Scansat

Nellie

Ny medlem
Har ni bra erfarenheter från dom?

Jag har fått erbjudande från dom om tv m skandinaviska kanaler, telefon, bredband för 50E/månad. Kanske inte är särskilt billigt men känns skönt nu i början då man inte lärt sig språket så bra...
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
kör pà spansk tv, du kan sätta de flesta filmer och serier pà engelska.
Dessutom kommer ni lära er spanska 10000 ggr fortare än om ni tar in Svensk TV
 
Vad rekommenderar ni för bredbandsleverantör? Har läst igenom många trådar om just detta, men inte lyckats bli klokare för det...
 
Finns inga bra svar, växlar mellan områden. Bästa du kan göra är att kolla vad dina grannar har, mät hastigehten på deras nät (finns appar för det). Se till att få minst 6 men helst 10mbit. Fråga inte operatörerna för dom har ingen aning. Tänk oxo på att Telefonica/Movistar äger alla linor så det kan aldrig bli snabbare med tex orange eller vodafone. De använder telefonicas linjer.
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
När det gäller tv-parabol går det inte i södraste Spanien, signalerna når inte(har jag hört). Även de brittska parabolerna läggs ner nu och all teve kommer gå via internet framöver.

Spansk tv, ok, men fruktansvärda reklamavbrott! Långa, många och placerade helt otroligt dumt.

Sen ska man tänka på att man inte får svensk teve (av rättighetsskäl), man får en sk. VPN klient som lurar internet att man är i Sverige (svensk IP-adress). Sen får man helt enkelt köra på playkanalerna vilket änsålänge inte funkar jättebra eller klanderfritt.
Problemet är när man aktiverar VPN funktionen tappar man allt som oftast mycket fart på sitt bredband vilket resulterar i dålig bild och ständiga buffringar.

För er som har bostad i Sverige kan man köra en speciell box som gör att du kan se på samma kanaler utomlands via internet. Slingbox heter den. http://www.slingbox.se/
 
Last edited:
Föredrar i så fall IPTV. Kör just nu detta med bra resultat. Enl. leverantören krävs det ca 4 MB/s stadig anslutning, men uppemot 8-9 är nog att föredra. Får själv ut ca 9 MB när vi kör två datorer trådlöst. Sätter jag på TV så sjunker datorhastigheten med 1 MB. (IPTV-boxen prioriterar sig själv i första hand)
Kör själv Telefonica upp till 10 MB men ligger alltså väldigt nära en kopplingspunkt här i Mijas Pueblo. Kostnad: 13.90E för linjen samt 19.90 för bredbandet. Fick inkopplat fem timmar efter beställningen.

IPTV box kostar ca 250-300 Euro för boxen. Sedan 35 Euro/månad för programmen. Jag har hela Sky-paketet inkl nya BT sport, men finns även svenskt paket. Lagligt? Njae. Boxen givetvis, men betalar månadskostnaden till en polsk bank för vidarebefodran till Marshallöarna. Kan göra uppehåll när som helst. Alltså inget direkt abonnemang. 3 dagar efter betalning är det igång igen.

OBS tyvärr ingen textning på något program, men man lär sig.

Göran i Mijas Pueblo
 
Kör själv Telefonica upp till 10 MB men ligger alltså väldigt nära en kopplingspunkt här i Mijas Pueblo. Kostnad: 13.90E för linjen samt 19.90 för bredbandet. Fick inkopplat fem timmar efter beställningen.
Göran i Mijas Pueblo

Hej Göran!
Kostnaden för Movistar /Telefonica) är väl utan momsen på 18% eller mer
kanske nu, kan inte kolla är hemma/borta :)
Det låga priset är väl bara i början sen höjer dom väl när ett år gått...
Jag kommer aldrig under 42/mån inkl moms. För det mesta har jag
52E/mån pga lite mobilsamtal. Vanliga samtal till fasta tel är ju "gratis".
Iaf fungerar det klanderfritt och har gjort i 7 år. Stabilt! Ganska nära 10 mb.
Jag har inget större behov av svensk TV utan ser på datorn det som är viktigt som går på SVT1 och 2.
Spansk TV lär man sig mycket av :D

Ciao P :sol:
 
Hvor stabilt er disse trådløse bredband, er de like stabile/ustabile de forskjellige tillbydere ? Leide en leilighet der det stod ole eller noe sånt på router, mins det var hyfsat stabilt.
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jag kopplade idag in Anonines VPN och har gjort noggranna koller. Trots allt tal om att datorn blir segare har jag inte tappat något alls. Supperbra. Har just tittat på Montalbano på SVT Play. HD kvalitet. Inte en enda buffring.

Göran i Mijas Pueblo
 

Nya trådar

Back
Toppen