Seniorboende/trygghetsboende i Spanien?

Sandy

Ny medlem
Jag arbetar idag som enhetschef på ett äldreboende i Sverige, men har under en tid funderat över möjligheten att starta en typ av trygghetsboende för pensionerade svenskar i Spanien. Tanken är att man ska kunna bo kvar i Spanien även när åldern börjar ta ut sin rätt och att man kan få en trygg och säker vård och omsorg av svensktalande personal.

Jag är otroligt intresserad om någon har ångra tankar/åsikter/ inlägg kring detta. Finns det en "marknad" för detta i svenskområdena? Tacksam för svar!

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jag har ingen erfarenhet på området men tänker att det hade varit bättre om du hade utökat till alla skandinaviska invånare och inte bara svenskar. Det kanske skulle kunna bli större efterfrågan eftersom det trots allt bor några tusen skandinaver i Spanien.
Man kunde kanske börja i en mindre skala och utöka allteftersom. Dessutom ha erbjudandet till svenska seniororganisationer/landsting osv om korttidsvistelse för dem som så önskar. Jag har för mig att jag läst om ett norskt äldreboende men minns inte var.
Sen finns det engelskt, Age Concern, som har iaf lite olika akrtiviteter för engelsktalande medlemmar/kunder. Kanske de kunde ge dig tips om du kontaktar dem.
http://ukinspain.fco.gov.uk/en/help...iving-in-spain/more-help-in-spain/age-concern
Som alltid, man måste kunna konkurrera med de äldreboenden som finns på marknaden, i Sverige och i Spanien. Då är väl priset på boendet och tjänsterna viktiga, om inte avgörande?
Anyway, lycka till!

oerhört intressant fråga, och rent spontant skulle jag säga att det finns ett enormt behov för detta. du fick ett bra svar av Rincon, är själv inte så insatt i detta. Men en mycket bra idé helt enkelt. Trevligare för många äldre att sitta i en trivsammare klimat men med samma "trygghet".

Jag arbetar idag som enhetschef på ett äldreboende i Sverige, men har under en tid funderat över möjligheten att starta en typ av trygghetsboende för pensionerade svenskar i Spanien. Tanken är att man ska kunna bo kvar i Spanien även när åldern börjar ta ut sin rätt och att man kan få en trygg och säker vård och omsorg av svensktalande personal.

Jag är otroligt intresserad om någon har ångra tankar/åsikter/ inlägg kring detta. Finns det en "marknad" för detta i svenskområdena? Tacksam för svar!

Hola Sandy!
Välkommen till forumet spainsmile

Ja tror absolut att det finns en marknad för äldre/trygghetsboende
för svenskar som är den största gruppen av skandinaverna här.
Skönt slippa åka tillbaka och hamna på ett boende hemma om
man bott här länge.
Tror man kan få det bättre här :D Med rätt personal och ledning...
Norrmännen har ju både äldreboende och sjukhus på kusten.

Ciao P :sol:

Enligt rykten för ett halvdussin år sedan hade ett svenskt par ungefär samma bakgrund som dig och samma funderingar.
Det blev enligt samma rykte då trassel med OK från myndigheter angående vård / omhändertagande utan spansk utbildning.
Fram växte detta "El Rabcho" som du kan läsa om nedan...
El Rancho ligger "innanför" den rosa saltsjön vid Torrevieja på den lilla vägen mellan Los Montesinos och San Miguel. Någon webadress har jag inte och jag vet inte om det är samma ägare nu som en gång startade verksamheten, men du kan säkert googla fram mer info alt ringa /m

El Rancho
La Marquesa
Ctra.San Miguel de Salinas - Los Montesinos

Telephone :
609 541 695
659 497 311
616 071 058

We stumbled on El Rancho, which is possibly a Stable first, then Restaurant and Bar, then Olympic Swimming Pool Complex. In a bid to help with recycling the flower beds were covered with fresh horse manure. This resulted in a restaurant and surroundings rather drowning in a very undesirable aroma.

The interior of El Rancho is modelled on a Spaghetti Western saloon with the appropriate Dolly Parton and Johnny Cash in the background.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Seniorboende

Jag är helt övertygad om att det finns en stor marknad för detta. Det gäller bara att få alla tillstånd som behövs. Sedan reportage i b la Bullentinen. Sedan sköter det sig självt. Min fru har arbetat inom äldre och handikappomsorg i 30 år. Hon har sagt. Konstigt det inte finns något äldreboende för svenskar (skandinaver) runt Torrevieja. Vi bor i Falkenberg.
Tommy

Háller absolut med om att att idén är bra.

Ett sätt att komma vidare kan vara att ta kontakt med kommunen i den ort du tänkt dig starta i. Alla orter vill ju öka sin attraktionskraft och locka till sig utlänningar med trygga inkomster.

Kommunledningen kan tjäna politiska poäng pá nyheten och hjälpa till med den ganska omfattande byrákratin. Och allt gár lättare i Spanien om man har goda relationer.

Tack för alla kloka svar och all input! Kul med engagemang! :)

Att satsa på typ seniorvoende kräver såklart en del satsning av kapital och en annan tanke jag har är att man skulle kunna börja med hemtjänst med skandinavisktalande personal i olika communities. Vad tror ni om det? Tips på områden? Att man kan köpa tjänster så som vård och den stötting varje individ är i behov av.

Man skulle kunna börja med det, arbeta upp en kundkrets, skaffa nödvändiga kontakter och ett rykte och sedan gå vidare till att starta ett seniorboende/äldreboende...

Ha en fortsatt trevlig söndag!

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Tack för alla kloka svar och all input! Kul med engagemang! :)

Att satsa på typ seniorvoende kräver såklart en del satsning av kapital och en annan tanke jag har är att man skulle kunna börja med hemtjänst med skandinavisktalande personal i olika communities. Vad tror ni om det? Tips på områden? Att man kan köpa tjänster så som vård och den stötting varje individ är i behov av.

Man skulle kunna börja med det, arbeta upp en kundkrets, skaffa nödvändiga kontakter och ett rykte och sedan gå vidare till att starta ett seniorboende/äldreboende...

Ha en fortsatt trevlig söndag!

Som du ser, finns det redan liknande på Costa Blanca. Skulle tro att det finns på Costa del Sol också för det är där skandinaver bor. Konkurrens skadar inte. Kanske. Eller behovet kan vara större än vad man hinner med om det finns ett företag som har sådana tjänster. Kanske behöver de medhjälpare?

Sen finns det ju skandinaver i Barcelona området, på öarna också.
:)

Last edited:

Nya trådar

Back
Toppen