Spanien-det nya hemlandet

Status
Stängd för vidare inlägg.

acarvidsson

Ny medlem
Skulle vara kul och veta från er som flyttade till Spanien om hur det blev när ni väl var på plats,om det blev som ni tänkt att det skulle bli och så.Goda råd till oss som tänker oss ner framöver?
m.v.h. a-c

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Intressant fråga a-c! Har själv inte flyttat ner för gott heller, så det vore kul att få höra lite om detta!

ja jag och min sambo har "nästan" flyttat ner, vi har bott i Fuengirola sen i maj, är i sverige nu , men kommer snart att vara där permanent, hoppas att det blir lyckat?! Då vet jag mer och ska försöka råda er andra!

bo i spanien

Hej alla ni som är på väg!
Inget blir som ni tror, inget fungerar som i Sverige. Vad ni gör - lär er språket!!!!!
Det ör det viktigaste och sen - stå på er, mot telefonica, seguridad social, Iberdrola etc. om ni har klagomål eller önskemål förstår de aldrig engelska och , om de kan undvika det, inte heller er spanska. Kolla upp lagar och förordningar som gäller generellt och i den stad du bor och ta en bra hemförsäkring, det har spanjorerna inte om de kan undvika det, men blir det bråk när ni hyr lägenhet eller haft sönder något, för att inte tala om när ni har hund, så tar försäkringsbolaget smällen och de är ungefär lika seriösa som i Sverige. Öppna konto så snart ni är residentes och betala via bank, domiciliar, för knappast nån bank tar kontantbetalning och dyrt är det också eller tidsbegränsat, till exempel Telefonica, juves 08.30 - 09.00. I övrigt - tålamod!!!! Hasta manana

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Viva España...

...dom flesta vet väl i detta IT-samhälle att det är lite
mañana-stuk över Spanien. Man har ju lite duster att brottas med
i bland.. Någon överraskning - nej..
Har hjälpt några vänner att fajtas med vatten-el-och telebolag.
Jag anser att bästa sättet är att skriva. Ringa ser jag som absolut omöjligt. Man får olika svar av olika personer beroende på dag,humör,ålder,väder,trånga skor och tid på dagen...Nä nu skojar jag...:p
Man KAN ha tur också...:D

Nej skriva (med spansk hjälp)förstås. Mina favorituttryck när jag skriver
är " eso es muy grave" =detta är mycket allvarligt..och sen "basta "
Då får man alltid saker gjorda...I bland har jag dragit till med "eso es
crimen". Oförsvarligt/brottsligt. Korrekt eller ej, det händer saker. Och så har man ju skriftligt på det. Jag slutar med "vänligen" osv..
Fast det går bättre att skriva i Sverige också. Dom MÅSTE svara på brev. Ringa, ja då hamnar du i
"tryckeri"-branschen. När man tryckt här och än där i en kvart så har du 168 före i kön i alla fall.

Ja, bra försäkring är A och O. Rätt generösa om man jämför med Sverige anser jag av det lilla jag erfarit där

Tålamod var ordet/ Saludos P;;;;;)

Last edited:
Hej alla ni som är på väg!
Inget blir som ni tror, inget fungerar som i Sverige. Vad ni gör - lär er språket!!!!!
Det ör det viktigaste och sen - stå på er, mot telefonica, seguridad social, Iberdrola etc. om ni har klagomål eller önskemål förstår de aldrig engelska och , om de kan undvika det, inte heller er spanska. Kolla upp lagar och förordningar som gäller generellt och i den stad du bor och ta en bra hemförsäkring, det har spanjorerna inte om de kan undvika det, men blir det bråk när ni hyr lägenhet eller haft sönder något, för att inte tala om när ni har hund, så tar försäkringsbolaget smällen och de är ungefär lika seriösa som i Sverige. Öppna konto så snart ni är residentes och betala via bank, domiciliar, för knappast nån bank tar kontantbetalning och dyrt är det också eller tidsbegränsat, till exempel Telefonica, juves 08.30 - 09.00. I övrigt - tålamod!!!! Hasta manana

Suveränt bra poäng du har där Ana la sueca, men många klarar det med en himla massa jävlaanamma!!! :) Så man får inte avskräcka alla som vill försöka alltförmycket. Men helt klart lär er språket först och främst eller om ni har en enorm budget så ni kan anlita någon som kan vara tolk! för att hålla på och förhandla på engelska.. imposible!!!:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Nya trådar

Back
Toppen