Ryan Air och bagage

Djurjouren

Ny medlem
Jag bor på Gran Canaria och ska (troligtvis) flytta till fastlandet. Det är billigt att flya med Vueling men babaget där är svindyrt. Även om man förbokar extrabagage så måste man betala typ 12 euro per kilo. Iberia likaså.

Funderar på Ryan Air.På deras hemsida står det att man kan boka in 1 väska vid bokning och sen extra efter bokningen. Men det står inga priser.Och jag är rädd för att boka och det sen framkommer att man inte kan boka in fler väskor. Jag behöver ha med 10 kilo handbagae, samt 2 eller tre stycken 20 kilos resväskor. Någon som vet?
Jag vill egentligen flyga Gran Canaria-Malaga men där hittade jag inget med ryan. Däremott till Sevilla eller Alicante. Så vitt jag kan se så går det relativt billiga tåg/buss därifrån så det verkar inte vara ett problem.

Någon som kan ge mig råd om hur jag billigast får en massa bagage från Gran Canaria till fastlandet. Jag har inge problem med att flyga till någon annan flygplats och ta tåget/bussen sen. (om man får ta med sig MASSA bagage där)

Norweigan får man ta med sig mkt bagage på men de flyger inte så vitt jag kan hitat direkt till Spanien innan April och det är dyr abiljetter jämfört med ryanair och Vueling.

Kan man kanske för en rimlig penga transportera bagaget på annat vis?

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jag har ofta bokat extra koffert efter själva incheckningen och också när vi varit nere och behövt extra bagage hem. Detta alltså med Ryanair, det enda som krävs är att man har tillgång till Internet. Antalet är inget problem heller.

Glöm inte att Ryanair har en begränsning av 15 kg i det incheckade bagaget! De flesta andra bolag har 20 kg.

Med RyanAir så kan du välja att checka in 15 kg eller 20 kg bagage utöver 10 kg handbagage! Dock får du betala för de incheckade väskorna direkt till RyanAir.

MEN betala, det får du göra med alla flygbolag, skillnaden är att en del bokar in det i biljetten, med RyanAir väljer att redovisa det separat. Flygbolagen får nämligen betala den servicen till flygplatsen, så den kostnaden tas ut av resenären i ett affärsmässigt drivet bolag.
(Kanske inte av SAS då det är vi Nordiska skattebetalare som subventionerar det vuxen dagiset)

Djurjouren: Du kan ju flyga GC-Sevilla med RA, blir ju närmre i alla fall.
Har inte studerat vad extra bagage kostar, då det inte varit aktuellt för mig (ännu).
Men det borde väl framgå om man lusläser villkor etc...!

Har en känsla att RyanAir är lite av ett hatobjekt hos somliga. (Kanske mest de som INTE betalar resan själv).
Jag har flugit MYCKET med RyanAir, och uppriktigt sagt har det ALDRIG varit några problem what so ever!

Ex. Senast: Moss-Rygge- Malaga TOR en vecka vistelse. Inkl en st hyrbil: 1.350 SEK!
(Bensin tillkommer dock) men inget annat! En 15 kg väska incheckad plus 10 kg handbagage...Dock köper jag INTE försäkring då kortet täcker det. Jag köper heller inte till prioriterad ombordstigning då det är ett sätt av RA att öka intäkterna. Vi lyfter samtidigt och landar samtidigt i vilket fall.

Slå det SAS eller Norwegian...

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Tack för ditt inlägg. Jag är helt införstådd med att jag får betala.
Men.... Har dålig erfarenhet av tex vueling, förbokade och betalade 3 väskor a 23 kilo (15/st). Bra så. men vid flygplatsen krävde de 900 euro för detta. Det stod tydligen i det finstilta att ALLT inkl handbagage fick väga max 23 kilo.......
Orolig om det är likadant på ryanair? Någon som checkat in typ 2-3 väskor?

Nej så är det inte als. Min son börja studera i Glasgow och vi skicka över gods till honom efteråt men så trivdes han inte och avsluta sina studier där och flög hem med all bagage på en gång och det var 3st. på 20kg samt handbagage. Inga problem als så länge allt var bokat.

Ex. Senast: Moss-Rygge- Malaga TOR en vecka vistelse. Inkl en st hyrbil: 1.350 SEK!
(Bensin tillkommer dock) men inget annat! En 15 kg väska incheckad plus 10 kg handbagage...Dock köper jag INTE försäkring då kortet täcker det. Jag köper heller inte till prioriterad ombordstigning då det är ett sätt av RA att öka intäkterna. Vi lyfter samtidigt och landar samtidigt i vilket fall.

Slå det SAS eller Norwegian...

Vi som inte bor i närheten av Moss ska ju räkna med kostnaden dit, mede ett eller annat sätt. Vilket skulle höja priset med ett par tre hundralappar. Plus tiden det skulle ta att ta sig dit...

Nya trådar

Back
Toppen