Råd önskas om Internet

DonBard

Aktiv medlem
Jag frågar för klubbNordico-medlems räkning. Själv är jag
anknuten o uppkopplad genom hål i väggen utan egen
förskyllan o kunskap och saknar kompetens i ämnet:

Såhär är läget:
Vännen här har skaffat någon slags abonnemang
med Masmovil. Det kostar dem c:a 40-50 euro i månaden
och pengarna tar slut trots att de ännu inte använt sin
Internet förutom några minuter. De har tydligen ingen ”lina”
fastigheten. .Allt tas ur luften. USB.
Hittils har de blivit av med c:a 1500 SEK

Mitt enda råd till dem hittills har varit:
-Kasta USB-minnet -Spola Masmovil.
Inte särskilt konstruktivt -efter som svaret blir en fråga;
Vad skall vi göra istället?

Är det någon som har ett gott råd så skall jag gärna
förmedla. Om andra leverantörer t.ex-
(det kan vara så att de inte riktigt vad vad de skall fråga efter
och ” köper från hyllan” när säljaren erbjuder ngt.)

Tack på förhand!
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jag frågar för klubbNordico-medlems räkning. Själv är jag
anknuten o uppkopplad genom hål i väggen utan egen
förskyllan o kunskap och saknar kompetens i ämnet:

Såhär är läget:
Vännen här har skaffat någon slags abonnemang
med Masmovil. Det kostar dem c:a 40-50 euro i månaden
och pengarna tar slut trots att de ännu inte använt sin
Internet förutom några minuter. De har tydligen ingen ”lina”
fastigheten. .Allt tas ur luften. USB.
Hittils har de blivit av med c:a 1500 SEK

Mitt enda råd till dem hittills har varit:
-Kasta USB-minnet -Spola Masmovil.
Inte särskilt konstruktivt -efter som svaret blir en fråga;
Vad skall vi göra istället?

Är det någon som har ett gott råd så skall jag gärna
förmedla. Om andra leverantörer t.ex-
(det kan vara så att de inte riktigt vad vad de skall fråga efter
och ” köper från hyllan” när säljaren erbjuder ngt.)

Tack på förhand!

Vi har samma problem med Masmovil fast vi hade kontantkort och allt gick bra tills dom plötsligt redovisa ett minus på 39€ på en och samma dag, mystiskt och vi överklaga så dom strök den. Nu tänker vi skaffa internet via parabol med flatrate med 5mb/s och 20€ i månaden så kan vi se på TV samt ringa den vägen till Sverige så vi tjänar in våra samtal hem i vart fall och så har jag hört att man kan pausa abonnemanget så detta tänkte vi skaffa.

//Eckhoff
 
Vi har installerat wi fi sedan ett par veckor tillbaka via Sat tv plus och en väninna har haft detta sedan i september . Funkar väldigt bra. En liten antenn på taket och en router inne. För 5 Mb hastighet ser vi också på svt play och andra playkabaler. Internet kostade 200 euro för installation och bi äger grejerna. Vi betalar sedan 20 euro/ mån när vi är här. Går bra att pausa abonnemanget. Väl värt att kolla denna firma . Vet att fler på Forumet har samma. Och vill man inte pausa utan ha hela året hyr man router och antenn och installationen kostar då 60 euro och sedan betalar man varje månad . Går att även få 3 Mb eller 10 och då för 15 euro eller 20 euro/ mån. Lycka till!
 
Vi har installerat wi fi sedan ett par veckor tillbaka via Sat tv plus och en väninna har haft detta sedan i september . Funkar väldigt bra. En liten antenn på taket och en router inne. För 5 Mb hastighet ser vi också på svt play och andra playkabaler. Internet kostade 200 euro för installation och bi äger grejerna. Vi betalar sedan 20 euro/ mån när vi är här. Går bra att pausa abonnemanget. Väl värt att kolla denna firma . Vet att fler på Forumet har samma. Och vill man inte pausa utan ha hela året hyr man router och antenn och installationen kostar då 60 euro och sedan betalar man varje månad . Går att även få 3 Mb eller 10 och då för 15 euro eller 20 euro/ mån. Lycka till!

Precis det vi tänkte skaffa.

//Eckhoff
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jag skulle rekommendera Mobilt bredband av någon leverantor som är bra,
(om detta vet bara de lokala..) man skall se till att i abonnemanget ingår rejält med trafik, kanske 15Gb /månad och hastigheten bör vara minst 20Mb/sek. Förrutom detta abonnemang skall man skaffa en router modem från tex Kjell&Co TP-Link 3G Pocket router artnr. 94748 kostar 599sek.
Då kan alla i familjen surfa samtidigt, plus att mottagningen blir mycket bättre än med ex "stickamodem". TP-Link har bra inbyggd antenn, är stor som en tändsticksask och har batteri som räcker 8h. (laddas med USB från datorn)
Man kan ta med manicken i bilen osv. Har nyligen köpt en och är väldigt nöjd.
Liksom skaffat mig en Abonnemang från Universal 15Gb/män 21Mb/sek för 148kr/mån!! Men detta i Sverige. TP-Link går att beställa via nätet...
 
