Råd önskas om Internet

Vi betalade kontant vid installationen i november 200 euro för installation (då äger man utrustningen med router och antenn på taket) och sedan bestämmer man önskemål 3, 5, eller 10Mb; det kostar lite olika. Denna kostnad betalade vi samtidigt som installationen kontant. Vi betalade i en månad 25/11-25/12. När vi kommer i januari kan vi betala in i förväg med kontkort och då säga vilket datum vi vill ha internet påslaget.
Och som sagt besök gärna butiken för att få svar direkt på just era frågor.
Vi är väldigt nöjda.
Det finns också alternativ där man betalar varje månad och hyr utrustningen.
PÅ hemsidan finns bra info om detta.
Lycka till.:)

Hej, du skriver 3, 5 eller 10Mb, på hemsidan står det 1, 3 eller 5Mb? Är detta flatrate eller Mb man kan använda i månaden.

//Eckhoff
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Internet

Tittade just på mitt kontrakt från SAT TV PLUS och man kan välja på 3Mb, 5Mb eller 10 MB och det är som Preciosa skriver hastigheten. 3Mb kostar 15 euro/mån, 5Mb kostar 20 euro/mån och 10 Mb kostar 30 euro/mån.
Jag kan för min del prova en hastighet och vill jag sedan nästa månad öka eller minska den så betalar jag efter den hastighet jag vill ha. :sol:
 
Var just inne på hemsidan hos SAT TV PLUS och tittade och där har de ändrat. 10 Mb finns inte längre med. Kanske är det så att de har haft svårt att leverera den hastigheten. Alltså stämmer det numer, enl.hemsidan med 1Mb för 10 euro/mån, 3Mb för 15 euro och 5Mb för 20 euro/mån. Och väljer man 5Mb så blir ju hastigheten på överföringen snabbare. Kan nog behövas om man vill titta på SVT Play eller andra Playkanaler.
Så ändring alltså från mitten av november...
 
Var just inne på hemsidan hos SAT TV PLUS och tittade och där har de ändrat. 10 Mb finns inte längre med. Kanske är det så att de har haft svårt att leverera den hastigheten. Alltså stämmer det numer, enl.hemsidan med 1Mb för 10 euro/mån, 3Mb för 15 euro och 5Mb för 20 euro/mån. Och väljer man 5Mb så blir ju hastigheten på överföringen snabbare. Kan nog behövas om man vill titta på SVT Play eller andra Playkanaler.
Så ändring alltså från mitten av november...

Då är det 5Mb vi skall ha. Hur lång tid efter att man beställt tills det är monterat och klart, vill ju kunna använda det när vi kommer ner till våren.

//Eckhoff
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jag gick till SAT TV PLUS butik när vi kom till Torre och beställde och de kom dagen därpå. Tror också du kan ringa från Sverige och beställa leverans eller via deras spanska hemsida. (text finns på engelska)
5Mb låter bra. Och bra att veta att man har antennen, liten sådan, på taket.
juldans
 
Njae till SatTVPlus_Sat TV Plus_bilden fryser ibland

Har Sat TV Plus sedan ett par månader tillbaka
5mb Tv och Internet.
Bor i La Zenia.
TV:n fryser bilden ibland.
Just ikväll frös den sig varannan minut och även Internet hängde upp sig.
Så vi stängde av allt.
Kanske är det många som är på linan ikväll.
Vi ringer och klagar imorgon.
Jag körde "bredbandskollen.se" och vi kom endast upp till 1,2mb.
 
Jag arbetar mot Sverige online och behövde internet snabbt, som inte fanns i lägenheten vi hyrde över vintern. Efter att ha kollat runt en del och hört oss för så blev valet Wikiker, vi valde endast internet, kör på 3Mb hastighet och det har varit stabilt, 19€ + vat =23€ i mån, kan kolla på t ex julkalendern i datorn utan att det hackar. Det står på geras hemsida att installation skulle kosta 50€+vat men jag betalade 60€+vat..hm, får ta o kolla detta eller om det var att jag fick det installerat på 2 dagar efter lite jagande. Det är trådlöst så maken kan köra parallellt med datorn när jag jobbar utan störningar. Unlimited download, browse and download without limits, No neen phone line,From 3MB to 6MB speed available...Dom har TV kanaler också. På deras hemsida står mer info o var dom finns. Vi bor i Sitio de Calahonda.;:;;)
Låter intressant. De använder Wimax vilket är lite originellt! Kan ni berätta lite mer om hur installationen gjordes (antenn, gjorde de någon site survey, verkade de proffsiga etc...)? Kan man lätt göra uppehåll i abbonemanget? Vi bor i La Cala och är bara här då och då. Just nu "leachar" vi på grannens wifi (för en flaska whiskey...) och det är ju en bra lösning, men man vet ju inte hur länge den håller... :)
 
