Slött/snabbt internet?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Eldorado

Avstängd
Spanien är känt för slöhet även med internet, på Solkusten i somras hade vi ADSL med kabel och det gick extremt sakta även enligt test. Jag fick tips att Telefonica har snabbare Portar men hann inte prova. Många där körde trådlöst. Vad har du för fart där du är och emot Sverige enligt test, var, hur, vad finns det att få och vad kostar det?
 
Last edited:

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Ca 5 Mb/s nedladdningshastighet har jag på Teneriffa - ADSL, Telefónica
 
Eftersom jag bor permanent på Teneriffa brukar jag kontrollera då och då. Troligen Europas dyraste ADSL - ca 60 Euro/månad inklusive telefonlinje. EU-Kommissionen hotar Telefónica med böter så snart får vi väl betala en högre avgift. EU-byråkraterna vill väl ha sin beskärda del.
 
Kanske därför vi hade slött på hotellet som flera skulle dela på. Jättesvårt att hitta billiga hotell med kabelinternet, får fråga hastighet också.

Det är billigare på fastlandet?

Är det hastighetskillnad inom Spanien och till Sverige?

Har öarna sattellit eller kabel?

Ni verkar ha brist på priskrig :)

Vi har betalat 249:- för 8 Mb och betalar 199 för 2 Mb nu. Beställde 28 men det kom inte.
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Troligen är ADSL dyrare på fastlandet - moms är högre. Tack vare att vi inte är fullvärdiga EU-medlemmar tillåts vi ha lägre moms (IGIC = 5%).

Jag tror inte skillnaderna är stora.

Öarna har kabel och en ny kabel skall läggas ut till fastlandet. Vad vi hoppas på är den Satellitcentral som håller på att installeras på norra Teneriffa. Centralen skall hjälpa Afrika med bättre internet täckning. Vi hoppas få optisk kabel.

Telefónica har en monopolställning. Oftast brukar det handla om statliga företag, men Telefónica är privatägt och de gör enorma vinster även i år. Vi betalar.
 
Man kan få intrycket av inlägget att EU bestämmer skattenivån.

Jag trodde att skatter bestämdes av varje medlemsland. Kanske jag har fel?
 
EU har gemensamma regler för mervärdeskatt, det vill säga moms.*EU-länderna behöver inte ha*samma momsskattesatser men däremot får ländernas moms inte vara lägre än vissa nivåer. Normalskattesatsen för moms ska vara minst 15 procent.

Ju större kunskap man har, desto mer deprimerande är det!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Nya trådar

Back
Toppen