Realistiskt?

Perra

Medlem
Hej, är ny här och detta är mitt första inlägg.

Är det realistiskt att hitta en liten lägenhet som uppfyller nedan kriterier:

- Hyggligt fräsch
- 1 rum & kök
- Ca 30-40kvm
- Balkong
- Ej markplan
- Centralt i Torrevieja alt La Manga (som verkar trevligt?!)

Allt ovan för max 500 000 SEK?

Har kollat lite på idealista.com, men jag får inget riktigt grepp om priserna/lägenheterna.

Har ungefär 500tkr "över" och detta skulle då bli en investering + en "bas" att utgå ifrån inför sökandet efter ett större boende när man slutar jobba.

Har inga planer på starta någon verksamhet eller liknande - vill bara komma ner till värmen och ifrån det land som "tidigare var" Sverige..

Vad tror ni?

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
hej Perra och välkommen till forumet!
Med tanke på de otroligt låga priserna som nu råder, så skulle jag säga att för €50000-70000 så kan du få det du eftersöker, helt klart! Bäst är att köpa av bankerna direkt. Men skulle nog avvakta tills de som kan lite mer om detta på forumet uttalar sig, Nalle, Preciosa, Solenlyser mfl..

ha en trevlig lördagkväll! :)

Välkommen till forumet Perra!

...ja dom kriterierna du nämner kan du nog få en
lgh med ett sovrum nu. Finns inte så många men det finns.
Under ca 50.000E som du vill köpa för, är de flesta
studios dvs ett enda rum med komb köksdel mm.

Segundamano.es har ju många lgheter i Torre som du kan lista
så du bara får upp ditt prisläge och under. Finns studios ända ner till
20.000E- men då är läget inte bra, kanske dålig utsikt,ingen terrass,
eller så måste det göras en omfattande renovering och det kan man ju
göra om priset är lågt om annat är bra. Och om man kan..
Man får inte glömma att det tillkommer mellan 7-10% på priset för
lagfart,notarie, skatter mm.
Men..det är bara att försöka pruta.
Jag skrev om en lgh i mitt hus nyss som dom nu vill ha 50.000 för
och har sänkt den från ca 60.000 tror jag..Den kan man kanske pruta
så man inkluderar dessa kostnader i alla fall. Alla kriterier som du vill ha
har den. Fast jag har inte sett den invändigt men på bild ser den bra ut.

Här är en kul karta som om man trycker på ett gatunamn så visas en pil
och gatan får ett rött streck. Fiffigt ;;;)

e-torrevieja.com >>> tu portal de Torrevieja en Internet...

La Manga känner jag inte till annat än jag har varit där. Inbillar
mig att förbindelsen Sverige-Alicante (till Torre) är bättre om man ska tänka
på flyget och att La Manga är mer dött på vintern. Rätta mig om
jag har fel :eek:
Har du fler frågor så skriv bara. I trådarna finns det mycket att läsa
men det håller du väl på med :D

Ciao P ;;;;;)
PS. Kattis var före i att välkomna dig ser jag men eftersom jag alltid skriver så långa
inlägg (snark..)så hinner jag aldrig först. Tack Kattis för du tror jag kan något, jag väntar på
att experterna kommer och tar ur mig villfarelsen..(skojar bara..) DS.

Last edited:
...PS. Kattis var före i att välkomna dig ser jag men eftersom jag alltid skriver så långa
inlägg (snark..)så hinner jag aldrig först. Tack Kattis för du tror jag kan något, jag väntar på
att experterna kommer och tar ur mig villfarelsen..(skojar bara..) DS.

nej inte alls :) Det är du som kommer med tyngd i inläggen, korta inte ner dina inlägg för guds skull!! de är fantastiskt roliga och lärorika ;;;)

När funderar du på att åka ner Perra?

Hej, har inget datum planerat. Kommer antagligen att åka ner efter årsskiftet och kolla runt lite i Torrevieja med omnejd. Låter som La manga blir dött på vintern, som Preciosa mycket riktigt sa, vilket jag tycker är tråkigt då läget verkar vara grymt. Men men..

Jag är "bara" 39år så det är egentligen första foten in på Spanska marknaden och mer en investering/semesterställe jag söker.. men jag har varit i Spanien/Argentina/Mexico osv och det "latinska livet" tilltalar mig mucho :)

Sjunker priserna lite till innan april/maj 2011 vore det riktigt trevligt.

/ Perra

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Det du ska tänka på är att det finns folk som bor där året runt, som i Torrevieja. Det finns många "turisställen" som är helt eller delvis döda på vintern. Inte så kul. Men om du ska ha det som semesterhem, gör det kanske inte så mycket...

La Manga är helt dött pà vintern.
50.000 € kan du hitta men du fàr kanske tumma pà en del grejer. men visst, du kan säkert hitta nàgot.

Ok - tack för svaren.

La Manga är strykt från listan - tycker visserligen de "hemska" höghusen är lite Miami.. men är det dött så lär man ruttna vintertid.

Nalle (eller annan kunnig förstås), du som är i branschen.. vad/vilka av mina kriterier tror du jag enklast skall ge upp för att hitta något eller i alla fall förenkla sökandet? Det vill säga vad är mest eftertraktat/väger mest hos köpare i allmänhet.

