Reportage om Torrevieja år 2007

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Roligta att läsa. Tack P!
Här får vi bevis på att det som skrivits här på forumet t ex om klimatets "undergörande" verkan (WHO et al.) stämmer, eftersom andra har upplevt det likadant.
Och La Bella Lola sitter kvar där hon sitter...

Det där med WHO ser man överallt - att klimatet här skulle vara ett av världens bästa. Jag skulle vilja veta vilket år WHO hade Torrevieja högt upp på listan av världens bästa klimat och om det går att få tag i den listan t. ex. på internet. Ibland tror jag att det är ett påstående som upprepats så många gånger i olika sammanhang (men aldrig från WHO) att det "blivit" en sanning.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Det där med WHO ser man överallt - att klimatet här skulle vara ett av världens bästa. Jag skulle vilja veta vilket år WHO hade Torrevieja högt upp på listan av världens bästa klimat och om det går att få tag i den listan t. ex. på internet. Ibland tror jag att det är ett påstående som upprepats så många gånger i olika sammanhang (men aldrig från WHO) att det "blivit" en sanning.

Ja det upprepas ju ständigt och jämt. Men faktum är att salt i luften
ska ju vara bra för astmatiker enl en ö-läkare på Karolinska jag läst.
Vistas man vid havet så har astmatiker lättare att andas. I Torrevieja
har vi ju havet samt även då dessa stora saltlaguner på norrsidan.
Kallas ju mikroklimat om det är en speciellt klimat pga av vissa extraordinära
omständigheter i ett mindre område.
Inte vet jag men jag andas bättre här än hemma. Trots denna enorma
biltrafik här.
Men WHO har nog sagt så någon gång och det beror väl på saltsjöarna
antar jag. Skulle vara kul att hitta detta skrivet nå´nstans...
Det är ju populärt med saltpipor och saltbehandlingar numera men det
är väl inte vetenskapligt vederlagt.

Host,host, det är snart minusgrader här påstås det på TV.
Ciao P :frusen:

Last edited:

har aldrig heller sett det, men min dotter har inte haft förkylnings-astma sen vi flttade hit fràn Mallorca (där hade hon det varje àr) och min hustrus astma har ocksà blivit bättre.

Det är inte bara Torrevieja... utan hela sträckan fràn Alicante ner tom La Manga. ... sägs det ;)

har aldrig heller sett det, men min dotter har inte haft förkylnings-astma sen vi flttade hit fràn Mallorca (där hade hon det varje àr) och min hustrus astma har ocksà blivit bättre.

Det är inte bara Torrevieja... utan hela sträckan fràn Alicante ner tom La Manga. ... sägs det ;)

Glädjande att höra att de dina blivit bättre är!

Jag försökte hitta uppgiften på WHOs hemsida men det var omöjligt. Det kommer ju rapporter varje år. När jag Googlade med ord som "Torrevieja, Salt Lakes, Costa Blanca" fick jag upp alla möjliga sidor, mest om vädret i Torre. Jag gav upp! Men det kanske finns ngn annan som vill göra ett försök...Lycka till!
Av egen erfarenhet kan jag säga att jag är helt utan värk därnere. Däremot i Sverige har jag konstat ont, speciellt på vintern när det är kallt. Även släktingar och bekanta har sagt att deras astma/ andningssvårigheter har blivit bättre i Torre (även de med KOL). Något positivt måste det vara i luften, tycker jag.

Last edited:
Klimat och varmast?

Det stämmer nog, att sägs det tillräckligt många gånger av personer så blir det en sanning till slut. Första året då vi nyss flyttat till Alicante, så arbetade vår vän i Torrevieja och reste mellan Alicante-Torrevieja varje dag. Ofta var det bättre väder i Alicante än Torrevieja mindre blåsigt, därmed behagligare. Så jag går på Nalles teori, det är nog lika bra på hela kustbiten.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Nya trådar

Back
Toppen