Jag skulle rekommendera Mobilt bredband av någon leverantor som är bra,
(om detta vet bara de lokala..) man skall se till att i abonnemanget ingår rejält med trafik, kanske 15Gb /månad och hastigheten bör vara minst 20Mb/sek. Förrutom detta abonnemang skall man skaffa en router modem från tex Kjell&Co TP-Link 3G Pocket router artnr. 94748 kostar 599sek.
Då kan alla i familjen surfa samtidigt, plus att mottagningen blir mycket bättre än med ex "stickamodem". TP-Link har bra inbyggd antenn, är stor som en tändsticksask och har batteri som räcker 8h. (laddas med USB från datorn)
Man kan ta med manicken i bilen osv. Har nyligen köpt en och är väldigt nöjd.
Liksom skaffat mig en Abonnemang från Universal 15Gb/män 21Mb/sek för 148kr/mån!! Men detta i Sverige. TP-Link går att beställa via nätet...

Hos oss är det lite trassligt med mottagningen och ett mobilt bredband fungerar inte alls så bra. Men jag vet att det är olika och man behöva prova sig fram. Vi har nu obergränsat med trafik och väljer själva hastigheten. Inga problen att välja mellan den lägsta på 3Mb och den högsta på 10Mb. Ofta har vi högre hastighet än detta när vi mätt. Och vi är flera som kan surfa samtidigt.
Detta funkar utmärkt för oss och just där vi bor i Torre har Sat Tv Plus bra mottagninga. (Oftast...)
Har testat med en bra router och mobilt bredband hos oss, men tyvärr inte bra mottagning.
Kanske ordnar sig så småningom. Skall prova på nytt senare. (Vi har även lite klurigt med mobilmottagningen)
 
Bredband via satellit.

Vi fick vår antenn monterad i somras av sat tv plus. 3mb för 15 euro i månaden sen tillkom installationen. Fantastiskt bra montörer, ordning och reda. Går även se på film och sportsändningar utan att det hackar och lever djävulen. Funkar fint även vid FaceTime och Skype. Sat tv plus kan vi varmt rekommendera. Sen installerar dom även ac-anläggningar vid förfrågan. Bästa "lokala" hantverkarna vi haft så långt.
 
Jag skulle rekommendera Mobilt bredband av någon leverantor som är bra,
(om detta vet bara de lokala..) man skall se till att i abonnemanget ingår rejält med trafik, kanske 15Gb /månad och hastigheten bör vara minst 20Mb/sek. Förrutom detta abonnemang skall man skaffa en router modem från tex Kjell&Co TP-Link 3G Pocket router artnr. 94748 kostar 599sek.
Då kan alla i familjen surfa samtidigt, plus att mottagningen blir mycket bättre än med ex "stickamodem". TP-Link har bra inbyggd antenn, är stor som en tändsticksask och har batteri som räcker 8h. (laddas med USB från datorn)
Man kan ta med manicken i bilen osv. Har nyligen köpt en och är väldigt nöjd.
Liksom skaffat mig en Abonnemang från Universal 15Gb/män 21Mb/sek för 148kr/mån!! Men detta i Sverige. TP-Link går att beställa via nätet...
Funkar i Sverige , fungerar dåligt i Spanien. Spansk GB per månad är väldigt liten. Det är också dyrt!
 
Jag tycker det är svårt att komma underfund med prestanda, begränsningar och priser för kontantsurf i Spanien (Torrevieja). Kan någon av er mer bofasta bistå med lite fakta?

Sven
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jag tycker det är svårt att komma underfund med prestanda, begränsningar och priser för kontantsurf i Spanien (Torrevieja). Kan någon av er mer bofasta bistå med lite fakta?

Sven

Det är en djungel med detta och det som inte funkar här
funkar inte där...
En tråd:
http://spanienforum.se/tv-bredband-telefoni/7133-internet-i-ipaden.html

Allmänt kan man väl säga att bredband med dongel (USB-sticka)
fungerar lite dåligt i Spanien... Beror på var man bor och om man bor
i "skugga" :)
Mas Móvil - det norska- fungerar väl hyfsat och är billigt men som sagt
beroende på var man bor.
Det sista som nu kommit fram och som man kan pausa och fungerar
mycket bra är ju med antenn och router från SATTVPLUS som DiBo,
A-K, Perra, Stenis, Tomped m fl på forumet har. Billigt!
Olé Communication vet jag två som har, billigt och bra men antenn behövs...
Förutsättningen är att ingen har nåt emot antennen.
Presidenten tex :cool:

