Sjukdomar...

Piffpuffen

Ny medlem
Inte det roligaste ämnet på mitt första inlägg men men...:cheeky

Frågan känns väldigt relevant med tanke på att vi här i Sverige är mitt uppe i de värsta influensaperioderna. Bad hederlig magsjuka och förkylningsinfluensa.
Och med tre (snart fyra barn) i ålder från pytteliten till 10år så är man ju knappast förskonad från sk*ten.

Eftersom vi framöver (inom några år) funderar på att bo en längre period i Spanien och ha barnen i skola och att vi själva ska jobba så undrar jag om dessa typer av influensor eller något liknande är lika "flitigt" förkommande i Spanien?

Känns ju rätt tråkigt att det är en sak man tänker på men vad jag har förstått så är ju inte systemet med vab och liknande alls lika bra där som här. Plus att man inte har några mor/farföräldrar som kan rycka in som barnvakt (inte för att de gör det när magsjukan härjar....;;;;) ).

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hola Piffpuffen, välkommen till forumet spainsmile

Man måste ventilera tråkiga saker också annars blir
det ensidigt :D

Jo här härjar just nu influensor vid kusterna. Det talas om
epïdemi. Och barnsjukdomar finns också.
Vet inte om vaccinationspogrammen för just barnsjukdomar
är lika omfattande som hemma men det kan nån med barn
svara på.
Inget land har väl så förmånligt som Sverige vad det gäller Vab.
Här tror jag inte alls sånt finns utan gammelföräldrar och andra
får rycka in. Det är ju inte bra med tanke på influensa.

Få se om du får mer svar om hur barn har det i sjukdomshänseende
av dom som har thumb

Ciao P ♥

Influensa kallas gripe pà Spanska, vaccinations program finns för baran, äldre etc. Vinterkräksjuka har jag aldrig sett eller hört talas om här.
Vab finns inte i Spanien, utan du fàr lösa det sà bäst det gàr, beroende pà arbetsgivare sà kan ju de vara mer eller mindre förstàende.

Haha, ja då var det bestämt, finns det ingen vinterkräksjuka så flyttar vi direkt:):)
Det är det absolut värsta jag vet!

Som sagt, man klagar en del på Sverige men just föräldraförmånerna är väldigt bra. Så det gäller att väga för och nackdelar, iaf när barnen är små.

Haha, ja då var det bestämt, finns det ingen vinterkräksjuka så flyttar vi direkt:):)
Det är det absolut värsta jag vet!

Som sagt, man klagar en del på Sverige men just föräldraförmånerna är väldigt bra. Så det gäller att väga för och nackdelar, iaf när barnen är små.

Jag måste göra dig besviken men i Sverige kallas det vinterkräksjuka
för att den är vanligast nov-apr med en topp i jan-febr.
Men den finns i hela Europa. Det är ett virus som är oerhört smittsamt.
Men det finns dom som är immuna. 20% har en gen som gör att man inte
smittas. Vet inte vad dom säger här nere:
Gripe de estómago. Maginfluensa :confused:

Ciao P :sol:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jag måste göra dig besviken men i Sverige kallas det vinterkräksjuka
för att den är vanligast nov-apr med en topp i jan-febr.
Men den finns i hela Europa. Det är ett virus som är oerhört smittsamt.
Men det finns dom som är immuna. 20% har en gen som gör att man inte
smittas. Vet inte vad dom säger här nere:
Gripe de estómago. Maginfluensa :confused:

Ciao P :sol:

Maginfluensa pà Spanska kallas Gastroenteritis. Men maginfluensa behöver inte vara vinterkräksjuka.

Små krämpor som olika influensor finns överallt, och det får väl ta som barnfamilj. Det naturliga skyddet blir bättre med ökad exponering.
De tunga hälsoriskerna som jag skulle oroa mig mer är de som drabbar vuxna, nämligen alkoholism, och för yngre, markant ökad risk för olika droger.
Bägge är lömska, smygande faror som man inte skall blunda för...

Nej det lät väl lite för bra för att vara sant ;) En värld utan magsjuka hade varit väldigt skönt.

Problemem med alkolism och droger kanske är större i Spanien?!
Men det är ju inte på något sätt obefintliga i Sverige helller, senast i fredags läste jag att vart femte barn har föräldrar som har ett "riskfyllt alkolholdrickande". Låter i mina öron väldigt mycket men jag tror tyvärr att det inte är heöt fel:eek:

Och ja, problemet med sjukdomar kommer man väl knappast ifrån. Men *peppar, peppar* har vi väldigt friska barn. Nån magsjuka och några förkylningar per år så det får man väl överleva med:)

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Nya trådar

Back
Toppen