Kanske knepig fråga - men eftersom jag inte skall nyttja den som permanentboende så kan jag självklart göra avkall på t ex balkong om det är en sådan grej som gör dem svårsålda/billiga.

/ Per

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.

Du har störst chans att hitta vad du söker om du håller dig till Torrevieja, där finns det riktigt många lägenheter till salu och därmed lägsta priserna
Bankåtertagna objekt hör till de billigaste och det du möjligen behöver stryka på listan är "hyggligt fräsch" - räkna med att de billigaste objekten ( en bit under 50´) är rensade på möbler, vitvaror och kanske behöver en tub spackel och en eller två burkar färg. Idag kan du idag hitta objekt med dina önskemål för 38, 45, eller 47000 som är lite större än dina önskemål, någon har även tillgång till pool.
Flertalet mäklare annonserar om "bostäder från ca 60000" - då är urvalet betydligt större. Många mäklare ( även jag ) säljer bankobjekt till samma pris som banken själva begär, och det är inte alla banker som har svenskar som förmedlare även om det finns Nalle och ett par till

Ok - tack för svaren.

La Manga är strykt från listan - tycker visserligen de "hemska" höghusen är lite Miami.. men är det dött så lär man ruttna vintertid.

Nalle (eller annan kunnig förstås), du som är i branschen.. vad/vilka av mina kriterier tror du jag enklast skall ge upp för att hitta något eller i alla fall förenkla sökandet? Det vill säga vad är mest eftertraktat/väger mest hos köpare i allmänhet.

Kanske knepig fråga - men eftersom jag inte skall nyttja den som permanentboende så kan jag självklart göra avkall på t ex balkong om det är en sådan grej som gör dem svårsålda/billiga.

/ Per

Hur nära havet vill du hitta ditt boende? Om du kan tänka dig inlandet kan du hitta betydligt billigare än i kustnära städer. Tex I Los Montesinos, Formentera, Almoradí, Quesada, San Miguel etc kan man hitta riktigt fräscha lägenheter till mycket förmånliga priser. Ibland nästan nya (=garantin kvar).
Ta reda på bussförbindelser i så fall ,så att du inte blir insnöad någonstans ute i tjottahejti utan bil, utan möjlighet att komma därifrån...

Ok, skall kolla upp ställena, tack!

Blir dessa "förorter" döda på vintern också (a la Manga)? Å andra sidan så är ju Torreviejas centrum enligt Googlemap bara 10km bort.

/ Per

(går just nu omkring i Los Montesinos via GoogleMap.. Internet är underbart)

Vad jag vet blir de inte helt döda på vintern. De är ju "vanliga" städer, där det bor "residenta". Dock kan det finns stadsdelar där det är mer eller mindre dött. Jag vet inte detta säkert. Annars är Montesinos så stor att där finns "allt".
T ex från Los Montesinos går det en cykelväg till Torrevieja (ca 8km). Har inte cyklat där själv, men det ser bekvämt ut, inte många backar. Gratis motion. Om man vill vara ute och cykla...
I Montesinos lär det bo många britter, vet inte exakt hur många, men vill man ha genuint spanskt får man nog söka sig långt inne i landet. Men det kanske inte spelar någon roll.

Ok - tack för svaren.

/ Per

Hyggligt fräsh... kan du kanske tumma pà. I mànga fall behövs bara màla. ett nytt kök, kan du hitta för mindre än 50.000 sek (beroende pà storleken naturligtvis) El och vatten kanske kostar dig en slant att byta ut.

Läge. läge är allt. du fàr betala extra för strandnära och havsutsikt.

för att ge dig 3 exempel.

En 1-sovrumslght i Torrevieja, nära det scandinaviska köpcentret i bra skick
har vi för utropspris 55.000 €
En 2-sovrumslght i Entrenaranjos (mycket längre fràn stranden) har vi för 60.000
En 3 sovrummare i Almoradi för 60.000.

Sà läge är allt.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Hej.

Klart det är trevligt med det spanska genuina - men antar att det är som ni säger.. man skall man inåt landet och inte mot stranden.
Har tittat på de små "förorter" runt om Torrevieja och visst verkar man få mer för pengarna där.. men då måste det till bil eller annan transport ner till playan. Engelskmän är ok - bara de inte är 15år och beter sig som på Magaluf.

Mäklarna brukar ju säga här hemma att det tre viktigaste saker man skall tänka på vi bostadsköp är just Läge, Läge & Läge :) Det sura är att man som utländsk spekulant kan ju kolla upp det mesta (skick, "förening", avgift, osv).. men läget eller rättare sagt området har man ju dålig koll på.. och det krävs mer än ett par semestrar i området för att avgöra det.

Nalle, du skriver "bra skick" på enrummaren. Antar du inte kan/ska göra reklam för Era objekt - men det skulle vara roligt att se bilder på vad den spanska definitionen på bra skick är.

Usch vad långt inlägget vart.. kan ha något att göra med att det är snökaos i Sverige och det kom 30cm i natt :(

/ Per

Nya trådar

Back
Toppen