P think
 
Last edited:
Ja det här med internet i Spanien är en förbaskad djungel.Jag hade tidigare
mobilt med olimiterad surf hos Vodafone vilket fungerade hyfsat utom på helger och ibland på sommarsemestrar då många surfar.
När abonnemanget gått ut så tog dom bort olimiterat och satte en gräns på 20Gb/mån,samma pris utan att informera mig:arg:ville jag då ha mer surf kunde jag betala
extra som var svindyrt
För mig är prio ett att ha obegränsad surf samt stabilt och hög hastighet så jag har valt ADSL abonnemang (kan ej ha antenn på lägenhet) och det fungerar klanderfritt,
dock rätt dyrt 42E/mån även hos Vodafone
Har i övrigt inget positivt att säga om Vodafone som är riktiga knölar
 
Haft internet nu i 1 vecka...

Jag arbetar mot Sverige online och behövde internet snabbt, som inte fanns i lägenheten vi hyrde över vintern. Efter att ha kollat runt en del och hört oss för så blev valet Wikiker, vi valde endast internet, kör på 3Mb hastighet och det har varit stabilt, 19€ + vat =23€ i mån, kan kolla på t ex julkalendern i datorn utan att det hackar. Det står på geras hemsida att installation skulle kosta 50€+vat men jag betalade 60€+vat..hm, får ta o kolla detta eller om det var att jag fick det installerat på 2 dagar efter lite jagande. Det är trådlöst så maken kan köra parallellt med datorn när jag jobbar utan störningar. Unlimited download, browse and download without limits, No neen phone line,From 3MB to 6MB speed available...Dom har TV kanaler också. På deras hemsida står mer info o var dom finns. Vi bor i Sitio de Calahonda.;:;;)
 
Jeg har den siste tiden fått tilbud om internett via kombinert kabel/fiber der jeg bor. De har lagt opp dette der jeg bor og det er Olé som tilbyr. 6MB nedlasting, telefon og TV for 45 euro i måneden. Man kan få 12MB nedlasting for ekstra betaling (husker ikke tillegget i pris, men det var mellom 10 og 20 euro per måned).

Hadde passet meg perfekt, men jeg har nettopp betalt 500 euro for et år med satelitt-internett hos Broadband Costa Blanca, som også er inkludert telefon.. gratis å ringe i hele europa til fasttelefon og det har vært veldig stabilt de 3 årene jeg har hatt denne avtalen. (mellom 6 og 8 MB nedlasting).

Jeg hadde forresten mobilt nett fra Vodafon en periode. Dyrt og ustabilt. Særlig i feriene, da det var mye trafikk. Anbefales ikke om man MÅ ha stabil linje pga jobb og lignende, men vet det er flere som bruker denne om de bor i områder der det er vanskelig med både ADSL og satelitt.
 
Vi har installerat wi fi sedan ett par veckor tillbaka via Sat tv plus och en väninna har haft detta sedan i september . Funkar väldigt bra. En liten antenn på taket och en router inne. För 5 Mb hastighet ser vi också på svt play och andra playkabaler. Internet kostade 200 euro för installation och bi äger grejerna. Vi betalar sedan 20 euro/ mån när vi är här. Går bra att pausa abonnemanget. Väl värt att kolla denna firma . Vet att fler på Forumet har samma. Och vill man inte pausa utan ha hela året hyr man router och antenn och installationen kostar då 60 euro och sedan betalar man varje månad . Går att även få 3 Mb eller 10 och då för 15 euro eller 20 euro/ mån. Lycka till!

Nån länk eller tips om vart ni köpte detta?
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Sat tv plus pratar engelska, spanska och ev. ryska. Gör gärna ett besök i deras butik. Kan kännas lättare.

Ja det er nog best, fungerer det slik att man betaler inn fks med kreditkort for fks April om man skal være i leilighet da, og når mai kommer så blir der koblet av igjen ? Er dette stabilt, eller er det ofte nedetid ?
 
Internet

Vi betalade kontant vid installationen i november 200 euro för installation (då äger man utrustningen med router och antenn på taket) och sedan bestämmer man önskemål 3, 5, eller 10Mb; det kostar lite olika. Denna kostnad betalade vi samtidigt som installationen kontant. Vi betalade i en månad 25/11-25/12. När vi kommer i januari kan vi betala in i förväg med kontkort och då säga vilket datum vi vill ha internet påslaget.
Och som sagt besök gärna butiken för att få svar direkt på just era frågor.
Vi är väldigt nöjda.
Det finns också alternativ där man betalar varje månad och hyr utrustningen.
PÅ hemsidan finns bra info om detta.
Lycka till.:)
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].

Nya trådar

Back
Toppen