Bra att du känner för dem, då är vi fler...
Men om de Svenska villkoren råder lite olika uppfattningar.
Den vanliga föreställningen är att vi har en väl fungerande trygghetsnät som fångar upp de behövände, men systemet missbrukas av lata missbrukare som inte vill arbeta, vilket leder till högre skatter, mm.
Jag vet inte om det är Moderaterna eller "satsa på dig själv" kulturen som har lanserat iden, men den sitter hårt. Faktum är att om du skall ex. få socialhjälp (försörjningstöd) så får du inte ha egna tillgångar alls.
Detta innebär i praktiken att om du äger ex en lägenhet som har övervärden, eller vars kostnad för dig är högre än socialnormens bostadskostnad (tror att den är ca 3.500kr/mån) för en ensamstående, så måste du sälja den och skaffa billigare bostad innan socialhjälpen kan komma ifråga. Ingen hänsyn tas om din nya bostad blir dyrare än den gamla. Skillnaderna är enorma mellan kommunerna, liksom normen för hjälp. Storstads kommunerna är minst generösa, medans mindre lantortskommunerna där folk är mera jordnära, är villkoren ibland så generösa att folk kan "existera" med hjälpen de får.
Men ofta är hjälpen som lån som måste betalas tillbaka.
Jag är rätt så väl insatt på den här problematiken, då en av mina vänner råkade ha lite "oflyt" och blev sjuk, miste jobbet och frugan stack iväg med en annan. Inom 4 månader var han på gatan och helt knäckt.
Mest för att han trodde att detta kunde inte hända i Sverige, men också att de som han trodde var hans vänner, var inte det.
(Han är numera återställd efter omfattande insatser av riktiga vänner)
Men Spanien måste hitta en mänskligare väg ur skuldfällan än vi har i Sverige.
Det är ingen ide att göra folk bostadslösa, plus att de har skulderna kvar!
Om något knäcker folk, så är det just sådant myndighets beteende....