Du behöver inte vara en begåvning, det krävs arbete, arbete och lite till...arbete.
Beror på hur mycket du vill lära dig. Men att lära sig lite spanska fraser kan vara en bra början. Och skaffa ett lexikon som du kan ha med dig och leta ord i när du stöter på dem. Man lär sig väldigt mycket den vägen. Om man är flitig, förstås.
Om du kan engelska kan du ha nytta av det för ordförrådet är till stor del (ca 75%) detsamma, med olika stavningar. Även franska kan hjälpa, fast mina elever säger att franskan gör det svårare för man blandar ihop. (jag kan inte franska) Men att engelska är bättre att jämföra med.
Möbler. Det kommer väl att kosta ganska mycket att forsla ned möblerna från Sverige? Det lär bli många kubiker? Jag har gamla möbler, som kom med i köpet, i lägenheten som jag ska byta ur allteftersom när jag flyttat ner. Jag tar bara personliga saker med mig, lite lampor, tavlor, gardiner osv för att få det mer "hemmalikt". Jag tar lite saker med mig varje gång jag åker ner, även om man bara kan ta ca 20 kg i flyget. Men alla gör ju som man tycker blir bäst...