Residencia

jimmyron

Ny medlem
En fråga i detta röriga när man inte kan spanska och myndighetspersoner inte kan engelska :)

Polisen uppe vid Molinoparken skickade med mig och frun ett papper på vad de vill ha mer av till nästa besök. En punkt lyder " Impreso EX - 18 más Fotocopia...ehhhh 18 !!!!! passfoton eller papperskopior på passfotona? Vilket det än är kan man ju undra vad alla kopior ska användas till....alltså 36 st för oss båda. Någon som förstår? MVH Jimmy

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej!
Det menas nog att ni ska ha med något som heter Impreso Modelo EX-18 + kopia. Más Fotocopia betyder i detta fall Plus Kopia. Más=plus på spanska.
rocio

Last edited:
EX18 är det tunna sladdriga pappret som de gav dig hos polisen plus en kopia på det. Kopia på passet, där foto är, och resten beror på om ni ansöker om NIE eller RESIDENCIA. Finns skandinaviska företag som är kunniga i ämnet. Tag kontakt med dem om du vill. Det är verkligen värt det för jag som ej heller pratar spanska finner Spanien väldigt stelbent när det gäller pappersarbete och dess byråkrati

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej och tack för alla svar. Vi tog med oss alla papper till banken och vi har sådan tur att vår bankkontakt på sabadell pratar flytande engelska. Hon hjälpte oss med dokumenten...så nu känns det bättre. Men....hade vi vetat att inte ens myndighetspersoner kan engelska så hade vi nog planerat allt bättre från början :)
Men nu är allt i rullning och borde lösa sig. Tack igen

inte ens myndighetspersoner kan engelska

Det är nog snarare så att det är vanligare att annat folk än just myndighetspersoner kan engelska... Inom myndigheterna är procenten lägre än samhället i övrigt.

Men det säger lite om Spaniens nivå på Engelska när en arkitekt jag anlitat tog med sig sin syster - som är Engelskalärare - för att underlätta kommunikationen.
Trots att hon alltså är lärare i just Engelska, var min i stort sett obefintliga Spanska bättre än hennes Engelska!

Spanjorer och dess engelska

Ja nu blev ämnet visst ett annat än residencia och dess intyg;) Vad gällande spanjorer och dess engelska rekomenderar jag att söka på youtube:
Ana Botella pratar engelska (Borgmästare i Madrid)
Aznar pratar engelska (Gammal kändis ;)
eller Rajoy pratar engelska

Det är ju beklagligt att så högt uppsatta personer inte kan prata, åtminstonde, engelska.....
-Skratta för att ej gråta när man hör dem.... och då ár inte jag heller någon firre på varken engelska eller spanska men än dock når jag över deras nivå, hoppas jag iallafall));)

Last edited:
Vi träffade på en bankkontakt: John hos Sabadell som var en nedflyttad svensk :) löste allt åt oss på ett galant sätt,,,

på sabadell sa man till oss att det inplastade kortet fås på begäran...polisen ger annars ut ett papper på att man är resident. Vi ska göra ett försök och det får gärna kosta några euron om det är så

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Nya trådar

Back
Toppen