Så himla spännande

Iramiram

Ny medlem
Jag och min särbo/ sambo ( 51 och 46 år) beslutade att ha ett gemensamt projekt så vi satsade på att köpa en av lägenheterna på la Manguilla, strax ovanför La Mata stranden. Det ska bli så oerhört roligt att bli en del av Torrevieja, att möblera och allt annat som hör till. Bygget ska bli klart i Augusti, och det får man ju bara hålla tummarna för spainsmile

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Att " Spanienforum" finns är en stor del till att jag tror att det här kommer att bli riktigt bra, Det var min bättre hälft som drev igenom detta köp. Jag själv är en " räddhare". Jag läser allt som alla skriver och försöker att lära mig. Hoppas att vi också kan komma med goda råd så småningom :-D

. Jag läser allt som alla skriver och försöker att lära mig. Hoppas att vi också kan komma med goda råd så småningom :-D

Det är samma här, vi har inte hittat något ännu men det är roligt att läsa här
på forumet under tiden man söker.
Det finns många som gärna hjälper till och det är en skön stämning här på forumet.

Kan bara hålla med, dom som tar sig tid att skriva här är till stor hjälp för oss som är på gång att förverkliga våra drömmar.
Det roliga är att mina tonårsbarn också är så engagerad i detta, för nu sitter vi alla på kvällarna tillsammans och tittar på bostäder och områden,bara att göra något ihop tycker jag är värt mycket.

Må gott

Mr Frisk

Ja, tänk vad roligt för er att hela familjen har ett gemensamt mål och intresse. Hoppas att ni tar er tid att lära er lite spanska. Särskilt ungdomarna som ju har lätt att lära sig. Det går liksom långsammare ju längre tiden går :(. Man har en otrolig fördel om man kan klara sig något så när på egen hand språkmässigt.
Lycka till!
rocio

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Vi har inga barn ihop men 2+4 ungdomar ( 21-25 år) som också tycker att det är spännande. Vi hoppas att det blir några veckor kvar för oss att vara där så inte ungarna bokar upp allt ;)

Nu håller vi på för fullt att fundera på om vi ska köpa möblemanget i Spanien eller i Sverige och forsla ned ( om vi nu kan använda den kontakten vi har). Fast man ska ju gynna den ort man ska bo i tycker jag samtidigt.

Du behöver inte vara en begåvning, det krävs arbete, arbete och lite till...arbete.
Beror på hur mycket du vill lära dig. Men att lära sig lite spanska fraser kan vara en bra början. Och skaffa ett lexikon som du kan ha med dig och leta ord i när du stöter på dem. Man lär sig väldigt mycket den vägen. Om man är flitig, förstås.

Om du kan engelska kan du ha nytta av det för ordförrådet är till stor del (ca 75%) detsamma, med olika stavningar. Även franska kan hjälpa, fast mina elever säger att franskan gör det svårare för man blandar ihop. (jag kan inte franska) Men att engelska är bättre att jämföra med.

Möbler. Det kommer väl att kosta ganska mycket att forsla ned möblerna från Sverige? Det lär bli många kubiker? Jag har gamla möbler, som kom med i köpet, i lägenheten som jag ska byta ur allteftersom när jag flyttat ner. Jag tar bara personliga saker med mig, lite lampor, tavlor, gardiner osv för att få det mer "hemmalikt". Jag tar lite saker med mig varje gång jag åker ner, även om man bara kan ta ca 20 kg i flyget. Men alla gör ju som man tycker blir bäst...

Det är samma här, vi har inte hittat något ännu men det är roligt att läsa här
på forumet under tiden man söker.
Det finns många som gärna hjälper till och det är en skön stämning här på forumet.

thumb Drömmen för oss är också att hitta vårt egna boende Torrevieja!
Nu ska vi hyra en lägenhet 2 månader i höst!
:sol:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Du behöver inte vara en begåvning, det krävs arbete, arbete och lite till...arbete.
Beror på hur mycket du vill lära dig. Men att lära sig lite spanska fraser kan vara en bra början. Och skaffa ett lexikon som du kan ha med dig och leta ord i när du stöter på dem. Man lär sig väldigt mycket den vägen. Om man är flitig, förstås.

Om du kan engelska kan du ha nytta av det för ordförrådet är till stor del (ca 75%) detsamma, med olika stavningar. Även franska kan hjälpa, fast mina elever säger att franskan gör det svårare för man blandar ihop. (jag kan inte franska) Men att engelska är bättre att jämföra med.

Möbler. Det kommer väl att kosta ganska mycket att forsla ned möblerna från Sverige? Det lär bli många kubiker? Jag har gamla möbler, som kom med i köpet, i lägenheten som jag ska byta ur allteftersom när jag flyttat ner. Jag tar bara personliga saker med mig, lite lampor, tavlor, gardiner osv för att få det mer "hemmalikt". Jag tar lite saker med mig varje gång jag åker ner, även om man bara kan ta ca 20 kg i flyget. Men alla gör ju som man tycker blir bäst...

Engelska kan jag hyfsat, och bättre sporre än vår lägenhet för att lära sig Spanska kan man väl inte ha, så här ska jobbas på ;) Antar att vi får börja med att sätta oss på skolbänken, för att få lite fart på inlärningen.

När det gäller möblerna så är det en som vi känner som kör transporter regelbundet ganska billigt. Men vi har inte pratat med personen ännu, så jag vet inte om det funkar. Känns enklast annars att samla på sig under våren och sommaren i lugn och ro här hemma, istället för att irra runt i 40 graders värme i början på augusti och möblera på en vecka.

Jag har inte ens fått semester vecka 32 ännu, men får jag det så är det endast den veckan vi har på oss. Jaja, värre problem kan man ha ;) Så himla sugen på detta nu. Tänker på vårt projekt dygnet runt gapskrattt

Det låter absolut vettigt. Om man bara har en vecka på sig, och i den värmen, vill man inte springa runt och leta efter möbler. Allrahelst om man kan fixa transporten mot en billig penning också. Lycka till!

PS. Jag rekommenderar komvux för spanskstudier för där har man en liten piska på sig att läsa, för de har prov som i "den vanliga" skolan. Och man får ett betyg, som kan vara bra att ha på sin meritlista.

Nya trådar

Back
Toppen