Residencia och seguridad social

yunkan

Ny medlem
Min fru och jag har ett hus nära Malaga. Vi funderar på att flytta ner för gott och sälja lägenheten i Sverige. Vi är runt 55 år och har ett visst sparkapital. Vi utgår från ett sämsta-scenario där ingen av oss får jobb (vilket gör att det inte blir något lyxliv precis fram till pensionen, men ändå, vi kan vara i Spanien).

1 Får man residencia även om man inte har en inkomst?

2 Jag antar att vi måste ta privata sjukförsäkringar. Kanske någon kan rekommendera något gediget företag?

3 Om man har en egen firma och får uppdrag, då antar jag att man skall betala in sociala avgifter. Kan man då åtnjuta sjukvård genom la seguridad social? Om ja, hur mycket måste man betala in för att få tillgång till den?

4 För att avsluta, om man bara arbetar lite deltid, säg 20%, får man då seguridad social?

Tacksam för svar.

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Välkommen till södern.

Jag kan bara svara på fråga 1, men, bättre än inget!

För att bli registrerad (fd. recidensia) måste ni visa upp en sjukförsäkring, eller som ålders/sjukpensionärer blankett E121/S1 från Försäkringskassan.

Andra kravet är att ni skall visa upp en lagfart på en spansk fastighet/lägenhet, eller visa att ni har en inkomst från Sverige på minst 5008 Euro/år. 25%extra för en "medföljande" make, barn eller maka.

Nerjas kommun har en bra info om detta. http://www.nerja.es/extranjeros/en/residence-certificate/

Hälsar Göran i Esteponaspainsmile

Hej,

Vad gäller fråga 3 och 4, så om du har egen firma betalar du in till socialförsäkrningen, och har alltså rätt till sjukvård m.m..
Men till skillnad mot i Sverige så är det inte en %-sats, utan en fast avgift varje månad, som du får betala oavsett hur mycket, eller hur lite, du drar in.
Summan är beroende på ens ålder. Jag är inte helt säker på vilka åldersgränser som gäller, men du får nog räkna med runt 350-400 per månad om du är 55.
Men då borde du kunna ha med frun som "dependiente" på det också, men det måste du kolla upp.
Men man måste vara registrerad som egen företagare (Autónomo) för att kunna göra detta, man kan inte bara betala in till systemet utan att vara registrerad som företagare.

Ska tillägga att om du skriver upp dig som Autonomo, sà fàr du residencia.
Minimum avgift är runt 250€ men efter sept 2013. har de infört en autonomo avgift för alla nya autonomos pà 50€. Vet ej om det är det första àret eller de 2 första etc

Mycket intressant att det kom att gälla även nya autonomo som är över 30 år !
Fantastisk starthjälp om man funderar på att starta eget.
(Öppnar också för lite intressant skatteplanering om man idag har firma i Sverige men ändå tillbringar mycket tid i Spanien och kan debitera därifrån.)
Google översatt:
Första 6 månaderna: 80% minskning av avgiften, vilket baserna och typer av 2014 kvarstår i € 53,07.
7 till 12 månader: 50% minskning under andra halvåret, vilket skulle vara 130,91 € 2014.
Månader 13 till 18: 30% rabatt

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].

Nya trådar

Back
Toppen