Sjukhus och bebistillbehör?

jeskan

Ny medlem
Hej!
Ny här och ska åka till Spanien i slutet av månaden. Med oss har vi en bebis ca tio månader som har en njursjukdom. Hon behandlas mot det och mår bra, men om det vill sig illa så kan hon bli akut sjuk och behöva sjukhusvård/träffa läkare inom 12 h. Så vilket sjukhus bör vi söka oss till? Vi ska bo i Punta Prima och har alla slags försäkringar som erbjuds tror jag... Bäst att vara förberedd, men hoppas så klart att vi inte behöver åka in nånstans :-)

Likaså blöjor, barnmat m.m till henne. Det finns att köpa i området, antar jag? :-) (välling tar vi med oss hemifrån).

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Om något inträffar så skriv ner diagnos och översätt via Google översättning så är det lättare att förklara sig på sjukhuset. ( i fall ni inte kan Spanska )

Absolut, det ska jag göra! Lättare att förbereda hemma och skriva ned på papper, än komma in akut med en sjuk bebis och inte kunna ett ord spanska... Tack för tipset! :-)

Jag skulle ta med en översättning gjord hemifrån av en spansk tolk eftersom det är viktigt att få barnets sjukdom helt korrekt översatt till spanska . Många översättningsprogram är ok men har en del att önska vad gäller facktermer och sjukdomar. Och blir det bråttom är det ännu viktigare att allt är klart vad som gäller. Hoppas ni går en fin semester. Har varit i Torre i maj med en 4 åring och en bebis på 8 månader. Fungerade perfekt och all babymat finns att köpa bl.a på apotek eller i matbutiker. Bra dock att ta med myggskydd/ myggnät till vagnen. Rekommenderas!

Och självklart Försäkringskassans kort, men det vet ni säkert redan.

Barnförsäkring?

När sonen var liten och vi åkte till Mallorca förfasades vi över att blöjor var så dyra! Men det är klart, det var på Mallorca och det är sju år sedan. Men kolla gärna med några som vet hur läget är nu (Familjeliv.se brukar ha många Spanien-semestrare). Väg era väskor och om det finns plats och vikt, fyll upp med blöjor som vaddering!

Barnmaten är nog lättare att fixa, i alla fall om ni har möjlighet till att laga lite mat själva.

Jag har nämnt det i någon tidigare tråd men jag är lite förundrad över att sololja är så dyrt i Spanien (min erfarenhet, i alla fall) så ett tips är att skaffa i alla fall en flaska med hög SPF att ta med ned.

Nu är ju barnet så litet men badkläder med solskyddsfaktor är bra. Om ni har ett strandtält, tänk på att det blir oerhört varmt i det om det inte är ordentligt ventilerat. Det åkte vi dit på så sonen fick feber. Det bästa tipset i det läget är ju så klart att inte vara på stranden/mitt i solen mitt på dagen, dvs mellan kl 11 och 14-15.

Känner ni att ni vuxna vill utnyttja tiden maximalt då ni ha skiftgång. Så gjorde i alla fall vi men då bodde vi några meter ifrån stranden så medan sonen hade siesta kunde vi ha en egen timme var vid stranden.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej!
Ny här och ska åka till Spanien i slutet av månaden. Med oss har vi en bebis ca tio månader som har en njursjukdom. Hon behandlas mot det och mår bra, men om det vill sig illa så kan hon bli akut sjuk och behöva sjukhusvård/träffa läkare inom 12 h. Så vilket sjukhus bör vi söka oss till? Vi ska bo i Punta Prima och har alla slags försäkringar som erbjuds tror jag... Bäst att vara förberedd, men hoppas så klart att vi inte behöver åka in nånstans :-)

Likaså blöjor, barnmat m.m till henne. Det finns att köpa i området, antar jag? :-) (välling tar vi med oss hemifrån).

QUIRON är nog det närmsta privatsjukhuset, med tanke på att ni har försäkringar. http://www.quiron.es/es/torrevieja

/Rottweiler

QUIRON är nog det närmsta privatsjukhuset, med tanke på att ni har försäkringar. http://www.quiron.es/es/torrevieja

/Rottweiler

Tack!! Det verkar vara bra och precis vad jag ville veta :-)

Och tack alla andra, för alla bra tips.

Vi har Trygg-Hansa barnförsäkring till båda barnen (har en 4-åring också). Hoppas att det smidigt går att använda försäkringen utomlands, ifall nåt skulle hända. Och EU-sjukvårdskorten har vi också.

Vi ska hyra ett hus tillsammans med mina föräldrar. Så det ska finnas utrustat kök, så man kan laga lite mat om man vill. Och eftersom vi är 4 vuxna så kan man dela upp sig lite under de varmaste timmarna på dagen. Likaså ha barnvakt till storasyster ifall lillan blir dålig.

UV-dräkter har vi till båda barnen. Ska köpa solkrämer hemma innan vi åker.
Flyger med SAS Plus, så vi får ta med ganska så mycket bagage, 2 väskor var. Men ska försöka begränsa oss liiite ändå och inte ta med allt vi äger ;-) Får se hur vi gör med blöjor...

