kan man köpa, ibland inte. Annars kan du beskriva dina besvär och hoppas att de ger dig medicinen. Jag vet ett ställe i Torrevieja som är väldigt tillmötesgående.
Det finns även apotek som tar emot svenska recept.

Gå till en privat läkare med mottagning av mindre karraktär, var ärlig och säg vad du vill ha, det funkade bra för mig.

Jag mins att min mor fick Atarax utskrivet av någon läkare när hon hade bensår på 70talet eftersom tabletten primärt var nervlugnande och fungerade utmärkt mot klåda. Att idag, år 2012 skriva ut samma medicin mot depression låter däremot oerhört märkligt. Be att få Cipramil, ett så kallat "Lyckopiller" som är speciellt framtaget mot depression . Troligtvis så kan du köpa den direkt på apoteket..

Här kan du läsa om Atarax
http://www.netdoctor.co.uk/depression/medicines/atarax.html

Och här om Cipramil
http://www.netdoctor.co.uk/depression/medicines/cipramil.html

Hoppas det löser sig!

f

Nya trådar

Back
Toppen