yunkan
Ny medlem
Min fru och jag har ett hus nära Malaga. Vi funderar på att flytta ner för gott och sälja lägenheten i Sverige. Vi är runt 55 år och har ett visst sparkapital. Vi utgår från ett sämsta-scenario där ingen av oss får jobb (vilket gör att det inte blir något lyxliv precis fram till pensionen, men ändå, vi kan vara i Spanien).
1 Får man residencia även om man inte har en inkomst?
2 Jag antar att vi måste ta privata sjukförsäkringar. Kanske någon kan rekommendera något gediget företag?
3 Om man har en egen firma och får uppdrag, då antar jag att man skall betala in sociala avgifter. Kan man då åtnjuta sjukvård genom la seguridad social? Om ja, hur mycket måste man betala in för att få tillgång till den?
4 För att avsluta, om man bara arbetar lite deltid, säg 20%, får man då seguridad social?
Tacksam för svar.
1 Får man residencia även om man inte har en inkomst?
2 Jag antar att vi måste ta privata sjukförsäkringar. Kanske någon kan rekommendera något gediget företag?
3 Om man har en egen firma och får uppdrag, då antar jag att man skall betala in sociala avgifter. Kan man då åtnjuta sjukvård genom la seguridad social? Om ja, hur mycket måste man betala in för att få tillgång till den?
4 För att avsluta, om man bara arbetar lite deltid, säg 20%, får man då seguridad social?
Tacksam för svar.