service i Spanien

Dalevi

Ny medlem
Vi tillbringar just nu vår första semester i vår nya lägenhet i Lamata och ska med sorg i hjärtat snart bege oss hemåt efter 4 veckor.
Vår lägenhet är byggd 1988 och det mesta var original. Vi har slängt och fräschat upp och trots en massa inlägg här på formet om att Spanien är långsamt, byråkratiskt etc så tycker jag att allt har gått väldigt smidigt. Det är rätt ofta som såna här saker i Sverige är svårt att hitta, har långa väntetider etc.

Internet betsälldes på Skandinaviskt center, tog 1 arbetsdag att få installerat och har funkat jättebra sen dess.
Soffan levererades på 2 dagar ( sist vi köpte soffa i Sverige var det 2 månaders väntetid och vi fick betala för hemkörningen )
Varmvattenberedaren lossnade från väggen vid jordbävningen i maj, blev fixat på en eftermiddag, 2dagar efter vi ringde.
Begärde besiktning på gasen - den var inte gjord på vi vet inte hur länge - de kom dagen efter och dömde ut den. Vi valde då att köpa en elektrisk häll istället på Red der. De kom och installerade den samma eftermiddag och installationen ingick i priset.
Vi har köpt glasögon (tog 10dagar att få handslipade proggresiva, ca 5000 sek), varit hos frissan - fick tid inom en vecka för slingning och klippning. Och allt är 10-40 % billigare än i Sverige. Tilläggas bör att vi kan inte ett ord spanska :)
Stort Tack! För inlägg,tips,tankar på det här forumet. Har läst det med stort intresse och fått många värdefulla tips. Kommer självklart att fortsätta att läsa och drömma mig tillbaka till Torreveija när vi sitter där hemma i kalla Svedala igen.:sol:

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Ja, den privata sektorn fungerar alldeles utmärkt i Spanien. Det är den allmäna sektorn som är byràkratisk och làngsam..

Dalevi: Stort grattis till ert nya boende! Jag har upplevt detsamma, smidighet och serviceanda utan dess like. :)

Instämmer den privata servicen är suverän.Vi köpte en större hörnsoffa (tung) och fick hemleverans,problemet kom när gubbarna skulle få upp den till 5vån.Den gick inte in i hissen utan fick bäras upp för serpentinliknande trappor med lågt i tak.
Väl uppkommen gick den in inte in genom dörren som fick lyftas av men tji inte då heller utan benen på soffan skruvade dom av och pressade in den, monterade allt samt tog den gamla i retur.Detta var i augusti när det var 35grader varmt
och dom var dysvetta men klagade inte.
Nåja jag kunde inte annat än ge dom 20E och en kall öl och dom blev jätteglada,även jag,har aldrig varit så nervös att soffan inte skulle komma in.

Så snacka om utmärkt service,:):)i Sverige hade dom slängt av soffan utanför dörren efter tagit betalt för hemkörning,sen hade man stått med skägget i brevlådan

Absolut inget fel på servicenivån...lyckades med att låsa oss ute kl 21.00 på kvällen (nyckeln satt kvar på insidan) Detta upptäcktes först när vi återvände hem 2 tmmar senare. Fick tag i killen som gjorde låscylinderbytena tidigare i år kl 23.00....30 minuter senare var han där och höll på i nästan en timme innan han fick upp dörren. Han vägrade att ta betalt utan bara sa att det ingick i hans kundvård. :sol:
Motsvarande är nog svårt att uppleva i Sverige tror jag.

Det som jag tycker inte fungerar lika bra Spanien är om man bokar tid med någon firma....har nog bara en firma av 11 st som jag haft här under mina 9 månader jag ägt bostaden som kommit på utsatt tid. Men när dom väl är där så funkar det hur bra som helst thumb

Last edited:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Har tillbringat min första sommar (7 veckor)i Torre i vår lägenhet som vi köpte i april. Efter 3 veckor började jag känna behovet att ha kontakter med omvärlden, gick till Keeper med min i-pad, loggade in och fyllde mina personuppgifter och adress på Satnets hemsida d.v.s. beställde internet via satellit. Hade inte hunnit dricka klart kaffet när de ringde från företaget, bekräftade beställningen och frågade om det är ok att de kommer och installerar på en gång. Hade dock ett par km hem så vi kom överens att det är funkar om två timmar. Efter 2h var en kille på taket på vårt hus, satte fast mottagaren o drog en lina ner till oss 4 våningar ner. Allt detta hände på en lördageftermiddag, han blev klar 16.30. Mejlade sedan på måndag förmiddag om en AC som jag ville ha, samma eftermiddag kom de och checkade hur de ska installera och dagen efter kl. 16.00 satt AC:n på plats. I Sverige kostar samma maskin 14 900 kr i inköpspris, i Torre 699 E installerat och klart( 2 killar jobbade 4 h = 8 h arbete). Så snabb service har jag aldrig i mitt liv fått i norden, helt fantastiskt. Manana är en myt! Längtar nu tillbaks, ett eller två år kvar i arbetslivet sedan blir jag en Torrebo.

Last edited:
Hej Mauri!
Jättekul att det gick så snabbt att få allt fixat. Och på utsatt tid! Jag tror att det var Nalle som skrev i ett tidigare inlägg att det inte är den privata sektorn, utan den kommunala/statliga, som inte har den minsta susning om service. Den privata har många lovordat och även jag. "Mañana" är det nog bara kommunal-och statsanställda som tror sig veta att det ordet betyder "framöver när jag ev. får lust och tid". Dom flesta andra respekterar överenskommen tid.
rocio

Nya trådar

Back
Toppen