Rullstols vänligt

spainsmileHittar inget ämne om detta så skapar en ny tråd. Vi kollar runt lite på lägenhete i Spanien och då framförallt i Torrevieja hur handikapp anpassat är det med trottoarer odyl? Nån som bor där och sitter i rullstol och kan berätta? Vi velar mellan att köpa på fastlandet eller på Teneriffa och då i Los Cristianos där vi vet att det ät mkt bra anpassat. Så om nån kan ge tips på Torrevieja eller kanske nån annan ort runt Costa Blanca så är jag tacksam.

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Tycker att det är väldigt bra anpassat till rullstol. Trottoarer--Handicap-parkering.
Bostäder vid La Mata har uppfart för rullstol i princip överallt.
Då pratar jag om Torrevieja..Där har Sverige mycket att lära sej..Lycka till med din bostad..........

Torrevieja stad/centrum är verkligen inte rullstolsanpassad.
Hemska trottoarer på dom flesta gator och höga trottoarkanter.
Dom har försökt göra om en del gator bitvis som stora affärsgatan
Ramon Gallud och även Caballero de Rodas. Men bara i centrum...
Finns några gågator också där.

Strandpromenaden är väl den bästa platsen för rullstol men där är det förstås svindyrt.
Utanför centrala delarna finns ju trottoarer som är omgjorda.
Nueva Torrevieja och Calas Blancas går väl bra.
La Mata´s områden är klart bättre och Aguas Nuevas. Även södra delen
av stan vid playorna Acequión samt Los Náufragos

En gammal tråd:
http://spanienforum.se/koepa-saelja-och-hyra-fastighet/7315-rullstolsvaenligt.html

P :sol:

Jag tycker också det är anpassat för rullstol. Men tänk på att det kan vara lite backigt på vissa ställe och den kan ju vara ett problem.... tror jag...

i Torrevieja har man på många ställen byggt trottoarerna så det finns en lutning för rullstolar, barnvagnar, etc men där har oftast nån parkerat så funktionen uteblir liksom,,

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
i Torrevieja har man på många ställen byggt trottoarerna så det finns en lutning för rullstolar, barnvagnar, etc men där har oftast nån parkerat så funktionen uteblir liksom,,

Jo visst är det ställen eller snarare stumpar där dom gjort så men nästan
alla gator från Avd de Las Habaneras/Antonio Machado är i bedrövligt skick ner
till paseon. Dom började för nåt år sen att göra om till gråa plattor men det
blev stopp...Och ja, det parkeras gärna på övergångsställen och i gathörn.
På sommaren är det bara kaos överallt.

Chao P :sol:

Jag ser ofta att folk kör mitt i gatan med sina eldrivna stolar. Förmodligen för att slippa dessa höga trottoarkanterna. Lagligt? Troligtvis inte.

Det är definitivt bättre anpassat i Los Christianos än Torrevieja. Torrevieja är skapligt på vissa ställen, bra på andra och bedrövligt för övrigt. Sen beror det naturligtvis på hur "bra" handikapp du har och hur smidigt du tar dig fram.

Kere

Tack för alla svar

Tackar alla för era svar, vi får åka ner o kolla. Nån som vet något hotell som har ställbara sängar. Alltså höj o sänkbara vid huvudände och fotände?:sol:

Strax norr om Torrevieja ligger två hotell vid La Mata.Ena heter Cabo Cerveca tror jag,. Det andra kanske nån annan vet.
Om det funkar för dej vid hotell CAbo Cerveca så är du mitt i smeten. Med många lägenheter alldeles vid havet.Ock många till salu.Alla dessa hus är handicap-anpassade.

Good Luck min vän...........

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Strax norr om Torrevieja ligger två hotell vid La Mata.Ena heter Cabo Cerveca tror jag,. Det andra kanske nån annan vet.
Om det funkar för dej vid hotell CAbo Cerveca så är du mitt i smeten. Med många lägenheter alldeles vid havet.Ock många till salu.Alla dessa hus är handicap-anpassade.
Good Luck min vän...........

Hotell Cabo Cervera som det heter, har lägenheter, alla med havsutsikt.
Handikapprum ja men sängarna kanske inte är höj-sänkbara. Fråga.
Mycket bra hotell. Gillar det bäst.
Det andra som ligger strax ovanför har också nåt handikappanpassat rum
men samma där...fråga om sängarna. Otroligt fin havsutsikt.
Dom är mycket bokade särskilt vid påsk, sommar osv.
Chao P thumb

Nya trådar

Back
Toppen