Rättsosäkert?

Ronnie

Ny medlem
Hej på er!
Jag och frugan har under flera år funderat på att skaffa hus nere i Spanien. Ju mer jag läser, ju osäkrare känns det, bla på grund av att det känns lite rättsosäkert. Med det tänker jag på olika avgifter som verkar komma lite hux flux. Ta tex sköntaxeringen som tydligen drabbar en del, där Skatteverket godtyckligt bestämmer att du betalat för lite i skatt när du köpte huset och nu anser att du skall betala mer, flera år efter att du har köpt ditt hus!

En annan sak är något som dom skatteskriva kan råka ut för i samband med deklarationen där man skall redovisa förmögenheter eller bankkonto utomlands. Glömmer du att redovisa ett sparkonto i tex Sverige kan du få böter på 10,000 euro. Dessutom drivs lagar igenom retroaktivt där bostadsrättsföreningar kan få betala massvis med euro för att rätta till pooler som nu är felaktiga. Dessa kostnader läggs sedan naturligtvis på medlemmarna i föreningen.
Det spanska Skatteverket verkar vara ganska kreativa när det gäller pålagor, vem vet vad som kommer sen?
Vore tacksam för era inputs innan man slår till och köper hus...

Med vänlig hälsning,
Ronnie

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Spanien skiljer sig en hel mot Sverige gällande lagar mm. Tycker man det är otäckt och känner en oro inför att skaffa en bostad här så bör man nog låta bli. Vi tycker fördelarna överväger nackdelarna, men smaken är olika.

Hej på er!
Jag och frugan har under flera år funderat på att skaffa hus nere i Spanien. Ju mer jag läser, ju osäkrare känns det, bla på grund av att det känns lite rättsosäkert. Med det tänker jag på olika avgifter som verkar komma lite hux flux. Ta tex sköntaxeringen som tydligen drabbar en del, där Skatteverket godtyckligt bestämmer att du betalat för lite i skatt när du köpte huset och nu anser att du skall betala mer, flera år efter att du har köpt ditt hus!

Det där kan jag hålla med är vansinne.... samtidigt så kommer det ju ur att det just varit praxis att bara redovisa en del av inköpspriset. Problemet är att de inte hängt med i prisnedgången.
Svenska skatteverket är också bra på att komma med påståenden att folk har deklarerat fel i olika sammanhang, och driver detta ibland in absurdum tills HD talar om för dem att de har fel... men ofta kommer det inte så långt, för folk inte har resurser och ork att driva processerna mot skatteverket, trots att de har rätt.

En annan sak är något som dom skatteskriva kan råka ut för i samband med deklarationen där man skall redovisa förmögenheter eller bankkonto utomlands. Glömmer du att redovisa ett sparkonto i tex Sverige kan du få böter på 10,000 euro.

Det är bara om du har mer än 50,000 Euro på det kontot som det behöver deklareras, och sånt borde du inte glömma. Samma sak gäller ju i Sverige, att man måste deklarera tillgångar man har utomlands.

Dessutom drivs lagar igenom retroaktivt där bostadsrättsföreningar kan få betala massvis med euro för att rätta till pooler som nu är felaktiga. Dessa kostnader läggs sedan naturligtvis på medlemmarna i föreningen.

Det där är nog en missuppfattning. Om du menar lagarna om inhägnad, etc, så har själva lagarna har funnits länge, men alla har struntat i dem... sen har myndigheterna börjat tvinga föreningarna att följa de lagar som de facto funnits, och då får ju de som struntat i lagarna förstås stå för kostnaderna.
Ett problem i Spanien är nog generellt att många struntar i diverse lagar och regler för att myndigheterna aldrig kollar - men om myndigheten någon gång i framtiden får för sig att börja kolla att just den regeln efterlevs, så kommer surt efter för alla som struntat i den.

Last edited:
Hej Ronnie, ja extraskatten får man ta med i beräkningen när man köper här nere. Å andra sidan kanske du hittar ett jättebilligt hus, priserna är ju fortfarande låga.
Vad gäller ev reparation av pool, så finns det många radhus som inte har gemensam pool,
och heller ingen avgift till en administration.

Det där är nog en missuppfattning. Själva lagarna har funnits länge, men alla har struntat i dem... sen har myndigheterna börjat tvinga föreningarna att följa de lagar som de facto funnits, och då får ju de som struntat i lagarna förstås stå för kostnaderna.
Ett problem i Spanien är nog generellt att många struntar i diverse lagar och regler för att myndigheterna aldrig kollar - men om myndigheten någon gång i framtiden får för sig att börja kolla att just den regeln efterlevs, så kommer surt efter för alla som struntat i den.

Jättebra svar, tack!
Det verkar som om jag fått lite om bakfoten, men ingen rök utan eld.
Finns det det något sätt att skydda sig mot att få sådana här kostnader? Det är ju svårt för en oinvigd svensk att veta vilka lagar som föreningen har brutit mot. Jag misstänker att det är inget advokaten befattar sig med inför köpet.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej Ronnie,
Roligt att läsa om era husplaner. Här kommer lite tips som kan passa till båda dina frågor.
Först vill jag säga att jag var orolig för allt möjligt, innan vi köpte (ht 13),läste mycket här på forumet och blev lite lugnare.
Ju mer man vet desto tryggare blir man inför sitt köp.

Vi fick kontakt med en advokat som blev vårt bollplank gällande det mesta. Och mäklaren som också undersökte en del saker. Allt blev bättre och all information var matnyttig. Vi har inte fått någon restskatt ännu. Vi betalade allt vitt och gjorde inget jättekap ekonomiskt.

Området var jätteviktigt för oss. Jag tycker mycket om Rosaleda där vi bor. Det är precis så som du beskriver att ni letar efter. Men det finns många andra trevliga områden tycker vi, bland annat Aguas Nuevas och La Mata mfl.
Lycka till hälsar Emma thumb

Hej Ronnie,
Roligt att läsa om era husplaner. Här kommer lite tips som kan passa till båda dina frågor.
Först vill jag säga att jag var orolig för allt möjligt, innan vi köpte (ht 13),läste mycket här på forumet och blev lite lugnare.
Ju mer man vet desto tryggare blir man inför sitt köp.

Vi fick kontakt med en advokat som blev vårt bollplank gällande det mesta. Och mäklaren som också undersökte en del saker. Allt blev bättre och all information var matnyttig. Vi har inte fått någon restskatt ännu. Vi betalade allt vitt och gjorde inget jättekap ekonomiskt.

Området var jätteviktigt för oss. Jag tycker mycket om Rosaleda där vi bor. Det är precis så som du beskriver att ni letar efter. Men det finns många andra trevliga områden tycker vi, bland annat Aguas Nuevas och La Mata mfl.
Lycka till hälsar Emma thumb
Hej som du skriver .Ju mer man vet desto tryggare blir man .Men kom ner och titta på olika områden det finns mycket att tänka på om man skall bosätta sig här permanent eller inte .Jag bor här permanent i Cabo Roig inte nära havet för när det blåser så blir det väldigt kalt vi har nära till alt

Nya trådar

Back
Toppen