Självplockning av apelsiner mm?

Gnap

Ny medlem
Ska snart åka ner igen och väntar även besök från Sverige.
Min väninna undrade häromdagen om det fanns självplockning av apelsiner?
Vi har ett litet apelsinträd på tomten men årets lilla skörd plockade vi och tog med hem till jul så vårat träd är tomt. Finns det självplockning överhuvudtaget i Spanien?
Inte för att få frukten billigare men för att det skulle vara en rolig upplevelse!

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Du får nog ta reda på en odlare och fråga honom/henne. Kan bli olika svar. Jag vet att någon/några odlare har gjort det, men i Andalusien...

Ska snart åka ner igen och väntar även besök från Sverige.
Min väninna undrade häromdagen om det fanns självplockning av apelsiner?
Vi har ett litet apelsinträd på tomten men årets lilla skörd plockade vi och tog med hem till jul så vårat träd är tomt. Finns det självplockning överhuvudtaget i Spanien?
Inte för att få frukten billigare men för att det skulle vara en rolig upplevelse!

Förr i världen (i början av 60-talet) tillbringade jag mycket tid i provinsen Castellón de la Plana i en by som heter Benicasim. Den ligger mitt i det som då kallades "Costa del Azahar" =apelsinblomskusten. En helt underbar känsla att vandra mellan apelsinodlingar och muscatel-druvsodlingar. På den tiden var det kutym att man gratis fick ta vad man ville men man måste äta upp det på det ställe man plockat det. Ingenting fick bäras därifrån. En härlig sed! Men det var på den tiden det.:sol:

Nya trådar

Back
Toppen