Skattefolket vill belöna tjallare

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Fruktansvärt att folk tar livet av sig när de inte klarar av att betala sina huslån. Finns det verkligen ingen hjälp till dessa människor??

Tycker att det är liite drastiska åtgärder med att belöna tjallare, men om alla hade betalat sin skatt kanske läget i Spanien varit något bättre.

Trevligt att A-Lotta har empati för de som inte klarar sina huslån.
Annars är det rådande åsikten bland svenskarna att man får skylla sig själv om man inte klarar sina åtaganden.
Sverige har de hårdaste reglerna inom OECD för de skuldsatta.
I Sverige blir du lätt "evighetsgäldenär", dvs. du blir aldrig skuldfri.
Jag är övertygad om att reglerna för de skuldsatta är betydligt mildare än i Sverige. Här kan du hamna på gatan mitt i vintern och frysa ihjäl, i Spanien tror jag finns mer hjärta för de drabbade.
Men för de som blir vräkta är situationen fruktansvärd, jag tycker att de borde kunna stanna kvar i sina bostäder tills situationen på fastighetsmarknaden har normaliserats...

Trevligt att A-Lotta har empati för de som inte klarar sina huslån.
Annars är det rådande åsikten bland svenskarna att man får skylla sig själv om man inte klarar sina åtaganden.
Sverige har de hårdaste reglerna inom OECD för de skuldsatta.
I Sverige blir du lätt "evighetsgäldenär", dvs. du blir aldrig skuldfri.
Jag är övertygad om att reglerna för de skuldsatta är betydligt mildare än i Sverige. Här kan du hamna på gatan mitt i vintern och frysa ihjäl, i Spanien tror jag finns mer hjärta för de drabbade.
Men för de som blir vräkta är situationen fruktansvärd, jag tycker att de borde kunna stanna kvar i sina bostäder tills situationen på fastighetsmarknaden har normaliserats...

Jo jag känner för de stackare som hamnar på gatan. Här i Sverige har vi ett skyddsnät (socialen) som bekostas av skatter, tycks inte finnas ntg liknande i Spanien.

Lotta

Bra att du känner för dem, då är vi fler...

Men om de Svenska villkoren råder lite olika uppfattningar.
Den vanliga föreställningen är att vi har en väl fungerande trygghetsnät som fångar upp de behövände, men systemet missbrukas av lata missbrukare som inte vill arbeta, vilket leder till högre skatter, mm.
Jag vet inte om det är Moderaterna eller "satsa på dig själv" kulturen som har lanserat iden, men den sitter hårt. Faktum är att om du skall ex. få socialhjälp (försörjningstöd) så får du inte ha egna tillgångar alls.
Detta innebär i praktiken att om du äger ex en lägenhet som har övervärden, eller vars kostnad för dig är högre än socialnormens bostadskostnad (tror att den är ca 3.500kr/mån) för en ensamstående, så måste du sälja den och skaffa billigare bostad innan socialhjälpen kan komma ifråga. Ingen hänsyn tas om din nya bostad blir dyrare än den gamla. Skillnaderna är enorma mellan kommunerna, liksom normen för hjälp. Storstads kommunerna är minst generösa, medans mindre lantortskommunerna där folk är mera jordnära, är villkoren ibland så generösa att folk kan "existera" med hjälpen de får.
Men ofta är hjälpen som lån som måste betalas tillbaka.

Jag är rätt så väl insatt på den här problematiken, då en av mina vänner råkade ha lite "oflyt" och blev sjuk, miste jobbet och frugan stack iväg med en annan. Inom 4 månader var han på gatan och helt knäckt.
Mest för att han trodde att detta kunde inte hända i Sverige, men också att de som han trodde var hans vänner, var inte det.
(Han är numera återställd efter omfattande insatser av riktiga vänner)

Men Spanien måste hitta en mänskligare väg ur skuldfällan än vi har i Sverige.
Det är ingen ide att göra folk bostadslösa, plus att de har skulderna kvar!
Om något knäcker folk, så är det just sådant myndighets beteende....

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jag vet inte om det är Moderaterna eller "satsa på dig själv" kulturen som har lanserat iden, men den sitter hårt. Faktum är att om du skall ex. få socialhjälp (försörjningstöd) så får du inte ha egna tillgångar alls.

Sà har det väl alltid varit,. Jag vet att det var sà iaf pà Ingvar Karllson tid. Sà det är knappast moderaterna som gjort det. Kanske sunt förnuft.

Nya trådar

Back
Toppen