Sjukdomar

annapanna1

Ny medlem
Hej!

Jag är sprillans ny här! Är en 32-årig 2-barnsmamma som drömmer om att flytta till Spanien. Övertalning av mannen pågår:) Hoppas kunna införliva drömmen inom 2 år. Mina barn är 2 och 4 år. Jag lusläser ert forum varje kväll och smider planer…
Jag har en lite konstig fråga. Upplever ni att folk i allmänhet är lika ofta sjuka i Spanien som de är här hemma? Och då menar jag inte i allvarliga sjukdomar utan förkylningar, magsjukor, feber etc. Mina barn är inte på dagis så vi har sluppit mkt av sjukdomarna men jag tycker ändå att det florerar mkt sjukor mellan okt-mars. Hela 6 månader! Och det är de kalla månaderna när folk umgås mer inne än ute. Då tänker jag att en härlig bieffekt av att flytta till Spanien (södra) är att slippa en del av dessa sjukor. Eller är jag helt ute och cyklar??

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Det där nog väldigt individuellt. Jag har två barn som är 4 och 7, båda har gått på dagis sedan som var ca 15 månader.
Första året dom gick var båda sjuka rätt ofta tycker jag, men sedan kanske det blir några dagar eller någon vecka som mest.
Enligt försäkringskassan hade jag och frun tagit ut 9 dagar VAB under hela 2014. Vet inte om mina barn är friskare än andra men det känns inte så, dock får man hoppas att det stärker immunförsvaret när barnen är sjuka.
Den enda "vanliga" sjukdomen man verkligen inte vill ha är väl vinterkräksjukan, den kanske man slipper i Spanien?

Nu fick du väl inte svar på hur det är i Spanien, men så här ser det iaf ut för min familj i Sverige.

Jag tror att oavsett var i världen du befinner dig så behöver barnen bygga upp ett immunförsvar så många förkylningar blir det (så klart beroende på barnet). Däremot så undrar jag om smittor typ vinterkräksjukan och liknande inte är så intensiva så som vi har det i Sverige då man inte är "instängd" på samma sätt.

Jag minns att året då sonen började dagis var hemskt! 10 förkylningar på några månader. Men å andra sidan har han nu vid tioårsålder knappt varit sjuk det senaste året. Peppar-papper!

Jag tror inte det är någon nämnvärd skillnad vad gäller barn och förkylningar och liknande sjukdomar.
Vår son, som blir 6 i vår, var nästan aldrig sjuk innan han började skolan. (Eller förskolan, vad man ska kalla det, här. Den skolan han går är "samma" skola från 2 till 18 års ålder.)
Men när han började, när han var 3, tog det några veckor tills han blev sjuk första gången. Sen blev det tätare och tätare, tills han inte kunde vara mer än en dag på skolan innan han blev sjuk i två veckor...
Vanliga förkylningar, men vi blev tvugna att hålla honom hemma för att immunförsvaret skulle få vila sig lite.
Andra året var i princip likadant, om än margiellt bättre, med två veckor sjuk hemma för varje vecka i skolan, ungefär. Det varade fram till påsklovet. Sen blev det bättre.
Tredje året, som vi är på nu, har han inte varit sjukare än någon annan... ett par förkyningar under höstterminen, bara.
Detta alltså här på Teneriffa, där vi bor... jag tror knappast han hade varit ännu mera sjuk om vi bott i Sverige, men det är ju omöjligt att veta. Vi har bott här sen han var 2, och inte bott i Sverige alls sen han var 9 månader gammal.
Men vinterkräksjuka har vi i alla fall aldrig haft, eller hört talas om här.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Tack för era svar!!

Ja, jag tänkte nog faktiskt främst på just magsjuka liknande vinterkräksjukan. Att barnen blir snoriga då och då får man ju ta.

Nu i jul-nyår tex så har jag hört inte mindre än 5 familjer oberoende av varandra som legat i kräksjuka. Och då är det absolut inte enbart barnfamiljer, tvärtom var de flesta vuxna utan barn faktiskt. Det känns som att smittan är överallt och härjar. Och värre lär det väl bli när vi närmar oss februari.
Så…min tanke var att kanske, kanske kunde man ha sådan tur att just sådan här magsjuka är lite mindre förekommande i varmare länder där vi inte lever riktigt lika mkt inomhus utan umgås mestadels utomhus.
Tror ni att det kan vara så?

Nya trådar

Back
Toppen