Skriva in sig i kommunen.

Rudolf

Ny medlem
Undrar hur det ligger till. Vistas man i Spanien i 3 månader är man turist och ingenting bör göras. Som i övriga EU länder.
Om man vistas längre än 3 månader men inte mera än 183 dagar bör du skaffa NIE nummer. Om man vistas över 183 dagar bör man göra flyttanmälan och blir resident i Spanien.
Men det finns uppgifter lite här och där att man skall skriva in sig i kommunen om man vistas längre än 3 månader men inte över 183 dagar. Besökte den lokala polisen i Benalmadena och frågade hur det står till. Svaret blev om du inte äger fastigheter här och vistas inte längre än 183 dagar behöver du inte skriva in dig i kommunen men om du äger en fastighet skall du skriva in dig.
Önskar ett svar av någon som vet.

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Det skiljer lite från kommun till kommun.

Vissa vill att man ska skaffa "Padron" redan innan man ansöker om att bli resident. Andra tycker man ska skaffa NIE nummer först. Om du kollar på stadshuset tar de nog gärna emot din anmälan om "mantalsskrivning".

I Mijas blev jag resident först och gick till kommunhuset sedan, men när jag nu skall hjälpa min fru med detsamma så vill de att hon ska skaffa "padron" först.

Har för mig att du har stadshuset i Benalmadena Pueblo, mitt på huvudgatan däruppe.

Vad gäller Policia Local så verkar de mest vara parkeringsvakter och liknande. Läste nånstans att man bör ha gymnasieutbildning för att bli polis där.

Hälsar Göran i Estepona.

Last edited:

Nya trådar

Back
Toppen