Vad gäller Sat tv plus och svar till Darth.
Hastigheten kan variera. Helt klart men jag körde speedtest.net varje dag och i snitt hade vi 5Mb. Ibland mer och ibland mindre. Det beror, vilket man ser tydligt på testet, var servrarna ligger. Men är det inte bra så ring och klaga. Spanien är ju inte det land där internet är mest utbyggt i Europa. Troligen ger ju ett adsl snabbare uppkoppling, men eftersom vi inte alltid är i Torre så ville vi kunna pausa och bara betala för den tid vi är där. Men vi är nöjda. Vi kör ju teven, om vi vill se svenska kanaler via en tunnel i datorn och visst hänger det sig ibland. Men just själva internet har fungerat bra. Men jag tror också det beror på var man bor i Torre.
Hoppas det skall fungera bättre.
 
ADSL

Hej,

vi har installerat ADSL med fast telefoni, här i Torrevieja. Med Movistar.

Det stod att man skulle få vänta upp till 3 v. men det tog 2-3 dgr från det att vi gjorde beställningen över internet, sedan ringde det i vår spanska mobil, sedan kom en verkare.

Vi gick till el presidente och de snackade spanska...angående telefonlinjen kanske, i huset... Sedan installerades en router i vårt telefonjack och vi fick då fast internet och ett telefonnummer...

Jag har fortfarande inte skaffat en lur!offtopic ;)

I detta erbjudande Movistar hade, skulle de även gratis installera en telefonlina, om man ingen hade. Men det behövdes inte hos oss, annars skulle det väl ha tagit längre tid... Man behöver även uppge ett spanskt telefonnummer, vid beställningen.

Det går inte att pausa i abb. men vi valde detta ändå. Ett års abb. och kostnad/månad dras via autogiro. Sedan får vi se, om vi prövar ngt annat.
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hola Femina!

Jo men ni har väl telefonledn eftersom ADSL går på den.
Och med ett fast telefonnummer. Det är ju bra eftersom man kan
ringa "gratis" till alla fasta spanska nummer som man kan behöva
i bland. Till mig tex :D Jag har sparat mycket på det när man ringer
firmor, myndigheter och taxi osv...
Ni betalar ju för det på månadsfakturan.

Chao P :sol:
 
Hola Femina!

Jo men ni har väl telefonledn eftersom ADSL går på den.
Och med ett fast telefonnummer. Det är ju bra eftersom man kan
ringa "gratis" till alla fasta spanska nummer som man kan behöva
i bland. Till mig tex :D Jag har sparat mycket på det när man ringer
firmor, myndigheter och taxi osv...
Ni betalar ju för det på månadsfakturan.

Chao P :sol:

Hej! Ha haa, jag vet knappt vad jag skriver om, tänkte vara lite tydlig för en gångs skull! Förlåt! redface

Ja, hu, vad jag ska börja ringa till dig, bara jag har tagit mig till Telefonica och skaffat en lur! :D Jag går ju så dåligt just nu, orkar bara åka till det nödvändigaste, som att besöka frisören, till exempel...
 
Hej Femina!
Ni har inte funderat på Telitec? Dom använder sig av Telefonicas/Movistars lina, och man kan pausa ADSL och bara betala för linan, 11€/mån. när man inte är i Spanien. Har fungerat klockrent för oss dom 3?år vi har anlitat dom. Aldrig några problem. 2 tim. gratis tel. inom Europa per månad.
GOTT NYTT ÅR!
rocio
 
No pasa nada Femina...man kan inte kunna allt.
Jag kan tex ingenting av värde :D

* Ja som nu Göran säger i inlägg längre ner :) Jag hade fel, nya
möjligheter utan telefon...mindre månadskostnad.


Kram och önskar du blir bättre i ryggen, det här går inte :( !!!
P :love:
 
Last edited:
Preciosa: Det finns även Telefonicaabonnemang där du inte betalar någon avgift för telefon. Jag har ett sådant. Sparar runt 10 Euro i månaden. Har alltså ett nummer så ddet går att ringa men då får jag förstås betala för samtalen sedan. Men har ingen telefon inkopplad just nu.

Telefonica kör med lite underliga kontraktstider märker jag när jag vill skaffa något helt annat vid flytten till Estepona. Telefonlinjen har 6-månader, men ADSL har 12! Hur tänker de att man ska kunna använda ADSL utan linan?!

Rocio: Smart idé med Telitec!



