Sandregn?

Åsa66

Medlem
Efter ett halvår som ägare till en lägenhet i Torrevieja/Orihuela Costa måste jag fråga om regnet alltid innehåller sand?! De gånger vi har varit där, och det har regnat, så har vi fått spola takterrassen och torka av utemöblerna med trasa. Ett lager gulbrun sand täcker allt, och jag tänker att om jag lämnar tvätten ute, och det regnar en skvätt, så får man kanske tvätta om alltihopa... Är det vissa typer av regn, vissa årstider eller beroende av hur det blåser? Är mest nyfiken på fenomenet! Någon som vet?:confused:

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Både uppe i Mijas Pueblo och här vid stranden i Estepona så hamnar det sand både vid regn och blåst. Sopar varje dag. Vad som kan vara lätt att glömma är att tvättlinorna måste tvättas av innan man hänger upp nytvättat. annars blir det svarta fläckar.

Göran

Det är inte bara regn som innehåller sand i Torre. Det blåser från Afrika, rödaktig Sahara-sand är det och man ska städa ofta. Vita väggar utomhus måste man måla/kalka årligen (inte bara i Torre!).

Jag har ju bara bott här knappt två månader men har också uppmärksammat detta. Jag fick tvätta om en del av kläderna då de var alldeles sandiga.

Gjorde faktiskt ett inlägg om det i min blogg, jag var lika konfunderad som du.

Inte allt regn. Men ofta när det inte regnat ett tag. Kommer det ordenligt med regn sà "sköljs" luften av och det kommer "rent" regn.
Vanligt i hela syd-sydvästra Spanien samt balearerna och säkert nàgra andra ställen med. Ju mer det regnar, destu mindre problem.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Man behøver nødvendigvis ikke male/kalke om. Det rekker fint å spyle med høytrykkspyler så er huset like hvitt som da det var nymalt. Mye mer miljøvennlig også. (Spyl ikke for hardt). Flere naboer har gjort det og det funker helt fint.spainsmile

P.S. Det finnes firmaer som gjør det for ca.100€

spainsmile

Fast i söder (costa tropical) är det påbud från kommunen att det ska målas/kalkas årligen. Man vill behålla de vita byarna vita. Jag har inte hört att det skulle vara lika bra med tvätt, att kommunerna skulle godkänna det.

Inte allt regn. Men ofta när det inte regnat ett tag. Kommer det ordenligt med regn sà "sköljs" luften av och det kommer "rent" regn.
Vanligt i hela syd-sydvästra Spanien samt balearerna och säkert nàgra andra ställen med. Ju mer det regnar, destu mindre problem.

Och ändå vill man ju inte hoppas på massor av regn!! Får väl fortsätta att tålmodigt torka av allt utomhus. Särskilt tvättlinan, bra tips goranwint. thumb

Vaskingen har jeg sett selv og det blir helt fint. Må vel være det samme hva man gjør bare man holder huset hvitt, det er vel det som er poenget ?spainsmile

Skönt att hör att det bara är rengörningsregnet!

Håller med om att det känns lite väl att behöva måla om varje år (hur skitigt kan det bli om man inte underhåller det?). Det känns som att det borde räcka långt med rengörning emellanåt - mer miljövänligt, som sagt. Borde även vara mer vänligt mot plånboken...

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Nya trådar

Back
Toppen