Toppen med alla tips här :-)

Blöjor finns av god kvalité, så det behöver inte släpas. Barnmat finns bra att köpa och är lätt att ordna själv när det finns kök. Men kom ihåg myggnät/myggskydd till vagnen...

Blöjor finns av god kvalité, så det behöver inte släpas. Barnmat finns bra att köpa och är lätt att ordna själv när det finns kök. Men kom ihåg myggnät/myggskydd till vagnen...

Då tar jag bara med blöjor och mat för de första dagarna, skönt att slippa släpa på (vi blir borta två veckor).
Jättebra påminnelse om myggnät. Vi tar med en Kronan sulky, som har inbyggt myggnät som täcker hela vagnen, fullt liggläge och blir kompakt ihopfälld med rese/vagnväska. Den är hon van att sova i hemma också.
Finns det mycket mygg där? Eller är det rent generellt mot mygg/insekter/getingar som det behövs myggnät?

Finns det föresten bryggkaffe att köpa på plats haha? :-D

Finns det föresten bryggkaffe att köpa på plats haha? :-D[/QUOTE]

Finns mycket kaffe i olika sorter, men gillar ni Zoegas, så ta med!

Göran (med kaffeälskande fru)

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.

Vad gäller mygg så beror det på....oftast finns det inte så många om man bor nära havet men gäller det så små barn så kan de ju reagera starkt. Så just myggskyddet som ni har till vagnen är perfekt .

sjukhus o bebistillbehör

Vi har väldigt goda erfarenheter av Quiron där min man låg inlagd 5 dygn förra året. Tolk kom direkt när vi kom in. Det blå kortet är man inte intresserad av där men ha gärna försäkringsnumret med er.

Nej, det blå EU-kortet använder man på "kommunala" sjukhus för att få vård till samma pris som landets invånare. I Spanien gratis. Men eftersom Quiro'n är ett privatsjukhus, så är det din egen privat el. hem/reseförsäkring som gäller.
En parentes i sammanhanget: Dom flesta läkare som arbetar på Quiro'n arbetar även på Torreviejas sjukhus.
rocio

Tack för info, visste inte detta om sjukvårdskortet. Tar med oss försäkringsnummer/info om allas respektive försäkringar :-).

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Kvalitén har jag aldrig betvivlat - det är ju samma märken mer eller mindre! Däremot priset! Det var dubbelt i den lokala butiken som hemma. Det var därför jag tänkte att har man lite vikt och utrymme kan man peta ned en blöja här och en blöja där... Finns roligare saker att lägga pengarna på.

Men ett annat tips är ju också att åka till någon stormarknad och köpa upp sig på basvaror där så man slipper betala dubbelt upp i den lilla affären kring hörnet. OK, de ska ju också leva men som sagt, blöjor är inget roligt att betala för. :)

I Torrevieja var blöjpriset på det större matbutikerna som i Stockholms. Ibland billigare. Consum, Mercadona , Dia prix, Carrefour och Lidl har bra priser.

Vad bra! Vi tänkte nog hyra bil ett par dagar i början, åka och storhandla vatten, basvaror, blöjor m.m. Så då hittar vi säkert någon affär med större utbud och billigare priser :-)

Tiger-myggorna som finns runt saltsjöarna, ska småbarn se upp för "även vuxna". Tror att kommunen brukar bekämpa myggen runt Augustiperioden. De är aktiva under dagtiden.

Nu är vi nyss hemkomna från Spanien och kan uppdatera min egen tråd med lite info om barntillbehör, om någon mer undrar.
Blöjor fanns det jättemycket av och de har ungefär samma pris som i Sverige. Bra kvalité på de vi testade, köpte enligt vår bebis vikt.
Barnmat fanns en del att hitta, men den är inte alls som i Sverige. Inte så stort utbud och ALL barnmat är helt slät/puread, även för 8-12 månader. Inte minsta lilla smula i maten. Och den innehåller salt. Men vi gav den ett par dagar till vår 10-mån tjej som ändå åt med god aptit. Tror jag hittade en Hipp bolognese som innehöll småsmå bitar.
På Carrefour hittade vi fruktsmoothie i klämpåsar som var goda och bra som mellis i skötväskan. Kostade 7-8 kr, halva priset jämfört med i Sverige.
Köpte ett paket våtservetter som var jättestarkt parfymerade, trots att det var till bebisar. Önskade jag hade tagit med fler hemifrån.
De säljer även barnmat, blöjor, tillbehör på "sminkaffärer", som ser ut som typ Kicks. Där hade de nästan störst utbud jämfört med mataffärerna.

Och på flygplatsen i Alicante fick man ta med barnvagnen ända fram till gaten, smidigt! Synd bara att vi hann checka in våran innan vi fick den infon...

Och vi slapp som tur var besöka sjukhuset, lilltjejen höll sig frisk och glad hela resan :-)

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Nya trådar

Back
Toppen