"Ser" eller "Estar"

goranwint

Seniormedlem
Vi håller just nu på med lite spansk grammatik och springer då på de båda varianterna av svenska "är", alltså "ser" och "estar". Vår kursbok är lite flummig och kommer med långa uppräkningar av tillfällen då det ena eller andra används. Finns det något enkelt sätt att hålla reda på det undrar en stroke- och en alzheimers light"-patient?

Hälsar Göran med fru i Mijas pueblo.

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Det finns inga genvägar dit. Tyvärr. Om din grammatik har exempelmeningar är det bra.
Annars kan du hitta det på nätet.

Tack R. Vår grammatik säger bara:

Verbet "estar" används bl.a. vid uttryck för befintlighet, hälsotillstånd, tillfälliga egenskaper och tillsammans med "bien" och "mal".

Är t.ex. befintlighet den geografiska placeringen av mig, eller vad jag befinner mig i för tillstånd?

Har du tips på någon bra länk till detta på nätet?

Göran

Jag kan lika gärna svara själv så länge. Jag har hittat massor av länkar till detta med exempel. Även Spanienforum från 2008 med bra inlägg av vår eminente Solen Lyser. Vi får ta lite i taget av detta. Läste på en engelsk sida att det har skrivits hela böcker om detta ämne.

Övergår nu till lite glosor! Spanjorerna gillar ju att man försöker få det rätt. Inte lika krävande som fransmännen.

Göran

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Det är helt rätt. Man säger tex "estoy enferma" för man tänker inte vara sjuk i all evighet (även om man skulle ha en kronisk sjukdom). Konstigt nog säger man också "estar muerto", fast döden är väl slutgiltig?
Vidare säger man:
estar cansado, casado,triste, alegre,bien, mal, listo (=klar, färdig)osv
ser + klockslag, veckodag, månad, färg, form och tillsammans med substantiv eller räkneord
ser+ egenskap som är normal och karakteristisk för substantivet
estar+ ngt tillfälligt, övergående, i betydelsen sitta, ligga, stå, befinna sig i...

Det var då ett lustigt sammanträffande då jag har just dessa verb i läxa till morgondagens lektion i spanska språket.
Jag har grubblat mycket på hur detta hänger samman.
Nu vet jag mera,, men tvivlar på hur mycket jag kommer ihåg när det blir förhör klockan 10.00 i morgon förmiddag.

Kul att det finns fler som försöker lära sig språket här nere.
L

Lars, lycka till med provet!
Lite exempel:
ser
Es mi hermano. Es médico. Soy profesora.
Son cinco gatitos.
Hoy es viernes. Son las ocho de la mañana.
Somos de Suecia. Soy rubia y bastante baja.

estar
Carmen está en en el colegio.
Qué bonita estás hoy!
Los niños están bastante cansados por la tarde.

Last edited:

Nya trådar

Back
Toppen