Sälja hus i Spanien, vad är annorlunda från Sverige?

Vera Kristen

Ny medlem
Hej!
Min mamma ska sälja sitt hus i Spanien och jag hjälper henne med processen då jag även hjälpte till med att sälja hennes lägenhet för några år sedan i Sverige. Vad är likheterna med Sverige? Något som skiljer sig avsevärt? tänker typ på sådant som undersökningsplikt osv.
Tacksam för era erfarenheter! Eller länkar till relevanta sidor.

Last edited by a moderator:

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jag antar att ni ska sälja genom mäklare.
Ta in 5/6 mäklare till bostaden sà de kan värdera den och ge er ett rimligt försäljningspris. Välj den mäklare ni känner bäst förtroende för. Ge denna exlusiv säljrätt (de kommer att marknadsföra din bostad 10ggr bättre) pà 3-6 mànader.
Ska ni sälja själv, sà gör en marknadsundersökning och sätt priset efter det.
I bàda fallen se till sà att ni har all dokumentation i ordning och var transparent med vad ni säljer, se till att köparna vet vad som stàr i lagfart
och vad som finns pà plast (eventuella tillbyggnader som inte deklarerats etc)
Har ni i föreningen klubbat igenom ett beslut som kommer kosta pengar (hissbute, ommàlning...), ska du stà för detta om inte annat är överenskommet.
Du som säjare màste ge 6 mànaders garanti pà "dolda fel" (Nàgot som i stort sett aldrig tillämpas) Köparen köper i befintligt skick.
Annonsera kan ni göra pà Blocket, Idealista, fotocasa, kyero, rightmove, finn....
Styla din bostad, màla om. Ett par burkar färg kostar inte särskilt mycket men ger ett mycket bättre förstaintryck.

Nya trådar

Back
Toppen