Hälsar Göran i Mijas
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej Femina!
Ni har inte funderat på Telitec? Dom använder sig av Telefonicas/Movistars lina, och man kan pausa ADSL och bara betala för linan, 11€/mån. när man inte är i Spanien. Har fungerat klockrent för oss dom 3?år vi har anlitat dom. Aldrig några problem. 2 tim. gratis tel. inom Europa per månad.
GOTT NYTT ÅR!
rocio

Verkar bra om det nu inte skulle fungera med SatTvPlus, men det har det hitintills gjort och det väldigt bra. Och eftersom vi ännu inte vet hur mycket vi kommer att vara i Torre så är det bra att bara betala för tiden vi är där. Men i och för sig jämnar väl det ut sig. Antar att Telitec har högre kostnader /månad om man är på plats. Vi har ju inte behov av annat än ett bra och fungerande internet.
Och via vår tunnel så ser vi de svenska kanaler och playkanaler vi vill se...
Återkommer gärna om vi vill byta.juldans
 
Preciosa: Det finns även Telefonicaabonnemang där du inte betalar någon avgift för telefon. Jag har ett sådant. Sparar runt 10 Euro i månaden. Har alltså ett nummer så ddet går att ringa men då får jag förstås betala för samtalen sedan. Men har ingen telefon inkopplad just nu.

Telefonica kör med lite underliga kontraktstider märker jag när jag vill skaffa något helt annat vid flytten till Estepona. Telefonlinjen har 6-månader, men ADSL har 12! Hur tänker de att man ska kunna använda ADSL utan linan?!
Rocio: Smart idé med Telitec!
Hälsar Göran i Mijas

Vaya hombre :D Det hade jag ingen aning om :( Fanns inte då jag
beställde vad jag vet och beställt åt flera sen...
Ok, men jag tycker det är bra med gratis samtal inom landet och när man är
hemma kan jag ringa med Skype och babbla dygnet runt och vice versa till dom som
har fast tel hemma. Finns några fortfarande :)
Det är så klart skillnad om man inte är här så mycket.
Ang kontraktstiden...Logik saknas ☻

Chao P :sol:
 
. Det är ju bra eftersom man kan
ringa "gratis" till alla fasta spanska nummer som man kan behöva
i bland. Till mig tex :D Jag har sparat mycket på det när man ringer
firmor, myndigheter och taxi osv...
Ni betalar ju för det på månadsfakturan.

Chao P :sol:

Tänk pà att det bara är vanliga fasta nummer som är gratis (nu tror jag iofs att mobila nummer ocksà ingàr) Men mànga myndigheter etc har 900 nummer (de som börjar pà 902, 901 etc) och de är inte gratis. Vad du betalar kan variera, men till myndigheter och seriösa bolag, brukar det bara vara ett lokalsamtal.

Alla 900 nummer màste vara associerade till ett vanligt nummer.

Man kan gà in pà www.nmn900.com och söka pà 900 nummret och fà det riktiga telnr sà ringer du gratis.

Gott nytt pà er alla
 
Verkar bra om det nu inte skulle fungera med SatTvPlus, men det har det hitintills gjort och det väldigt bra. Och eftersom vi ännu inte vet hur mycket vi kommer att vara i Torre så är det bra att bara betala för tiden vi är där. Men i och för sig jämnar väl det ut sig. Antar att Telitec har högre kostnader /månad om man är på plats. Vi har ju inte behov av annat än ett bra och fungerande internet.
Och via vår tunnel så ser vi de svenska kanaler och playkanaler vi vill se...
Återkommer gärna om vi vill byta.juldans

Hej DiBo!
Det var Femina jag närmast tänkte på eftersom hon enl. Preciosa tydligen har fast lina med Telefonica/Movistar. Det jag ville komma fram till var att om man nu ändå har fast lina, så är Telitec ett bättre alternativ än Tel./Mov. eftersom man kan ställa av ADSL-abb. och bara betala för tel. när man inte är i Spanien. Telitec och Tel./Mov. är nog likvärdiga i pris, men fördelen med Telitec är just det där med möjligheten till avställning.
Gott Nytt År på dig! Hoppas vi träffas på någon bloggträff igen!
rocio
 
Tänk pà att det bara är vanliga fasta nummer som är gratis (nu tror jag iofs att mobila nummer ocksà ingàr) Men mànga myndigheter etc har 900 nummer (de som börjar pà 902, 901 etc) och de är inte gratis. Vad du betalar kan variera, men till myndigheter och seriösa bolag, brukar det bara vara ett lokalsamtal.

Alla 900 nummer màste vara associerade till ett vanligt nummer.

Man kan gà in pà www.nmn900.com och söka pà 900 nummret och fà det riktiga telnr sà ringer du gratis.

Gott nytt pà er alla

Jo jag vet att vissa 900 -nummer inte är gratis men bra att man kan kolla då
på länken. Finfint!
Mobilnr är inte gratis för mig men jag kan ringa 500 min per mån på lör-sön
upptäckte jag nyss på fakturan :D Koll man har alltså...

Gott Nytt själv thumb

P :sol:
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].

Nya trådar

Back
Toppen