Regler för max-vistelse i Spanien för icke-residents?

Sotanini

Medlem
Hej!
Vore jättetacksam att veta exakt hur reglerna ser ut ang maximal vistelse i Spanien för icke-residents. Såvitt jag förstår är det ½ år minus 1 dag som gäller. Frågan är emellertid om man med detta menar I STRÄCK eller PER KALENDERÅR?

Vår assistanssamordnare säger att det enligt svenska skatteverket avser en vistelse om knappt sex månader i sträck medan jag någonstans sett att spanjorerna avser per kalenderår.

Detta kan synas oväsentligt men vi måste veta säkert så att vi inte riskerar att min mans förmåner i form av assistans etc dras in.
graciass​

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Eftersom förànerna kommer ifràn Sverige. Blir det vÄl svenska myndigheters tolkning. eller är jag helt fel ute. Prata med skatteverket och försök fà det pà svart/vitt ifràn dem

Detta är ett fantastiskt forum! Man får nog veta allt man frågar efter! Jag har haft stor nytta av forumet och fått många svar om allt jag undrat över!
Muchas gracias !

Blir snurrig, har köpt lägenhet o bil i Spanien förra året, i år har jag varit i lägenheten ca 125 dagar, sedan fått sommarlov i Sverige. åter till vinterboendet i september, om jag stannar året ut blir det bra med dagar över 183, vad händer (riskerar) jag då ?
SAXEN

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Som jag förstår det så ska du vara skriven på den adress du tillbringar mer än 183 dagar om året. Med allt vad det innebär för beskattning med mera. Sen är väl i och för sig risken att myndigheterna ska komma på dig liten om inte någon anmäler dig.

Problemet är att man i värsta fall kan bli skattskyldig i båda länderna...
Äger man permanentbostad, (eller har hyreskontrakt), eller har annan "vesäntlig anknytning" till Sverige kommer man fortfarande vara skattskyldig där, även om man skriver sig i Spanien och betalar skatt där med.
Det finns iofs dubbelbeskattningsavtal, men det kan bli ganska råddigt...

Tackar, hur skulle du lösa mitt "problem", har du något tips?
Är det enklast att dela året på två så blir ju tiden i Spanien kortare än jag hade hoppats på.

Bestäm dig. Om du vill vara skriven i Sverige så sköt det snyggt och berätta inte hur länge du är nere åt gången så är du kvar i Svenska systemet.

Håller med Noman. Man är inte direkt kriminell om man drar
över lite dagar och det blir ju en byråkrati utan like om man ska
skriva ut sig om man nästa år kanske bor lite mindre etc.

Om man försörjer sig själv och har ett "normalt" beteende så inte knackar
någon en på axeln och frågar hur länge man är här.
Polis har fullt upp med andra saker helt klart.

Det är väl snarare en moralisk fråga att inte bidra till kommunen.
Fastighetsskatt går ju dit iaf.
Man betalar ju skatt (till staten) gm allt man handlar och håller uppe företag som ger service.

Problemet för en själv är väl snarast försäkringsfrågan. Bör ju ha förlängd reseförsäkring
i fall det händer nåt och det är ju dyrt.

Tja detta är alltid ett dilemma som folk grubblar på :)

P :sol:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.

Jag grubblar aldrig på detta, jag är i Spanien så länge som jag vill och
risken att någon skall kontrollera detta är lika med noll och kör man bil
ner är det dessutom omöjligt att kontrollera.
Har heller aldrig haft någon extra försäkring och har på 17 år sparat
runt 100 000 kr i Premier. Lite chansartat tycker nog en del men det
går att gardera sig på andra sätt.

Jag grubblar aldrig på detta, jag är i Spanien så länge som jag vill och
risken att någon skall kontrollera detta är lika med noll och kör man bil
ner är det dessutom omöjligt att kontrollera.
Har heller aldrig haft någon extra försäkring och har på 17 år sparat
runt 100 000 kr i Premier. Lite chansartat tycker nog en del men det
går att gardera sig på andra sätt.

Förklara gärna den sista meningen lite närmre dvs hur du garderar dig.

Den extra försäkringen ska ju täcka t.ex. en speciell hemtransport om man är i sådant skick att man inte orkar flyga hem på vanligt sätt.
Den transporten kan jag ordna privat per bil med egen sköterska om
så behövs. Har goda vänner som kan ställa upp.
Kostar inte så mycket mer än bränslet.
Är förstås inte många som har den möjligheten.
Akutvård får man i alla fall på plats om man har Det Blå Kortet.
Nu har vi kommit ifrån det ursprungliga ämnet så det här kanske
ska tas upp i en annan tråd.

Av erfarenhet vet jag att bil ibland är för långsam om man blir riktigt dålig och snabbt behöver vård . Då kan det hänga på timmar. Ett påpekande, men detta är "off topic".

Vet inte riktigt vad Du menar här men behöver man snabbt vård då
åker man till närmaste Akut var man än är inom EU och då behövs
bara Det Blå Kortet.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Vet inte riktigt vad Du menar här men behöver man snabbt vård då
åker man till närmaste Akut var man än är inom EU och då behövs
bara Det Blå Kortet.
Tillägg;
Till att börja med räcker det blå kortet galanat det vet jag. Men det gäller just tillfällig, akut, vård och inte alltid operationer där privatsjukhus kanske behövs. Det kan sedan sedan vara för "riskfyllt", (den egna hälsan) obekvämt, ont m.m. att åka bil genom Europa och hem. Då är det perfekt att kunna flyga och ha en försäkring som täcker detta. Om så behövs kan även "egen" sjuksköterska medfölja. Har egen erfarenhet av detta, så jag var väldigt glad över den försäkringen. Och givetvis det blå EU kortet.

Så länge man inte har epidemisk gulsot, EBOLA eller liknande eller är i behov av bår och därför måste åka rent ambulansflyg kan man alltid åka vanligt flyg hem. Akut och intensivvård och nödvändig vård i sviterna efter t.ex en trafikolycka får du väl på blå kortet. dvs du behöver inte åka till Sverige för att du behöver hjälp att byta bandage eller ta bort ett gips. Eller??

Så länge man inte har epidemisk gulsot, EBOLA eller liknande eller är i behov av bår och därför måste åka rent ambulansflyg kan man alltid åka vanligt flyg hem. Akut och intensivvård och nödvändig vård i sviterna efter t.ex en trafikolycka får du väl på blå kortet. dvs du behöver inte åka till Sverige för att du behöver hjälp att byta bandage eller ta bort ett gips. Eller??

Nej så är det, man får nödvändig vård vid olycka men dom försöker naturligtvis att få ut en så fort som möjligt. Men omläggningar och annat pyssel gör dom. Kanske dom skulle tycka att du ska åka hem med ev gipset på...

Om man blir sjuk...känns det lite osäkert. Dom har ju dragit ner enormt på personal på dom off sjukhusen har jag läst.
Säger som Stasse, eftersom försäkring är så himla dyr i månaden så "sparar" man ju in massor att inte ha nån så man ev kan betala privat...Men man bör ju spara då :) Och hoppas på tur att det inte händer nåt. Men ju äldre man blir så ju osäkrare blir det. OCH - ju äldre man är ju dyrare försäkring.

P :sol:

Nya trådar

Back
Toppen